ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken kyrka och präst är det på bilden  (läst 1370 gånger)

2004-09-25, 15:33
läst 1370 gånger

Johnny Melkild

Har hittat en tavla på när jag städat som jag blev nyfiken på, jag undrar vilken och präst som är på tavlan

2004-09-26, 10:37
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Vad är det skymtar i bakgrunden, ser nästan ut som ett pariserhjul. Eller är det något som sitter på entr?n in till kyrkogården? Verkar i allafall vara i Sverige man kan ju se röda hus med vita knutar i bakgrunden.
Det ser ut att vara ett ganska kargt landskap. Norr ut eller Gotland? Eller någon vindpinad ö. Eller ett bruksamhälle där skogen blivit skövlad för att användas som bränsle?
 
MvH Sari

2004-09-26, 12:08
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag tror att detta är Skogs kyrka i Ångermanland. Där finns en portal till kyrkogården som på bilden och klockstapeln står på samma ställe.

2004-09-26, 12:59
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Ser ut att vara alldeles korrekt även om denna bild därifrån [härifrån] enbart visar själva kyrkan..
 

 
-Försökte förut kika i bl.a. Ångermanland på Riksantikvariatets 'Kulturmiljöbild' - men för Västernorrlands del så har de visst ännu bara Medelpad med när det gäller kyrkor.

2004-09-26, 19:00
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om det är samma kyrka, varför ser man inte den utskjutande delen till vänster? Den första kyrkan har en liten skorsten på taket men inte den andra. Man kanske har tagit bort det vid en renovering.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-09-26, 19:26
Svar #5

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jag tror att det är samma kyrka, om man tittar under stegen så står vad det verkar ett svart järnkors, samma kan även ses på den nya bilden.
Sedan tror jag att det man ser på orginalet är en fristående byggnad, sedan är 2:a bilden tagen från en annan vinkel och där kan man ana en liten byggnad/hörn av tak längst till vänster.
Men vem är prästen?
 
MvH Sari

2004-09-26, 20:08
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Ja, har han med Skog i Ångermanland att göra kanske det är Per Alfred Nikolaus Sundelin (1838-1914) som från 1882 var kyrkoherde [No 27] i Nora (som väl är det pastorat där Skog ingår.)
Bl.a. en bror till denne född 1841 syns åtminstone här - helt olik är han ju inte.
 
Men ett bättre svar bör kunna fås om någon kikar i Svenskt Porträttgalleri / Prästerskapet för denna landsända..

2004-09-26, 22:46
Svar #7

Frank Felton

Kyrkan är ganska säkert Skogs kyrka. Placeringen av klockstapeln och porten till kyrkogården stämmer väl överens med foton i t ex Vår svenska kyrka, Göteborg 1950.
 
Har kikat i Svenskt Porträttgalleri och kan konstatera, att det inte är Sundelin. Däremot finns det ett välliknande foto av Lars Hoflin, komminister i Skog 1884-98, därefter kyrkoherde Indals-Liden och Holm från 1899 och kontraktsprost i Sundsvall 1917-29. Han var född 8 mars 1854 i Rödön Z, död 21 januari 1937 i Bromma A.

2004-09-26, 23:36
Svar #8

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag känner mig lite förbryllad. Inledningsvis säger Johnny Melkild att han hittat en tavla, vilket fick mig att tro att det handlade om en målning och inte ett fotografi. Därför förvånade det mig inte att byggnaden till vänster om kyrkan ser ut att stå tätt intill kyrkan på den första bilden; ja, den ser ut att vara en del av kyrkan. Ett möjligt (perspektiv)fel av konstnären, trodde jag. Men om det rör sig om ett foto så blir jag lite mer fundersam. Avståndet mellan byggnaden till vänster och kyrkan så som man ser det på Peters foto, är mycket längre än på den första bilden. Vad har hänt? Revs den första byggnaden för att byggas om längre på längre avstånd från kyrkan eller....vad?
 
Och sedan detta med prästen; var är han? Jag kan inte se någon präst hur jag än letar; kan min skärm verkligen vara så dålig. Jag vet att den inte är lika bra som min tidigare skärm; bilderna blir inte lika tydliga. Men kan det verkligen bero på det? Snälla någon, tala om för mig var prästen 'gömmer' sig.
 
Mvh
Ann

2004-09-26, 23:50
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Du får rulla åt höger lite Ann så dyker prästen upp..  Scrolla/dra i balken som du väl bör få upp nedtill när allt inte ryms i fönstret. Piltangenterna brukar ta en dit man vill också.
 
Den lilla byggnaden kan mycket väl stå åtskilliga meter hitom kyrkan (det är därför den kan se så hög ut) - först trodde jag också det var en del av 'entr?n' - men tänker man efter lite skulle den ju då sitta och 'hugga av' valvet/ingången som syns så väl uppe på gavelväggen. (Och som alltså är öppningen till den stora ingången.)
 
Sedan är det förstås inte omöjligt att detta är något som kan ha flyttats något, eller är något nyuppfört - men det vet nog de som sett/känt detta på nära håll bäst.
 
 
Det finns en rolig detalj jag noterat apropå rivna delar av kyrkan:
 
-På väggen kan man ana skiftningar i putsen/färgen som antyder att det suttit ett vapenhus på sydsidan en gång - det gör den lilla ingången där mer begriplig..

2004-09-27, 10:21
Svar #10

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Peter! Hahahaha...jag skulle aldrig ha tänkt på att titta där! Här har jag suttit och undrat om prästen stod i den skuggiga dörröppningen och tryckte.  
 
Mvh
Ann

2004-09-27, 15:23
Svar #11

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Tillägg till Saris kommentar:  
Det finns faktiskt 2 stycken svarta kors, på båda bilderna! På den första bilden har det ena svarta korset, till höger, gömt sig vid knuten, under stegen. På den andra bilden är det vänster kors som har gömt sig lite, bakom en sten närmre oss betraktare. Det korset står strax till vänster, nedanför fönstret längst till höger.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna