ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vy med berg, kanske från Norrland?  (läst 2044 gånger)

2006-04-16, 20:29
läst 2044 gånger

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
En svensksättad amerikan har skickat detta foto som ska komma från hans förfäders hemtrakter i Sverige. Han vet inte varifrån, men det ser av topografin att döma ut att kunna vara från norra delen av landet. Känner någon kanske igen kyrkan eller det speciella bergsformationen som ser ut att vara omgiven av vatten

 
mvh
Annika Lindqvist

2006-04-16, 20:43
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Annika,
Måste vara Hoverberget i Jämtland!
Sök på ord : Hoverberget (i ramen till vänster och första inlägget visar nästan exakt samma bild)
 
Mvh / Berit

2006-04-16, 20:53
Svar #2

Gunnar Ståhl

Finns något mer ställe än Bergs kyrka vid Hoverberget i Jämtland som kan se ut på det här sättet? Sydligaste delen av Storsjön.

2006-04-16, 21:04
Svar #3

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Fantastiska människor här på Anbytarforum!
TACK för hjälpen Berit och Gunnar!  
Nu vet vi var han kan börja leta sina förfäder.
 
mvh
 
Annika

2006-04-17, 09:58
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man blir ju helt paff hur snabbt detta löste sig. Jag tittade på fotot och tänkte hur ska man kunna identifiera denna kyrka och vips så kom svaret. Detta forum är helt fantastiskt!
 
-------------------
På båda korten ser man människor. Det verkar inte vara från samma tidsperiod, men kan dessa människor komma från samma gård? Fotograferna verkar ju stå på ungefär samma ägor.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-04-17, 15:05
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger in en kartbild för att underlätta sökandet efter varifrån bilden är tagen.

Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-04-17, 15:34
Svar #6

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Här är en annat foto från Berg, Hofverberg med kyrkan till höger på fotot,
 

 
Barnen till kyrkoherden i Berg Jöns Sigvardi (1605-1676)och Kristina Handotter Berg (1620-1691),antog namnet Hofverberg efter det berg, som dominerar i kyrkbyn.
 
Mvh Martin B

2006-04-17, 15:49
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var har man stått när man fotat kyrkan på kort ett och två?
Ann-Mari Bäckman

2006-04-17, 15:56
Svar #8

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Ann-Mari!
 
Ja, det var en bra fråga. Hoppas Ingrid Wikberg ser detta och kan göra en bra beskrivning. Jag själv är inte så hemma där, men hon kan säkert beskriva eftersom hon har sina rötter i Hofverberg.
 
Mvh Martin B

2006-04-17, 16:18
Svar #9

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Så här skriver Ingrid:
Bilden är tagen från byn Skanderåsen (där fanns en järnvägsstation) som ligger tvärs över viken -i södra ändan av Storsjön
 
Berit

2006-04-17, 17:07
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Berit!
 
Jag hade mina misstankar om att det var där bilderna togs. Tack för det svaret.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-04-17, 20:07
Svar #11

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hej! Själva kyrkbyn heter egentligen Bergsbyn. Hoverberg blev till när posten öppnade kontor i byn. Så då blev det namn efter berget Hoverberget - Utefter vägen mot Oviken ligger en annan liten by som heter Hovermo. Så just hover bör betyda något speciellt. Är väl ett gammalt ord?
 
Översta kortet är taget från Skanderåsen - där många vackra vykort över berget och byn är tagna: allt blir ju så mycket vackrare med sjön och lite grönskande  förgrund samt att bergets form framträder så bra. En limpa som min lärare i realskolan sa; författaren Carl Göran Ekerwald - han skrev även en bok som fick just namnet Stenlimpan
I Skanderåsen fanns en järnvägsstation. Huset ligget nog kvar eftersom inlandsbanan  fortfarande lever, och jag kan tänka mig att man stannar så att turisterna får ta lite vackra kort.
 
Det andra kortet är taget från en bydel som kallades Backan- fotografen har stått på min släkts ägor och tagit kortet. Det är mitt emot min farfars gård. Det stora huset på höger sida är Strandgården det var pensionat när jag var barn och tidigt på 1900-talet fanns det apotek i huset samt även en läkare.
Idag ligger allt i tätorten Svenstavik - de har t o m byggt sig en liten kyrka - trots att den vackra kyrkan  nog rymmer mer än väl de aktiva kyrkobesökarna... men tätortsfolket tyckte det var för långt att åka...  
 
Den som tittar in på min blogg ( gå via namnet  mitt) och klickar på Grandfather's family kan där se ett större kort av byn med berget taget i nutid. Några foton finns även på bloggen. Bland annat under december och så under April ( månader under Archives ).
 
Martin: Vilket fint kort du har på din hemsida! Vilket är vattenfallet?
 
mvh
Inkan

2006-04-17, 23:10
Svar #12

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
Jag har åkt förbi Hoverberget många gånger på väg till Enafors. Då sa vi alla  Där bor Hovergubben. Det lär vara någon sägen om något troll eller dyligt. Är det någon som vet något om denna sägen/saga ?  
 
Sedan undrar jag om Kejsaren på Rödön. Vem var det ?
 
Mvh Göran

2006-04-18, 00:16
Svar #13

Ingrid Wikberg (Inkan)

Göran - om du klickar på mitt namn och sedan klickar på min bloggadress som finns i mitt användarkonto så kan du under april läsa lite om Hoverbergsgrottan och lite om gubben! Det finns nog många skrönor om gubben.... ;)
 
Klicka på april under Archives och sedan så får du leta dig fram. Det är nämligen enbart de tio senaste inläggen som syns på första sidan
 
Inkan

2006-04-23, 09:54
Svar #14

Gunnar Ståhl

Om betydelsen av Hoverberget kan man läsa i Jämtlands fornminn. tidskrift nr 2, sid 175 - enligt uppgift i Språk- och folkminnesinstitutets ortnamnsregister. Kan väl lånas på Kungliga biblioteket och säkert på bibliotek i Östersund.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna