ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västkusten  (läst 2276 gånger)

2003-11-11, 10:12
läst 2276 gånger

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se

 
Bilden är från ett Göteborgsalbum troligtvis mellan 1910-1920. Någon som vet var den är tagen ?

2003-11-11, 10:15
Svar #1

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se

 
Detta foto är från samma album. Förhoppningsvis känner någon igen det stora huset längst till höger.

2003-11-11, 10:44
Svar #2

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Kennet!
 
Går det att utläsa båtens nummer på den övre bilden på originalet?

2003-11-11, 10:53
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tycker ev att det står SD, men det är en mycket osäker tolkning. SD betyder Strömstad, men jag vet inte hur långt söderut distriktet gick.

2003-11-11, 11:19
Svar #4

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se

 
SD717 står det nog. Jag skall kolla originalet när jag kommer hem.

2003-11-11, 14:45
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
SD står det på båtar i Strömstad och Tanum kommuner, Sotenäs och Lysekil har LL

2003-11-11, 20:12
Svar #6

Olle Hörnlund (Harverjan)

Det översta kortet skulle kunna vara taget från söder(sundet mellan hampholmarna och Fisketången) mot fisketången som ligger vid södra leden upp mot Smögen o Kungshamn.
 
Det andra kortet skulle kunna vara taget från leden mellan Smögen och Kungshamn in mot hamnen i Kungshamn(Gravarne).
Vad jag kan minnas så har båtarna även i Smögen/Kungshamn SD.  
 
MVH
Olle

2003-11-12, 15:00
Svar #7

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Kollade på originalet och blev tämligen säker på att det står just SD717.
Intressant med Smögen/Kungshamn men de tillhör väl Sotenäs som enligt Jan-Erik ovan har LL !?
 
MVH/Kennet

2003-11-12, 15:44
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej Kenneth,
 
Grebbestad har också SD, men båten behöver ju inte vara därifrån, utan kan vara på besök.
 
Det  finns många kustsamhällen, som liknar dina bilder, men jag har inte hittat det vita huset - ännu.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2003-11-12, 20:32
Svar #9

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Grebbestad ligger i Tanums kommun och har därför SD, Smögen och Kungshamn ligger i Sotenäs kommun och har LL.
Jag trodde också först att den översta bilden var från Fisketången
Men jag tycker att det fattas något nere till höger, jag har för mig att man bör se skären där.
Och till vänster är det idag renare klippor.

PÅ sjökortet här skulle det i så fall vara snett ner till höger om vägkröken men jag tycker inte att viken in finns.
 
Grebbestad har ett ganska stort berg där TV-masten står idag och det finns inte på bilden.
 
Det är väldigt kuperat berg på nedersta bilden jag tycker mig inte känna igen det från Kungshamn Smögen heller

2003-11-13, 08:04
Svar #10

Olle Hörnlund (Harverjan)

Om vi bortser från båtens beteckning så blir det lite fler möjligheter.
Skulle översta bilden kunna vara udden där brofästet på Smögen ligger idag, fotot taget från en riktning mot Abba,s fabrik som ligger på fastlandet? I viken till höger ligger det idag en marina i så fall och ännu längre till höger ligger Hasselösund.
Huset på andra bilden skulle kunna vara ett badhus, kanske lite stort,)som byggts upp på stengrund en bit ut i vattnet. I hamnen finns det en lastkaj där det ser ut att ligga en vänesrskuta. Berget i bakgrunden är högt men inte direkt brant tycker jag. Jag har lekt med tanken att det skulle vara en bild på norra inloppet till Hamburgsund, d.v.s. Vändigen taget från utloppet av Jorefjorden men den vänstra delen av bilden stämmer inte för där är det strandängar som är bebyggda i Hamburgsund.
Jag tycker husen är så karaktäristiskt västkustska så det måste vara i bohuslän möjligen sörlandet men då borde man se högre berg stiga upp i bakgrunden.
 
MVH
Olle

2003-11-13, 12:39
Svar #11

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Det skulle ju också kunna vara någonstans i Göteborgs skärgård om albumet är från Göteborg. Hur vanligt att båtarna gick söderöver vet jag dock inte. Första bilden, längst bort till vänster, är det ett kyrktorn eller bara något skräp i bilden? Kan det vara till någon ledtråd?

2003-11-13, 14:05
Svar #12

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Jag tror inte det är ett kyrktorn ! Det ser mer ut som en träställning bestående av en vertikal stolpe med en eller två stöttor. Stöttornas överdelar börjar precis ovanför skogs/bergs-kanten på fotot. Nedanför konstruktionen är ett vitt fält som skulle kunna vara ett båtskrov. I så fall kanske konstruktionen är någon form av kran alternativt mast.

2003-11-13, 16:10
Svar #13

Lars Johansson

Finns det fler fina bilder i ditt Göteborgs-album som du har lust att publicera Kennet?

2003-11-13, 17:02
Svar #14

Olle Hörnlund (Harverjan)

Eller så är det där kyrktornet en rigg på en båt som går i en led längre bort. Så uppfattar jag fotot.
Jag håller med Lars, det vore trevlöigt med lite fler bilder, det kanske är lättare då.
 
MVH
Olle

2003-11-13, 18:40
Svar #15

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Jag tror inte att det är från Smögenbrons fäste.
Om man studerar bergets struktur på bilderna så är det för trasiga och oslipade klippor för att vara Smögen, Kungshamn eller Fisketången.
 
Nedre bilden ser man en stolpe som står upp i nederkanten, är det på en båt eller en brygga.
 
Jag tittar på mina bilder från Gullholmen och Grundsund i somras, det är samma struktur på berget.
Båten kan ju varit på besök, hade det varit flera båtar vid olika bryggor så hade det varit säkrare att de låg i hemmahamn.

2003-11-13, 19:00
Svar #16

Olle Hörnlund (Harverjan)

Jag skulle gissa att stolpen är en årtull.
 
Kan den övre bilden vara Gullholmen sedd norrifrån? Jag har för mig att det skall ligga en grynna lite utanför bukten på den sidan. Sen tycker jag att berget är lite för högt och husen lite för stora.
 
MVH
Olle

2003-11-13, 23:55
Svar #17

Fredrik Sandman

Hej!
 
Kan detta vara något?
 


 
 


 
 
Man ser någon slags naturlig hamn till höger på den första av de svartvita bilderna. Sen om man lägger märke till bergstoppen på svartvit bild två i mitten och toppen till höger på andra färgbilden.
 
 Stämmer detta har nog många gamla hus fått stryka på foten.
 
Mvh
 
Fredrik Sandman

2003-11-14, 14:41
Svar #18

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se




 
Några fler bilder från samma album.
Kvinnan till vänster på bild17 TROR jag heter Frideborg. Mellan kvinnorna syns siffrorna 92 eller 99 målat på hällen.
På bild18 och bild25 till höger tror jag det är samma Frideborg som har badmössa.
Den gamla kvinnan längst bak i båten på bild18 tror jag är samma som på bild28. Hon är för övrigt väldigt lik Mor Olianna som jag hittade i Tjörns Släktforskares Bilder www.tjsf.org.
/Kennet

2003-11-14, 16:26
Svar #19

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Om någon har ork och lust så finns massa vykortsbilder och foton från öarna i Gbg:s norra skärgård att hitta på den här länken:
http://www.najses.nu/ Kika i vänsterspalten på vykort och foton så får man varje ö listad för sig. Många bilder är det...

2005-03-30, 15:53
Svar #20

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Saltön !?
 
Kan den andra uppifrån av mina bilder vara från Skaftö där TV-serien Saltön delvis är inspelad ?

2005-04-15, 08:53
Svar #21

Utloggad Malin Edström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2022-01-23, 23:49
    • Visa profil
Den andra bilden uppifrån är från Hälleviksstrand på Orust västsida.
Det gamla badhuset, byggnaden längst till höger på bilden, är nu ersatt av 'lokalen' som inte alls är lika utsmyckad. Magasinet mitt i bilden är numera affären (kallad Magasinet).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna