ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cigarr- och tobaksfabriker  (läst 1476 gånger)

2001-02-22, 20:17
läst 1476 gånger

Gunnar Ståhl

Jag behöver hjälp att hitta cigarrfabrik el. cigarrtillverkare, som kring 1870-talet fanns i Göteborg. En möjlig har jag noterat: Lampes cigarrfabrik. - Var låg den? - Fanns någon annan cigarrfabrik (-tillverkare) i Göteborg vid denna tid? Var? Id? om litteratur?

2001-02-22, 23:17
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:17
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Göteborgs adress- och industrikalender (som utkom årligen under den här tiden) bör du kunna hitta de fabriker och adresser du söker. Den finns på landsarkivet (och möjligen på något bibliotek?).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-04-06, 09:11
Svar #2

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Essans fråga under Fastigheter ... i Göteborg. Som Du ser överst hade jag en fråga om cigarrfabriker, -tillverkare, som Jörgen vänligt besvarade. Mitt intresse är en gren av släkten Moderus (Möller) som är cigarrarbetare i två generationer i Göteborg: Per Johan Möller f 1840 och hans äldste son Johan Adolf Möller f 1864. Karriären har börjat i Stockholm, gått över Köpenhamn för att från 1875 landa i Göteborg. - Jag har i veckan nått fram till 1890 (mantalsregister), men längre än så har jag inte kommit just nu. - Men det kan bli spännande.

2001-04-06, 10:40
Svar #3

Essan Gradhman

Jag är speciellt intresserad av Gubbero tobaksfabrik under Gradmans, Mintens och Rettigs
ägarskap. Alltså i första hälften av 1800-talet.
Tacksam för upplysningar!

2001-04-08, 20:35
Svar #4

Gunnar Ståhl

Hej Essan! Under första delen av 1800-talet vet jag inget om tobaksfabriker, därefter inte särskilt mycket heller. Däremot använder jag flitigt CD-skivan Nationella arkivdatabaser (NAD). På sökordet Minten hittar man Kommendörkapten Emil Ekmans (f 1815 5/2 i Gbg) privata arkiv; son till Johan Jacob Ekman i dennes gifte med Sara Elisabet Minten. - Där anges också att Kk Emil Ekman övertar Gubbero egendom från 1861. - Allt detta vet Du säkert. - Gradmans gravfond finns omnämnd under Fröskogs kyrkoarkiv. - Men något om cigarrfabriker hittar jag inte i NAD. Däremot om tobak, nämligen (med hänvisning till) Göteborgs hallrätts arkiv, Kommerskollegiets (kammarkontorets) register över fabriksberättelser (tyvärr ej filmade 1816 - 62)  med årsberättelser fabriker.
Rettig tobaksfabrik (i Gävle?) återfinns också med arkiv i Gävle.
Ingen kunskap och obetydlig hjälp; kanske något uppslag? Vänligen!/G.

2001-04-09, 12:07
Svar #5

Essan Gradhman

Tack för din hjälp Gunnar! Det där om gravfonden
visste jag inget om, trots att jag varit dit t o m och sett graven.  
Ett uppslag fick jag också ang. Rettigs arkiv i Gävle....har inte haft en tanke på det tidigare...?!? Kanske fööör nära och föör självklart...*S*
Vänligen
Essan G

2001-04-09, 17:03
Svar #6

Ingvar Sahlin

Hej Gunnar!
 
Vid 1870 fanns i Göteborg en grosshandlare och tobaksfabrikant vid namn Eric Mellgren. Hans tobaksfabrik blev senare uppköpt av Tobaksmonopolet. I dag finns det bara en tobaksaffär kvar Eric Mellgren Snus & Tobakshandel. De har annons i gula sidorna och det står att firman är grundlagd 1823. Jag tror säkert att landsarkivet i Göteborg har dokumenterat företaget.
 
Med vänlig hälsning
Ingvar

2001-12-05, 19:46
Svar #7

Liz Ohlsson

Hej! Jag vill bara göra ett litet inlägg:
 
Min mormor arbetade där och det låg vid   Hultmans holme = Stampen i Göteborg där låg Tobaksmonopolet för ca 80 år sedan.
 
Jag har ett gammalt foto därifrån.
 
MVH Liz Ohlsson

2001-12-05, 22:26
Svar #8

Gun Botnen

Jag råkade titta till på dessa inlägg. Ett boktips: Hantverkare och fabriker inom svensk tobakshantering 1686-1915 (en tjock bok på cirka 500 sidor). Enligt den så låg firma Lampes o Co på 1890-talet på Lorensbergsgatan 6 i Göteborg.
Ser man i bokens personregistret så finns där namnen Gradman-Andersson, Minten och Rettig

2001-12-05, 23:07
Svar #9

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Lorensbergsgatan6/Södra vägen 19, fastighetsbeteckning 14:e roten nr 82, ägdes ännu 1903 av Fabriksaktiebolaget Lampe & Co.
 
Göteborgs Adress- och Industrikalender 1904

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna