ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grand Bazar på Kungsgatan  (läst 5540 gånger)

2004-11-26, 09:49
läst 5540 gånger

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Jag undrar om någon skulle kunna berätta lite om detta varuhus historia, grundare, vad som såldes osv?  
 
Hälsningar
Linda

2004-11-26, 16:11
Svar #1

Marianne Magnusson

Linda, hoppas du får ett ordentligt svar från någon annan, jag vill bara säga att jag jobbade på varuhuset Grand Bazar på 60-talet,och då kunde man köpa allt mellan himmel o jord, porslin,köksutrustning, kläder för hela familjen, julsaker,textilier, skor o väskor, m.m.
Det var en början till dagens stora varuhus.

2004-11-26, 18:43
Svar #2

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Linda,
 
Historia kan jag inte hjälpa dig med. Däremot fick jag fram det här när jag sökte på nätet
 
http://www.gmhk.org/en/nyberg.html?2
 

2004-11-26, 18:49
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv

2004-11-26, 19:51
Svar #4

Anne Olsson (Anne1966)

Hej,
Ville bara berätta att när jag var liten (sisådär omkring 1970) åkte jag varje vecka med farmor och farfar till stan. Vi gick den vanliga rundan som de gjort i alla år - dvs vi började med Grand Bazar, fortsatte med Ferna Lunnkvist (Ferdinand Lundqvist), vidare mot Saluhallen för att köpa kallskuret för att till sist avsluta med Alida Söderdahl. Samtliga anrika gamla butiker. Ferna Lunnkvist sålde bl a kläder, Grand Bazar allt mellan himmel och jord och Alida Söderdahl sålde leksaker. Bara en parentes för att jag kom att tänka på dessa anrika gamla Göteborgsbutiker.
 
En trevlig advent önskar jag er!
 
MVH
Anne Olsson

2004-11-26, 21:23
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Tack Lena för de härliga bilderna från gamla Göteborg i länken, du skrev.
 
Grand Bazar var ju ett s.k. lågprisvaruhus i motsats till Ferdinand Lundqvist.
Där fanns också en barservering med husmanskost .
Många , som arbetade i sta?n åt där på lunchen.
Mig själv inräknad.
 
Vänliga hälsningar Eivor.

2004-11-27, 19:25
Svar #6

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej!
 
Kan jag också få slänga in ett minne eller två?  
När jag var liten var det fint och ett måste att gå på julrunda på Grand.
Det var ju där tomten fanns.
Hela Grand bestod av många butiker som delade plats under samma tak.
Just som Marianne säger, föregångaren till dagens stora inomhuscentrum.
Vid entr?n stod det oftast någon som delade ut gratistbiljetter med Sessanlinje, till de som gick in i varuhuset.
 
Hälsningar  
Berith född 1960

2004-12-03, 14:22
Svar #7

Lars-Åke

Hej,
även jag har varit på Grand Bazar som liten. Vad jag vet så tillhörde det EPA-koncernen (Enhetsprisaktiebolaget) under en viss tid. Det fanns två entr?er dels från Kungsgatan dels från Vallgatan.
 
LÅA

2004-12-04, 15:12
Svar #8

Utloggad Gunilla Hellund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2011-11-21, 16:33
    • Visa profil
Hej!
 
Ännu en Grand Bazar besökare i barndomen. På 1950-talet minns jag besöken på Grand Bazar med massor av prylar men kanske främst lunchen bestående av potatismos och stekt falukorv. Det var fest att få äta på restaurang.
Visst var det två ingångar och jag tror att nuvarande affärsverksamhethar kvar dem eller hade senast jag var i Göteborg.
Som barn minns jag också att vi gjorde om ramsan den som inga byxor har han får gå med rumpan bar till han får gå på Grand Bazar och köpa sig ett par.  
 
Gunilla

2004-12-09, 13:09
Svar #9

Björn Edman

Grand Bazar öppnades 1912 på Kungsgatan 49. Det lär ha hetat 25-öresbazaren första tiden pga att alla varor kostade just 25 öre. Stället blev snabbt populärt och  flera intilliggande hus togs i anspråk i kvarteret bl a fick man en ingång även mot Vallgatan. En stor ombyggnad gjordes i början av 1930-talet. I slutet av 1950-talet påbyggdes ytterligare en våning. Vid denna tid hade affären ändrat namn till Varuhuset Grand, eftersom det då var ett vanligt varuhus med olika avdelningar bl a för kläder. Grand ägdes av Turitz. I samband med ägarbyte 1976 ändrades varuhusets namn till Tempo. Det inrymmer nu ett antal skilda butiker mm och har återfått namnet Grand.  
Källa bl a: Hus för hus i Göteborgs stadskärna utg. 2003 av Göteborgs Stadsmuseum och Stadsbyggnadskontoret.
/Björn Edman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna