ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträtt från Tunsberg-Drammen  (läst 475 gånger)

2014-08-12, 18:04
läst 475 gånger

Utloggad Märta Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 00:32
    • Visa profil
Hej!
I arvet efter min farmor och farfar hittade jag denna bild på en för mig okänd kvinna. Som ni kan se är det taget i Tunsberg-Drammen i Norge. Det står tyvärr inga årtal eller anteckningar på kortet. Jag tror dock att det är från min farfars mors sida. Hon hette Beda Skårberg f. 1900-02-07 i Stora Kil. Hennes fader Emil Arntsson Skårberg f. 1870-05-06 i Norra Finnskoga gift med Johanna Kristina Persdotter f. 1865-11-28 i Ekshärad. Emils far var Arnt Halvorsen (Kuosmainen) f. 1848-05-25 i Våler i Norge och Emils mor Britta Eriksdotter f. 1842-01-12 i Dalby. De bodde på gränsen mellan Sverige och Norge och några av Emils syskon flyttade till norska sidan. Kan det vara någon av han systrar eller kanske moder Britta? Någon som är duktig på kläder och frisyrer i äldre tider kanske kan gissa på ett ungefär när bilden kan vara tagen (man kan ju få lite hjälp att namnet på fotografen också: TH Larsen).
Det skulle verkligen vara intressant att veta vem kvinnan på bilden är.
Vänliga hälsningar Märta Svedberg

2014-08-12, 19:54
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag tror det första ortsnamnet ska vara Tönsberg, som ligger cirka 6 mil söder om Drammen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna