ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 39 soldater uppklädda , David Jacoby fotograf  (läst 1462 gånger)

2005-04-21, 19:00
läst 1462 gånger

peter zetterlund

Ett kort taget av David Jacoby Stockholm Järntorget 80. Det glänser om soldaternas utrustning. Vilket truppslag representerar dom ?
när kan kortet vars taget? Ett instrument finns med  kan det ha att göra med revelj? 39 personer
vilken styrka representerar dom? Varför finns inga skjutvapen med???

 
 
jag antar att han som sitter i mitten är chefen. Här kommer en lite större bild på han.

 Vad har han för rang?

2006-04-30, 17:27
Svar #1

m32317

Hej!
Här kommer sent omsider några synpunkter på din fina bild. Jag har nyligen gått med i DISBYT.
Eftersom kortet är taget i Stockholm verkar det att handla om en trupp ur Kungliga Livgardet till häst - förkortat K1, förlagt i Stockholm.
Det är således en beriden trupp det handlar om.
Truppen är inte stor - ett trettiotlal meniga soldater och fem befäl som jag kan se.
Chefen har lötjnants grad det ser man på mössan - två galoner som går runt kullen.
På ömse sidor sitter till höger på bilden troligen en underlöjtnant och till  vänster en fanjunkare eller sergeant. Det går inte att se på kortet exakt vikelka  grader det är fråga om.
De två befälen utanför dessa tre är båda furirer eller som det hette förr distingtionskorpraler.
Av strecken på ärmarna ser man att de avlagt underofficersexamen och väntar sig att snart bli befordrade till sergeanter.
Längst till vänster står en yngre soldat, det är en musiklelev. Dessa antogs redan vid 15 års ålder.
Han har i handen en en trumpet - ett signalhorn.
Förr hade spelet som befattningen kallades en mycket stor betydelse vid ledningen av trupper i fält. Det fanns signaler för alla möjliga kommandon. Trumpeten hördes på långt håll.
Med hornet blåstes Revelj, Tapto ocn Tystnad på kasernen. Även Parad för flaggan när den hissande och nedhalades.
Kavalleriet hade sabel som beväpning men även karbin en slags gevär med kortare pipa än ett gevär.
Uniformen kallas modell äldre eller Modell/ä.
Den användes långt fram på 1900-talet.
Nästa modell kallades modell/10 alltså kom den 1910, nästa var Modell/23, nästa Modell/39.
Modell/ä fanns ännu på 1930-taletsom högtidsdräkt.
Efter detta resonemang tror jag att kortet kan vara taget sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal.

2006-06-26, 10:33
Svar #2

Peter Alf

Kortet visar en trupp ur Trängbataljonen, senare T1, uppsatt 1885 och förlagd till Marieberg. Främst sitter en löjtnant. Uniformen är trängens M/1885 och ersattes av en ny modell 1895

2006-07-01, 12:37
Svar #3

peter zetterlund

Hej och Tack för den kompletterande informationen! Marieberg återfinner jag på många ställen i släktpapper/kort så det känns naturligt. Tidpserioden uppfattar jag som emllan 1885 och fram till 1895 om jag tolkar Peter Alfs inlägg rätt. Återigen tack! sommarhälsningar peter zetterlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna