ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel Julius Ahlgren, uniformsgåta  (läst 1774 gånger)

2000-09-17, 12:17
läst 1774 gånger

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Amerikanska ättlingar till Axel Julius Ahlgren har ett gammalt fotografi, troligen från slutet av 1800-talet. Det föreställer Axel Ahlgren i sin uniform taget i Sverige. Det är något blekta färger, men uniformen är troligtvis blå, med mässingsknappar på rock och hatt. Men det som skulle kunna hjälpa till med identifieringen av uniformen är emblemet vid vänstra axeln. Cirkeln ser ut att vara delat i färgerna rött och vitt, alt. svart och vitt. 9:an och 4:an i dessa fält symboliserar troligen ett datum eller årtal. Kan det vara en civil uniform? Är det någon som vet något om denna uniform eller kan tipsa mig var man kan söka mer information?

2000-09-17, 15:40
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Utan att på något sätt vara expert på uniformer ställer jag mig mycket tveksam till att detta är ett kort från 1800-talet. I och med att mannen på bilden - vad jag kan se - bär slips, bör vi befinna oss ganska långt fram i tiden. Och så en fråga: Är uniformen verkligen svensk?
Vänligen,
Olle Elm

2000-09-17, 18:03
Svar #2

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Rolf.
 
Jag tycker du skall gå till något museum och fråga. Med lite tur så finns det någon expert på kläder där som kan hjälpa dig.

2000-09-17, 18:43
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Rolf!
Jag är ytterst tveksam till att uniformen är svensk. Det är, om det inte finns ngt undantag, först på senare tid, som svenska uniformer fick emblem på axeln på det sätt som den här uniformen visar.
Gissar på amerikansk påverkan.
 
Hälsn Rolf L

2000-09-17, 19:00
Svar #4

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Tack Olle, Anders och Rolf!
Bra tips. Jag ska försöka få bilden något mer preciserad i tiden och se om det finns en möjlighet att den skulle varit tagen utanför Sverige. Återkommer om detta.

2000-09-17, 19:33
Svar #5

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Rolf!
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Samlarförbundet Nordstjärnan (deras adress finns i telefonkatalogen för Stockholm). Detta sällskap rymmer en rad experter på uniformer, knappar, märken m. m. m. Det skulle förvåna mig mycket, om de inte lycka knäcka denna gåta.
Hälsningar
Göran

2000-09-18, 00:57
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nog ser färgen ut att vara påmålad i efterhand - något den för övrigt måste vara om bilden är från 1800-talet.
 
9/4 skulle jag gissa är regemente och kompani (eller motsvarande indelning om han inte är militär). Det verkar i alla fall troligare än ett datum.
 
Den höga mössan tycker jag inte ser svensk ut. Och märket i mössan? En amerikansk polisuniform?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-09-18, 09:44
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ett kort som stått framme och blekts i en ram kan oxidera så att det ser ut som ovan. Att detta är en 1900-talsuniform är det inte någon tvekan om. Det troliga är t.o.m. att det är från andra världskriget, då amerikanska uniformer fått denna utformning. Att det är en amerikansk uniform framgår av den läderrem som sitter ovanför skärmen (svenska uniformer har en snodd eller ett tygband). Titta också på den karakteristiska slipsknuten som inte uppfanns förrän under depressionen.
Frågan är om bilden föreställer Axel Julius Ahlgren överhuvudtaget?!

2000-09-18, 17:34
Svar #8

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Ja, jag börjar själv undra om det överhuvudtaget är Axel Julius Ahlgren. Emellertid är han född 1853 i Hossmo socken söder om Kalmar. Dödsdatum saknas. Således kan han mycket väl levt under 40-talet, men personen på bilden ser väl inte äldre ut än kring 50 års åldern.

2000-09-23, 11:59
Svar #9

Loffe.H

Jag lutar åt att detta är en amerikansk uniform från 30-40-talet. Den kan vara militär vilket axelemblemet tyder på, men amerikanarna använde så många olika emblem och uniformer liknande de militära på de olika civila förvaltningarna att man nog bör söka sig till någon samlarorganisation där borta. Det är uteslutet att det är en svensk militär uniform. Men för att utesluta att den är en svensk civil uniform av något slag så föreslår jag att du väner dig till Rune Svensson (jag e-postar hans tel.nr) som samlar civila och militära svenska uniformsdetaljer. Runes hemsida: http://hem.passagen.se/res/

2000-09-26, 17:44
Svar #10

kim

Som samlare av militaria kan jag konstatera att uniformen är amerikansk. Troligen från 1943-45. Men jag är inte expert. Ställ frågan på det amerikanska samlarforumet för att få exakt svar. Address:
 
http://www.tmcx.com/
 
/Kim

2000-10-15, 23:25
Svar #11

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Genom Loffe Hedqvist / Svenska samlarsällskapet Fo99, fick jag rekommendationen att vända mig till Rune Svensson som samlar civila och militära svenska uniformsdetaljer hemsida: http://hem.passagen.se/res/. Det utförliga svaret vill jag delge alla läsare av Anbytarforums bildgåta. Rune skriver följande:
 
Fotografiet är för otydligt för att med säkerhet fastställa identiteten på uniformen. Dock kan uteslutas att det rör sig om en svensk uniform på följande grunder: 1) dylig uniform finns inte i mitt rikhaltiga material, 2) uniformen är försedd med ett tilläggstecken - shoulder sleeve insignia - av amerikanskt ursprung.
Det enda säkra och helt synliga uniformstecken är ovanända tilläggstecken. Det bars av amerikanska 94th Infantry Division under WWII (andra världskriget). Tecknet under WWII hade distinktare utförande och färgerna - grå/brun/grönt och blått - var omkastade mot fotografiets färger.
Detta borde betyda att tecknet på uniformen tillkommit en tid före WWII. Således mellan WWI och WWII. Amerikanska tecken av denna typ introducerades under WWI. Att kortet skulle vara taget under slutet av 1800-talet och i Sverige är med all säkterhet uteslutet.
Kuriost nog bär ju mannen ifråga uniformsrock med slag och krage med slips vilket med hänsyn till amerikansk uniformering tyder på att fotografiet är taget närmare WWII än WWI. Hade mössmärket varit tydligare hade tidsbestämning kunnat ske.
Det bör kanske tilläggas, att det finns två personer med namnet Axel Ahlgren i det svenska försvaret vid förra sekelskiftet men varken andranamnet eller fördelsetid stämmer in på denna person på fotografiet.
Vänliga hälsningar Rune Svensson.
Jag tackar Rune och alla andra som hjälpt till att identifiera denna uniform och i stort sett löst denna bildgåta.
Rolf Ström

2002-12-16, 04:49
Svar #12

Chuck Mäki


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna