ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Desertör under andra världskriget?  (läst 4459 gånger)

2009-07-19, 13:00
läst 4459 gånger

Utloggad Malin Stenström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:34
    • Visa profil
Hej! Dessa mina mormorsföräldrar vet jag väldigt lite om, speciellt min mormors far. Detta är det enda fotot jag har på honom.  
 
Det jag vet är att han var född 1905 i Ryssland och dog 1961 i Sverige (Sveriges dödbok). Enligt muntlig berättelse har jag fått höra att han deserterade från armén i Ryssland och flydde till Sverige.  
 
Min mormors mor var född i Finland och kom till Sverige under andra världskriget. Enligt Sveriges dödbok gifte de sig den 30 april 1944. Detta foto borde alltså vara taget omkring den tiden och det är taget i Savonlinna (Nyslott) i Finland.  
 
Jag skulle vilja höra allt ni anser att den här bilden kan berätta. Vad är det för uniform han bär? Finsk eller rysk? Och varför bär han uniform överhuvudtaget om han deserterade? Frågan är också varför de reste till Finland för att gifta sig när kriget pågick?  
 

 
På kortets baksida:
L. Jänis
Savonlinna Puk. 2642  
 
Närmare bild på uniformen.
 
 
Hälsningar
Malin
 
(Meddelandet ändrat av malinstenstrom 2009-07-19 13:03)

2009-07-19, 14:47
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej
är inte på något sätt en expert utan bara intresserad.
Googlade på Finska uniformer och det ser ut till att vara en Finsk M/36 infanteriuniform (korslagda gevär på axeln)
det var inte så att han var född i finska karelen som Finland sen fick avstå till Ryssland? Han kanske därför blev finsk soldat under förtsättningskriget. Bara spekulationer från min sida so jag hoppas ska inspirera andra med mer kunskap för att intressera sig för din fråga.
 
Lasse

2009-07-19, 15:15
Svar #2

Utloggad Malin Stenström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:34
    • Visa profil
Tack Lasse!  
Jag pratade med min mamma och i och med att det är en finsk uniform kom vi fram till att det kan vara så att han gick över till den finska armén, träffade mormors mor i Finland, gifte sig och därefter flyttade till Sverige tillsammans med henne. Deras första barn är fött i början av 1945 i Sverige, så kanske flyttade de till Sverige när kriget tog slut i Finland.  
 
Det är mycket man kan spekulera i, men att det är en finsk uniform ger ytterligare en ledtråd, tack! Att han var född i Karelen är också en intressant teori!  
 
Hälsningar
Malin
 
(Meddelandet ändrat av malinstenstrom 2009-07-19 15:17)

2009-07-19, 15:35
Svar #3

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej hittade detta på en finsk sida
Kan tyvärr ingen finska men det finns andra här på Af som kan hjälpa till med översättning.
 
Nässi, Mikhail Jegorovitsh 25.7.05 Hustru: Kaino, Nyslott, Tulliportinkatu 5 (Huittinen)  
Serkku: Varpu Myöhänen, Ilmajoki, Alapää Cousin: Varpu Myöhänen, Ilmajoki, bottom  
 
Kan det vara din Mikko visserligen stämmer inte födelsedatum riktigt men med hustru Kaino Nyslott
 
Sidan som jag hittade detta på finns här
http://www.inkeri.com/heimo.html#N
 
här finns tydligen samma person, en Googleöversättning ger att det på något sätt handlar om en lista på personer som undersöks eller något liknande av Helsingforspolisen 19440101
 
http://www.genealogia.fi/hakem/rikospoliisiosasto2.htm
 
Lasse

2009-07-19, 15:54
Svar #4

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hjälp! Finsk översättning
 
Lasse

2009-07-19, 16:08
Svar #5

Utloggad Malin Stenström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:34
    • Visa profil
Det här var ju jätteintressant! Kul att få fram hans hela namn och (förmodligen) riktiga födelsedatum!  
 
Den ena sidan verkar i alla fall handla om folk som kom från Ingermanland till Finland...  
 
Jag har hittat ännu fler sidor från genealogia.fi där han nämns:
 
http://www.genealogia.fi/hakem/haku/8500-8.htm
http://www.genealogia.fi/hakem/haku/3070-c.htm
 
Nässi, Mihail Georgijev. 25.7.05 Ink., leipuri. Anoppi Iina Huittinen, Savonlinna, Tulliportinkatu 5.
 
Översatte det och där nämns hans svärmor - alltså Kainos mamma. Det står också att hon var bagare eller liknande och det är också en muntlig historia som har berättats för mig!

2009-07-19, 16:43
Svar #6

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Här finns en del om vad som hände under kriget
 
http://www.ingermanland.nu/kronika.shtml
 
och här ännu mer
 
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/inkerilaissiirtolaiset/framsida.html
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av Lassew 2009-07-19 16:54)

2009-07-19, 17:18
Svar #7

Utloggad Stefan Åhman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 252
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:57
    • Visa profil
Borde finnas en akt i något arkiv från inflyttningen till Sverige.  
Kanske rent av SÄPO var inblandat, eftersom det troligen fortfarande var krig, då man flyttade från Finland.
 
Vet någon? Borde i så fall gå att få fram handlingarna för anhöriga, kan man tycka.
 
Stefan

2009-07-19, 17:24
Svar #8

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej
Den info som står om honom slutar med Ink.
Nässi, Mihail Georgijev. 25.7.05 Ink
Kan man tolka detta som Inkeri?
Om jag förstått det rätt så skulle detta betyda att Mikko var från eller född i Ingermanland.
 
Lasse

2009-07-19, 18:53
Svar #9

Utloggad Malin Stenström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:34
    • Visa profil
Bra uppmärksammat, det vore ju logiskt!  
 
Enligt fredsfördraget mellan Finland och Sovjetunionen »repatrieras« 58 000 finskingermanländare och placeras i centrala Ryssland. Ca 5 000 finskingermanländare flyr under åren 1944-52 från Finland till Sverige.
http://www.ingermanland.nu/kronika.shtml  
 
Var ingermanländare med i den sovjetiska armén?
 
Malin
 
(Meddelandet ändrat av malinstenstrom 2009-07-19 19:02)

2009-07-19, 20:30
Svar #10

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Det finns säkert någon som är bättre på denna fråga, men i korthet utifrån nämnda linkar:
 
Mikhail Nässi var ingermanländare (talade ett finsk-ugriskt språk) och rysk medborgare, därmed rysk soldat. Han tillfångatogs och enrollerades av Finland till deras Brödrabataljon 3.  
 
Ett fredsvillkor var, att samtliga sovjetiska medborgare skulle utlämnas på samma sätt som balterna. Detta väckte upprördhet i Finland och så få som möjligt sändes tillbaka, oklart hur många, frågan var känslig under kalla kriget.
 
Myndigheterna upprättade dock listor med efterlysningar, detta är en del av ovanstående linkar.
 
Finns en bok 'Brödrabataljonen' av .. Leino

2009-07-19, 20:40
Svar #11

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej från samma sida
 
1941-42 | Från krigsskådeplatserna förflyttas finskingermanländare från Röda armén till GULAG:s »arbetsarmé«. 1942 deporteras ca 27 000 finskingermanländare från det belägrade Leningrad till Sibirien
 
Så det var kanske detta han flydde/deserterade från
 
Brödrabataljonen av Eino Hanski Ingermanlänning
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av Lassew 2009-07-19 20:42)

2009-07-19, 20:45
Svar #12

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-10-24, 22:42
    • Visa profil
Hej min farfar var en karelare som krigade, gifte sig med en finska och det jag har hört om det är: Född i Karelen med ryskt namn.. i kriget sen så krigade han för Finland och så småningom så framkom det(rykten) att ryssarna skulle ta tillbaka Karelen och då ordnade farfar så att farmor och de 5 barnen kunde fly till sverige (över Torne älv) och farfar skulle komma efter vilket han sen gjorde. Han ville INTE bli ryss.

2009-07-19, 23:06
Svar #13

Utloggad Malin Stenström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:34
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket Lasse och Ritva! Från att veta i princip ingenting till allt detta är helt fantastiskt!

2009-07-19, 23:50
Svar #14

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Boken finns säkert på närmsta bibliotek
 
Brödrabataljonen    
Författare: Eino Hanski
Genre: Historisk roman  
Ämnesord: krig, politik, historia, spänning  
Utgivningsår: 1979
 
 
De var chanslösa från början.
De hade vuxit upp i Ingermanland och var därför Sovjetmedborgare. Men de talde finska.
När kriget mot Finland kom stoppades de i i Röda armén. När de togs till fånga svältes och misshandlades de. De dog som flugor av undernäring.
Men Ingermanlänningarna, till skillnad från de vanliga ryska krigsfångarna, fick en chans, och många tog den: för att överleva. De erbjöds att bli finska medborgare om de gick in i finska armén. De fick mat och vapen och kämpade mot sina forna kamrater. och när kriget var slut deporterades de tillbaka till Sovjtunionen. Inte många överlevde.
 
från http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=2963
 
Lasse

2009-07-19, 23:54
Svar #15

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Skillnaden är kanske att Mikko flydde/deserterade till Finland och kanske slapp att skickas tillbaka till Ryssland då han gift sig med en finska.
 
Borde som Stefan skriver ovan finnas arkiv om deras inflyttning till Sverige men var kan jag inte svara på.
 
Ställ frågan under Hur gör jag? (Metodfrågor)  
 
Lasse

2009-07-20, 00:06
Svar #16

Utloggad Malin Stenström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:34
    • Visa profil
Tack, Lasse. Jag har redan kollat och boken finns på bibblan här i stan!  
 
Ja, så kan det vara. Annars kanske det var så att han flydde till Sverige med sin hustru just för att han skulle ha skickats tillbaka till Sovjet annars. Ritva skrev ju att listorna han fanns med på hade med efterlysningar att göra.  
 
Malin

2009-07-20, 00:34
Svar #17

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Medan Eino Hanskis (tack Lasse) bok är en roman, finns lite fakta på svenska i följande link. Ett projekt Krigsdöda har tillsatts i Finland under ledning av den kände historikern Heikki Ylikangas.
 
www.narc.fi/Arkistolaitos/luovutukset/svenska.htm
 
Åtskilligt mer finns naturligtvis att googla på finska 'heimopataljoona', möjligen begripligt med google-översättning.

2009-07-20, 09:46
Svar #18

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Malin, det finns troligen en hel del uppgifter om honom i Riksarkivet, där arkivet efter Statens utlänningskommission förvaras. Där registrerades alla personer som flyttat in till Sverige, oavsett om de blir kvar som svenska medborgare eller flyttar ut igen, eftersom det krävdes uppehållstillstånd och arbetstillstånd osv. SÄPO:s arkiv är nämnt och det finns också på RA (i Arninge) ifall de är med i de handlingarna. Kontakta dem på e-post riksarkivet@riksarkivet.ra.se om du vill veta mer om din mormors föräldrar.

2009-07-20, 09:52
Svar #19

Utloggad Östen Ek

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2016-11-18, 10:31
    • Visa profil
Hej.
 
Ett boktips: Sverigeingermanlänningarnas historia utgiven av Sveriges Ingermanländska förbund.
 
http://www.ingermanland.nu/lastips2.shtml
 
Mvh
Östen
 
(Meddelandet ändrat av ostek 2009-07-20 10:10)

2009-07-20, 18:33
Svar #20

Utloggad Malin Stenström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:34
    • Visa profil
Hej och tack allihopa!
 
Jag har mejlat riksarkivet och mamma ska ta kontakt med en släkting som förhoppningsvis vet lite om detta. Hoppas att det kommer fram lite mer info.
 
Hälsningar
Malin

2009-07-26, 19:45
Svar #21

Utloggad Cassandra Soininen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2012-03-09, 20:22
    • Visa profil
Hejsan!  
Blev hitskickad för jag postade nog i fel forum, haha!
 
Jag håller på att släktforska lite, och på min fars sida finns Ingermanländare.
Min farfars far (Juho ? Paukku) rymde från Lempaala upp till Sverige när han bara var 13 år.
Vad jag förstått var det bara han och hans bror som klarade sig,
resten blev avrättade eller skickade till Sibirien.
Jag skulle vilja ha fram vad Juhos föräldrar hette!
Det enda jag har att gå på är att faren såklart hette Paukku, och att moren var född till namnet Karhi eller Karhu (det ska betyda något med skog, om det kan hjälpa)
Mitt problem är att jag inte begriper ett enda ord finska..
Någon som vet något?
Är jättetacksam för alla svar/tips jag kan få!
MVH/Cassandra Soininen

2009-07-26, 19:49
Svar #22

Utloggad Cassandra Soininen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2012-03-09, 20:22
    • Visa profil
En annan grej som jag kan säga till alla andra som släktforskar i Karelen är att Ryssland inte ger ut några dokument alls.. Min farfar har i många år försökt få fram info om vad som egentligen hände hans farmor, farfar o fastrar, men får bara reda på att dom blivit avrätta + vilket datum.
Inga platser eller på vilka grunder!
Tydligen är sådan information hemlighetsstämplat i Ryssland...

2009-08-03, 17:32
Svar #23

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Cassandra!
 
När det gäller Juho Paukku föreslår jag att du ringer eller skriver ett mejl  
 till riksarkivet@riksarkivet.ra.se för alla flyktingar finns arkiverade i Statens utlänningskommission. Jag har själv beställt om min farfar som som flykting till Sverige 1948. Där finns ett kort förhör på en maskinskriven  A4-sida  med standardfrågor, bland annat frågor om den flyktingsökandes pappa och mamma, vad de hette. vilken socken, vilket land. Har du tur så visste den 13-årige Juho sina föräldrars namn, födelsedatum och vilken socken.
 
Avrättningar i Karelen
 
Oj! Det måste vara länge sedan din farfar sökte uppgifter om avrättade i Östkarelen i Sovjetunionen. Det finns böcker på avrättade på kyrilliska (ryska), men även utlagda på Internet cirka fem år tillbaka på den här webadressen:
http://visz.nlr.ru:8101/search/lists/karel      
 
Både Google och Altavista har översättningsprogram, så du får någom hum vad det handlar om. Det finns en sifferkod till exempel 58-6-9 och det är paragrafen de blev dömda till döden.
 
De finns publicerade på svenska i någon bok vad de betyder, men det måste kolla upp var jag fann de. Möjligen har jag det någonstans i datorn.

2010-08-03, 21:54
Svar #24

Utloggad Cassandra Soininen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2012-03-09, 20:22
    • Visa profil
Mitt förra inlägg har tydligen försvunnit..
Ja det är säkert hur längesen som helst han kikade, min farfar har nog aldrig suttit vid en dator skulle jag tro! Har bara fått förklarat för mig att det inte skulle vara lönt att släktforska på den sidan för ryssarna ger inte ut nån information. Har oxå hittat en hel del på nätet, så det kanske var så förr, men nu är det nya tider  
 
Kikade på din länk Jouni, märkligt att jag bara hittar en Paukku.. Inget namn jag känner igen heller för den delen! Nu vet jag bara ett fåtal namn, men detta ringer verkligen ingen klocka.
Tycker det är konstigt, för enligt släkten så skulle Juhos familj blivit bortförda till Sibirien, om jag inte minns helt galet. Nu är ju detta vad jag hört som barn, så hur mycket sanning det ligger i det, det vet jag förstås inte.  
Tydligen ska Juho vid ung ålder ha flytt med sin bror, Juho till Finland och broren till Kanada, och resten av familjen ska ha försvunnit.  
 
Himla knixigt ämne att forska i måste jag säga!

2010-08-06, 22:43
Svar #25

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Cassandra!
 
Det kan vara så att Juho flydde till Finland under de olika inbördes- och upprorstider 1917-1922 i Finland, karelarna i Ryska Karelen och Ingermanland. Sedan stämmer den muntliga traditionen inte alltid. Jag fick höra av min farsa att min farfar kom från Paanajärvi mellan Kuusamo och Pääjärvi i Ryssland. De flydde från Ryssland. Sedan fick jag hjälp här på forumet av en kvinna som bodde i Helsingfors och tittat på flyktinglängderna till Kuusamo i finska riksarkivet i så visade att min släkt kom från Pääjärvi i Ryssland. De var ortodoxa karelare. Flydde till Finland 1922.
Det jag kan föreslå om du inte tid eller möjlighet att besöka riksarkivet i Helsingfors är att du lägger efterlysning i det finska SUKU-forum. Det går bra att skriva på engelska eller svenska, om du inte kan finska.  http://suku.genealogia.fi//
 
 
 
Hälsningar Jouni

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna