ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kanon och soldat  (läst 1280 gånger)

2006-03-02, 19:09
läst 1280 gånger

Margareta Karlsson

 
 
Bilden föreställer min morfar, NILS Johan Hugo Eriksson, född 1906 i Eskilstuna cch bosatt där livet ut. Fotot togs 1926. På baksidan av fotot är det tre streck, som på ett vykort, där man kan skriva adress.  
 
Troligen gjorde morfar lumpen 1926, troligen som vanlig basse. Kan man se utav uniformen om det i Södermanland? Har hört historier om när han låg i beredskap under kriget och det var bland annat i Malmköping, Södermanland. Kan han ha gjort lumpen där också?
 
Vad är det för kanon? Ser lite gammaldags ut, fast nymålad. Är han vid ett museum eller liknande eller är kanonen i bruk 1926?

2006-03-02, 21:14
Svar #1

Margareta Karlsson


Här är bilden - hoppas jag! - på morfar och kanonen.

2006-03-03, 18:05
Svar #2

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Soldaten på bilden bär uniform m/1910 med mössa m/1895.
Eftersom din morfar bodde i Eskilstuna så fullgjorde han med största sannolikhet värnplikten vid Södermanlands regemente (I10) i Strängnäs. Som Eskilstunabo ingick han i varje fall i Södermanlands regementes inskrivningsområde (nr 10) och där i Eskilstunas rullföringsområde (nr 44).
Om han gjorde värnplikten vid Södermanlands regemente så skall de stå siffran ”10” på axelklaffen. Om du kan förstora fotografiet så kanske det är möjligt att se vad det står där.
Hans

2006-03-03, 18:48
Svar #3

Margareta Karlsson

Hej Hans
 
Du har helt rätt, det står 10 på axelklaffen. Det kan man inte se på orginalbilden, men när man förstorar bilden i datorn funkar det.  
 
Var mössa m/1895 av senaste modell, eller har morfar ett hopplock av olika kläder?
 
Går det att utläsa av klädseln om han var vanlig basse?  
 
Kan morfar ha legat i Malmköping? Det tillhörde väl I 10 på den tiden?
 
Finns det material i något arkiv om morfar?
 
Kan någon berätta något om kanonen? Jag har inget minne av att den stod på p10 /Fo 43 när jag arbetade där på mitten av 80-talet. Men den kan ju ha blivit flyttad, om den nu var kuriosa redan 1926.

2006-03-03, 19:59
Svar #4

Margareta Karlsson

Tillägg till ovanstående:
Jag fick se när jag förstorade bilden att det står en 6:a på mössan.

2006-03-04, 15:55
Svar #5

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Det var inte ovanligt att man kombinerade uniform m/1910 med mössa m/1895. Jag har sett mängder av fotografier där detta förekommer. Kronan ville väl slita på den gamla mössan innan man tog den nya. Annars var det den tresidiga karolinerliknande mössan som användes till uniform m/1910.  
Ja, din morfar var vanlig menig värnpliktig, dvs ingen officer. Malmköping är namnet på orten. Malma hed i Malmköping var Södermanlands regementes övningsplats under indelningsverket. När indelningsverket upphörde 1901 och man införde en värnpliktsarm? så skulle man ju utbilda värnpliktiga både sommar och vinter. Då behövde de svenska regementena kaserner och ett enormt byggnadsprogram drog igång. Varje regemente skulle förläggas i en stad och där skulle kaserner byggas. Detta kostade stora pengar och staten hade enbart råd att skjuta till en viss summa per år så det tog många år innan alla regementen var förlagda i kaserner.  
Den 25/1 1907 tog Kungl. Maj:t beslut om att Södermanlands regemente skulle förläggas till Strängnäs. Det skulle dock dröja till den 3 juli 1921 innan regementet marscherade in i staden. Två kaserner stod då färdigbyggda, i övrigt återstod en hel del innan allt var färdigbyggt.
Jag misstänker att man använde Malma hed fram till 1921 för utbildningen av Södermanlands regementes värnpliktiga. Men från 1921 skedde utbildningen i Strängnäs. Huruvida man skulle ha använt Malma hed även efter 1921 känner jag dock inte till. Din morfar gjorde ju sin värnpliktstjänstgöring efter att regementet flyttat till Strängnäs.
Jag har ingen kunskap om vilket tillverkningsår det skulle vara på kanonen på bilden. Men det var ingen pjäs som användes 1926. Så den bör ha varit uppställd som ett museiföremål någonstans.  
 
Visst finns det uppgifter om de värnpliktiga. Stamrullorna som började föras 1885 är en av soldatforskarens viktigaste källor efter 1885.  
För värnpliktiga ersattes stamrullorna år 1919 med registerkort, de sk. stamkorten.
Stamkorten innehåller uppgifter om namn på den värnpliktige, födelsedatum, och när personnumret kom även denna uppgift. Vidare innehåller korten uppgifter som tilldelat truppslag, tjänstgöringsuppgifter och ev. bestraffningar. Stamrullorna förvars på Krigsarkivet.
 
Den 6:a som du såg i mössan på m/1895 bör vara kompaninumret, dvs 6:e kompaniet.
Hans

2006-03-14, 20:00
Svar #6

Margareta Karlsson

TACK snälla Hans för din uttömmande information!
 
Var inne på din hemsida och läste om I10.  
Morfar hade ju en 6:a på mössan. Enligt din hemsida var 6:e kompaniet Östra Rekarne. Han bodde i Fors, vilket tillhörde 7:e kompaniet, Västra Rekarne. Hur kommer det sig? Kan det ha varit fullt vid inskrivningen till 7:e så han blev placerad i 6:e? Eller berodde det inte på hemort vilket kompani man blev placerad i?

2006-03-15, 17:34
Svar #7

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Margareta, kompaninumren och deras kompaninamn som jag beskriver på min hemsida är de kompaninamn som användes under indelningsverket.
Jag kan dock inte svara på om de behöll dessa namn under värnpliktstiden.
Under indelningsverket fick kompanierna ett namn som motsvarade det lokala område som kompaniets rotar fanns i, vanligen häradsnamnet.
Hans

2006-03-16, 09:41
Svar #8

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Kompanierna kunde behålla sina namn även efter det indelningsverket avskaffats. Det som skilde var att nu fylldes de på med beväringar oberoende av var dessa nu råkade ha sin hemvist någonstans.
I tex I 10:s / P 10:s kaserner i Strängnäs fanns, åtminstone 1964, kompaninamnen kvar. medan soldaterna kom från olika håll.
Mvh
 
RolfL

2006-03-16, 20:02
Svar #9

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Kompanierna/skvadronerna hade på indelningstiden namn efter området de hämtade manskap ifrån. T.ex. Olands kompani vid Upplands Regemente, eller Sallerups skvadron vid Södra Skånska Kavalleriregementet.
 
Dessa namn finns kvar än idag men mer av historiska skäl. T.ex. så gjorde jag min värnplikt vid just Olands Kompani även om jag är skåning och fick resa genom halva landet för att komma till regementet.

2006-11-09, 13:16
Svar #10

Peder Peterson

Om man skall vara riktigt petig så borde väl den avbildade mössan vara en m/1865-99 eftersom det handlar om ett infanteriregemente. Mössa m/1895 hör till dragoner, trängen m.fl.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna