ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karoliner uniform  (läst 2187 gånger)

2003-01-15, 18:42
läst 2187 gånger

Lars Ohlander

Vilket regemente tillhörde Magnus Gabriel von Köhler då detta porträtt målades?
Kan det utläsas av uniformen?
Kan målningen dateras?
 
Född 1692??
Västgöta tremänningsinfanterireg:t
volontär-1701. förare-1702. fänrik-11/8-1704.
Svenska livreg:t till fot (Nils Posses inf.reg.te)
fänrik-29/3-1706. Avsked-13/4-1710  
Generalmönsterrulla januari månad 1707 Fänrik i Capitain Michael Mullers Compagni
Änkedrottningens livreg:t till fot
löjtnant -1710. (antecknat 1709. Bevistade åtskilliga partier 1710).
Upplands tremänningskavallerireg:t
sekundryttmästare-12/7-1712. premiärryttmästare-23/9-1717 avsked 30.9 1719.
Livdragonreg:t  
Ryttmästare.
Mecklenburgs tjänst  
Kommendant  
Död 1740. (antecknat död 1745 eller 1746 i Frankrike eller Holland).

2003-01-15, 18:56
Svar #1

Lars Ohlander


2003-02-23, 22:26
Svar #2

Mikael Andersson

Jag har en bok om karoliner, och om målningen är helt accurat kan jag se att han är en helt vanlig officer, genom att kolla på värjan, dock inte en underofficer, utan redlig officer.  
 
Han har ingen ringkrage, vilket visar att han inte är av hög rang, typ Fänrik, då den är målad.
 
 
Boken om karoliner inriktar sig mycket på vanliga trupperna, inte så mycket på officerare.
Exemplen jag har är från 1656, så det är ju lite tidigt. Men utav alla bilderna jag har finns det ingen som har blå krage på jackan som din har.. Bortsett från Kronoborg.. Men som sagt detta är ju lite tidigare än din.

2003-02-24, 21:42
Svar #3

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Västgöta tremänningar hade grå pajrock eller vadmalsrock med gula litzer och uppslag.
Livregementen har knappar och galoner i silver.
Upplands tremänningskavalleri hade hatt med vitt snöre blå kappa med mässingspännen och blått foder. Blå rock med mässingskmappar och blått foder och uppslag. Svart och vita halsdukar, skinnväst och skinnbyxor. Jag gissar på Upplands tremmänningar.

2004-03-07, 19:03
Svar #4

Lars Ohlander

Ny adress til bild: www.vax.se/karolin  
Tack Mikael  
sekundryttmästare utan ringkrage och premiärryttmästare med ringkrage kan det vara rätt?  
Tack Arne  
Upplands tremänningskavalleri upplöstes 1719, manskap insatt i Upplands Ståndsdragoner som upplöstes i oktober 1721 varvid manskapet understacks Livdragonerna i Finland samt Tavastehus- och Nylands infanteriregementen.  
1721 slogs resterna av regementet samman med det äldre, värvade Livdragonreg:t och Upplands ståndsdragoner. Indelt i Finland och kallas härefter (det yngre), indelta Livdragonreg:t  
Kan uniformen vara Livdragon eller Upplands Ståndsdrg?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna