ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militärer från Västergötland  (läst 1108 gånger)

2003-05-18, 17:55
läst 1108 gånger

Jan Ek

Kan någon ge mig ledtrådar på dessa tre militärer? Alla förslag på tidpunkter, vapenslag och dyl. mottages med tacksamhet. Bilderna fanns i ett album från Torved/Sjötorp Västergötland. Jag kommer så småningom lägga bilderna under porträttfynd, men vill gärna försöka få reda på lite mer först.
 



 
Tycker mig se att han i mitten har en 9:a på axelklaffen.
 
Mvh,
Jan Ek

2003-05-19, 09:31
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej,
Bild nr två är en infanterisoldat med uniform m/1886 och sannolikt skärmössa m/1865. Om det är en nia på axelklaffen så syftar detta på I9, dvs Skaraborgs regemente.
Den första bilden är sannolikt en husar från Livregementets husarer (K3). De olika husarregementena skildes åt med olika färger på kragen: Livregementets husarer vit, Smålands husarer gul, Skånska husarerna ljusblå och Kronprinsens husarer mörkblå krage. Livregementets husarer hade vit axelklaff med vitt kantsnöre samt tre kronor i gult kläde
Nu är det svårt att avgöra ljusa färger på ett svartvitt foto men det ser ut att vara vit färg på kragen.
Fler få gärna lämna sina synpunkter på uniformerna.
Hasse

2003-05-19, 09:42
Svar #2

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej,  
Sjömannen är sannolikt en båtsman från Västergötlands båtsmanskompani. Samtliga rotar fanns i Älvsborgs län. Kompaniet tillhörde först Göteborgs örlogsstation men då den lades ned under mitten av 1800-talet, Stockholms örlogsstation.
Hasse

2003-05-19, 20:00
Svar #3

Jan Ek

Tusen tack Hans för dina värdefulla kunskaper!
 
Personerna hör ihop med min familj på farmors sida, men personerna är oidentifierade. Tipsen jag fått har klart ökat möjligheten för att så småningom koppla ansiktena till namn i mitt släktträd.
 
Men jag tar gärna emot fler synpunkter om det finns .. Tidsbestämning förstår jag blir svårt, men infanteristen förstår jag nu är avbildad efter 1886 då uniformen infördes.
 
Tack igen,
Jan

2005-07-18, 21:15
Svar #4

Ann-Charlotte Gustafsson

Hej Jan Ek!
Militären på bild 1 har samma uniform som min Farfar har på ett kort från 1929. På kortet står det: Minne från K3 Skövde 1929. Kurt Gustafsson.
Sökte efter K3 på Nätet och hittade information om vart K3 militärerna höll hus. efter vad jag förstår så ska de ha hållit hus vid Kungliga livsregementet i Skövde.
Har bild men vet inte hur jag ska få fram den här.
Mvh/ Ann-Charlotte

2005-07-21, 18:17
Svar #5

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej!
K3 fanns och finns i Karlsborg, på fästningen. Vad jag vet har K3 aldrig legat i Skövde (rätta mej gärna om jag har fel!) däremot har T2 flyttat från fästningen till Skövde (idag har högskolan övertagit dessa lokaler). Att det står som det står på kortet kan vara att de var i Skövde och övade på P4 område (heter P4 idag hette förmodligen något annat 1929). K3 är idag och övar i Skäce liksom P4 kan vara i Karlsborg och öva (ex vis på Kråks skjutfält).  
Mvh Ulla (som har bott på Karlsborgs fästning)

2005-07-21, 19:29
Svar #6

thomas fredén

Hej!
K3 fanns i Skövde 1904 - 1984 (källa: Livhusarerna Ett svenskt kavalleriregementes nutidshistoria). P4 hette I9 innan det blev pansarregemente. /thomas

2005-07-22, 16:13
Svar #7

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej tack och OK då antar jag att det kanske var så att K3 och T2 bytte plats med varandra? Och I9 kommer jag ihåg att någon har sagt att det hette förut.
Mvh Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna