ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Morfar i paraduniform.  (läst 1535 gånger)

2004-08-15, 11:12
läst 1535 gånger

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Detta är min morfar, Fritz Flodmark, född i Västra Vingåker 1881. Han bör ha gjort sin värnplikt omkring år 1900.  
 
Vet någon vilket regemente denna eleganta uniform tillhörde? Den bör väl, förutom vid fotograferingen, ha använts vid högvakt eller liknande.
 

 
Per Thorsell.

2004-08-15, 20:35
Svar #1

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Är det inte sporrar han har på skorna? Kanske en ridande soldat av något slag.
 
Mvh Ann-Cathrin

2004-08-15, 20:45
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Går det inte att se en siffra på axeln?

2004-08-15, 22:16
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Jo, han har ridstövlar med sporrar. Kavallerit är högst sannolikt, eftersom han var herrgårdskusk och hästkarl i sitt yrkesverksamma liv.
 
Inte ens med högsta upplösning kan man se någon siffra på axelklaffen. Man anar en skuggning på dess övre del, men inga detaljer syns.
 
Märket på kasken är Lilla Riksvapnet på en sköld av samma modell som på Riksdagshuset. Däröver en stor kunglig krona.
 
Fotot är tsget hos Louise Lefr?n, Storgatan 11, Stockholm.
 
Per Thorsell.

2004-08-15, 22:43
Svar #4

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Hej
Jag googlade lite och hittade denna bild. Enligt vad som stod ska detta vara buret av en man i Livgardet år 1900.
 
Mvh Ann-Cathrin

2004-08-15, 22:50
Svar #5

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Förlåt, glömde tala om var jag hämtat bilden.
www.algonet.se/~perhakan/militaria/index.htm
Vilket var en jättebra site med olika militära kläder, huvudbonader etc, daterat efter när de var aktuella.  
 
Mvh
Ann-Cathrin

2004-08-16, 22:19
Svar #6

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ann-Cathrin.
 
Tack! Det var en mycket elegant site och kasken verkar vara exakt den rätta.
 
Jag inriktar mig på K1, så får vi se.
 
Per.

2004-08-17, 18:08
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag kan rekommendera  E. Bellander, Dräkt och uniform. Den svenska arm?ns beklädnad från 1500-talets början till våra dagar, Norstedts, Stockholm 1973 för att avgöra truppslag, regemente etc för uniformer. Jag har den inte själv men konsulterar den på mitt stadsbibliotek vid behov.
//Michael Lundholm

2005-04-04, 10:05
Svar #8

Charlotta Jansson

Bästa Per!
Jag kan inte låta bli att höra av mig! Denna bild på denna stolta man, påminner mig om MIN morfar- Gustav Flodmark. Med min mamma (Siw Flodmark) besökte jag under min uppväxt relativt ofta Vingåker, där Gösta levde fram till sin död. Min mammas bröder bor fortfarande kvar i trakten. Det vore ytterst roligt att få kontakt med dig, troligtvis har vi släktband.
 
Vänligaste hälsningar
Charlotta Jansson

2005-04-05, 09:04
Svar #9

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Per!
 
Typisk hästgardist dvs Livgardet till Häst, som fortfarande syns på högvakter och vid officiella tillställningar.
Bilden luras litegrann då uniformen verkar för mörk mot deras i verkligheten ljusblå mundering.
Jag har ett antal foton hemma på min far samt tre av hans fem bröder, som samtliga tjänstgjorde på K1 i Stockholm, en broder var Kronprins-Husar nere i Skåne och en var Infanterist.
 
Hälsn
 
RolfL

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna