ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Musiker i Eksjö regemente  (läst 955 gånger)

2003-11-04, 09:53
läst 955 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej! Jag har ett foto på musikanter i Eksjö regemente. I den bakre raden, tredje person från vänster står Sven Johan Rosell och till höger om honom står hans bror Carl Oscar Tesell, min farmors far. Bröderna var musiker i Eksjö regemente. Carl Oscar Tesell var född i Nässjö den 28.11 1871 och dog i Skogen, Norra Sandsjö den 3.7 1934. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att bestämma vilket år kortet är taget? Bröderna ser väl ut att vara i 25 års åldern? Kan man genom uniformen säga exakt vilket årtal som gäller?
 
Med vänliga hälsningar
Lotta Karlsson

2003-11-04, 10:42
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lotta Karlsson,
Det var ett mycket trevligt kort Du har, och jag är nästan säker på att det också kan finnas på något militärmuseum.  
Sökte lite på nätet angående info:  
En uppsats som kan vara av intresse är en av  
VeronicaHultgren.
Sedan är det väl viktigt med regementstillhörighet. Jag är osäker på om militärmusiken delas mellan både Kalmar regemente (som var förlagt till staden fram till 1927) och Smålands husarregemente (som var förlagt till staden fram till 1927). ( Se Hans Högmans eminenta sida).
Jag gissar att pojkarna kan vara runt 20 år.
Vänligen,
Olle Elm
PS. Kanske Du också kan ta kontakt med Eksjö Tattoo som kan ha uppgifter om tidigare musikkårer i staden}.
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-04, 12:11
Svar #2

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Olle! Tack så mycket för dina tips! Tyvärr blev inte kortet så tydligt och bra eftersom jag var tvungen att minska ner det så mycket. På orginalet syns alla detaljer och männens ansikten alldeles perfekt.
 
Mvh Lotta

2003-11-04, 13:24
Svar #3

Olle Hörnlund

Jag skulle tro att om du minskar ner det stegvis med högst 500 pixlar åt gången så behåller du skärpan bättre.
 
MVH
Olle

2003-11-04, 15:22
Svar #4

Anders Andersson

Jag förstår inte rådet att minska bilden stegvis. Vid i princip varje operation på en bild går information förlorad, och för att begränsa förlusterna bör man göra så få operationer med bilden som möjligt, helst allting i ett steg.
 
Det här är en JPEG-bild, och rektanglarna som uppträder visar att den utsatts för ganska hård komprimering för att få ned filstorleken (filen är i detta fall 94 KB, strax under gränsen 100 KB som gäller här). Samtidigt är själva bildytan onödigt stor (1700x1081 pixels; den ryms inte på min bildskärm). Jag tror att man får ett bättre resultat inom ramen för 100 KB om man krymper bilden till exempelvis hälften (850x540 pixels) innan man sparar JPEG-filen med bästa möjliga kvalitet (minsta möjliga komprimering). Exakt hur man gör det beror dock på vilket bildbehandlingsprogram man använder; Lotta och jag använder knappast samma program.
 
Ett annat tips är att ersätta färgen med gråskala. Originalet är uppenbarligen svartvitt, och de färgnyanser som registrerats av scannern kommer inte från bildmotivet utan från fotopapperet, varför de knappast är värda att återges. En färgbild tar i princip upp tre gånger så mycket datautrymme som en svartvit bild av samma storlek, fast den här faktorn påverkas också av lagringsformatet samt av hur många färger som faktiskt finns i originalbilden.

2003-11-06, 08:37
Svar #5

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej! Tack för era råd om hur jag skulle kunna göra bilden bättre, men tyvärr är det lite för mycket överkurs för mig. Min datorkunskap är inte så stor, men om någon skulle vilja se bilden i orginal, kan jag gärna maila över den!
 
Mvh Lotta

2003-11-14, 16:57
Svar #6

Anders Andersson

Lotta, om du sänder mig din e-postadress till att börja med så kan vi kanske titta på problemet vid sidan av den här diskussionen. Jag skulle ha skrivit till dig, men jag ser inte vilken e-postadress du har.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna