ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namngivna gardister vid Livgardet till häst  (läst 1258 gånger)

2015-05-19, 22:00
läst 1258 gånger

Utloggad Bo Ekvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 23:50
    • Visa profil
Här är några bilder på gardister vid 5:e skvadronen vid Kungliga Livgardet till häst. De antogs 1899 och lämnade 1902-1903. Jag hittade deras foton i en samling som tillhört en kamrat till dem men vars foto jag inte återfunnit.
Det är typiska visitkort från tiden, alla tagna av fotografer på Östermalm.
Gardisterna är:  
/image{Östlund}Östlund, Karl Alexander Ferdinand född 18790429 i Oskarshamn H,
/image{Dahl}Dahl, Carl Gustaf Jonasson född 18780331 i Berg G samt
/image{Asp}Asp, Frans Magni Carlsson född 18771021 i Tingsås G.
 
Kanske någon kan återfinna en släkting bland dessa stiliga gossar...

2015-05-20, 20:45
Svar #1

Carl Fürst

Hej Bo och vad trevligt att du delar med dig  
 
Nästan läskigt sammanträffande - min farmors far Enock Strandberg var gardist mellan 1899-1902 vid just 5:e skvadronen i Livgardet till häst på Östermalm. Han var till och med, som herr Björlin här över, från Knäred. Synd att han inte figurerade bland just dessa, men likväl intressant att se hans gardistkamrater och hur folket där såg ut då!  
 
Vänligen Carl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna