ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okända militärer.  (läst 627 gånger)

2004-12-12, 16:53
läst 627 gånger

Bert Alriksson

Jag behöver hjälp med att tidsbestämma och avgöra var dessa soldater kan ha verkat.
 

 
All information är välkommen.
 
// Bert

2004-12-23, 00:00
Svar #1

Stefan Helgesson

Hej Bert!
 
Det ser ut att vara infanteriuniformer. Försök att se vad det är för nummer på axelklaffarna på uniformerna (kännetecknet för vilket regemente de tillhörde)
 
Mvh.
Stefan

2004-12-23, 00:26
Svar #2

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Med tanke på uniformen så borde det vara före 1910-talet. Håller för övrigt med om att det rimligen är infanteriet.
 
Uniformen är m/1886. Efter den kom m/1906 och m/1910, men m/1886 användes in på 1910-talet.
 
Skulle vara bra om du som Helgesson sa, såg nummret på axelklaffarna. Eller om du såg detaljerna på vapenplåten på mössorna.
 
Jämför uniformerna med bild #39924 i portättfynd.

2004-12-23, 07:16
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Bert
 
Mössplåten tyder på grenadjärer och jag slog upp
www.algonet.se/~perhakan/militaria/index.htm
och tror mig hittat den. Dock framgår inte vilket regemente.
 
Mvh
 
Rolf L

2004-12-25, 22:48
Svar #4

Bert Alriksson

Stefan, Simon och Rolf,
Tack för era svar! Tyvärr är originalet inte större än den bild jag lagt in ovan. Så det är för mig omöjligt att se några beteckningar på mössor eller axelklaffar. Efter att i helgen, (när tid finns) gått igenom gamla album kan jag tycka att mannen knästående längst till höger är lik min morfar. Han var född 1893 så bilden skulle vara tagen 1911-1915. Om man nu var 18-22 när man gjorde sin värnplikt på den tiden? Det stämmer väl, även med Era funderingar kring uniformsmodellen. Han verkade hela sitt liv i Södermanlands landskap vad jag vet, om det fanns grenadjärer där vet jag inte, sådan kunskap har jag inte. Jag tror att grenadjär har något med granater att göra eller?? För tillfället har jag ingen bild att infoga men jag ska försöka att skanna en snarast.
 
Allt gott  // Bert (Jag hoppas att ni fick många hårda paket).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna