ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldater i Uppsala?  (läst 743 gånger)

2001-01-26, 21:11
läst 743 gånger

Britt-Marie Kraft-Strand

Bilden är tagen av Atelier Östling Kungl. Hovfotograf Uppsala. Jag vet inget om bilden men jag tror att det kan vara någon samling av indelta soldater, både aktiva och gamla. Troligen är min farfarsfar och/eller hans far med. Båda var soldater i Litslena och hade namnet Kraft.
Det vore roligt att veta vad alla herrarna gjorde i Uppsala.

2001-01-26, 21:16
Svar #1

Britt-Marie Kraft-Strand

Nytt försök med bilden

2001-05-13, 19:13
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Denna bild har jag fått tillsänt mig från USA. Vi tror att den föreställer Oskar Fredrik Lord född i Törnevalla, Linköping 1877. Han emigrerade till USA 1903. Min släkting i USA tror att han var polis men jag tycker det liknar en militäruniform. Fotot är taget i Uppsala och fotografens efternamn ser ut att vara Larsson. Det står också en nia i uniformsmössan. Kan någon hjälpa mig att hitta vilket regemente han tillhörde och om det är rimligt att man bar denna uniform före 1903. /image{police}

2001-05-13, 19:19
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Nytt försök med bilden

2002-10-31, 16:21
Svar #4

p

Det ser ut som en helt vanlig menig infanteriuniform m/1886 från linjeinfanteriet. 9:an än kompaninumret. Om du på originalbilden ser knapparnas itformning och symbol på axelklaffarna kan du utläsa en del ur det.
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd
.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna