ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldater ?, 1900-talet  (läst 756 gånger)

2002-01-01, 18:29
läst 756 gånger

Lotta Ladestam

Jag undrar över om någon vet vad kortet är taget och eventuellt när. Jag vet att en av herrarna är min mans morfar, så troligen är det taget uppåt i landet då de kom från Skorped.
,

2002-01-02, 10:30
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tror inte att det här handlar om soldater, utan om någon typ av statliga(?) uniformerade tjänstemän som just fått sin medalj för lång och trogen tjänst. Har försökt att förstora för att se vad det är för tecken på kragarna (se de två på första raden till vänster)  men det låter sig inte göra med denna upplösning.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-03, 07:20
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Är det Sverige överhuvudtaget.
Jag har försökt tyda tavlan i bakgrunden och  
får  
en svag aning av ett klassist porträtt av  
drottning Victoria, Storbrittanien.
Går det att få fram en bättre bild på tavlan?
 
Mvh
 
Rolf L

2002-01-03, 14:27
Svar #3

Lotta Ladestam

Hej
Har försökt att få en bättre bild på tavlan men ej lyckats med det. Med förstoringsglas kan det ev se ut som Gustav den V Adolf men är ej säker. Men om det inte är solater tror jag att det eventuellt kan vara SJ anställda. Vi vet att makens morfar jobbade på ställverk i Mellansel.
tack för att ni försökte.
MVH Lotta

2002-01-03, 16:35
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej, Förmodligen finns det de som kan det här med SJ-uniformer bra. Varför inte ta kontakt här. Lycka till!
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-04, 12:39
Svar #5

Lotta Ladestam

Tack för rådet. Har konsulterat denne man. Som gav mig upplysningar om att det med all sannorlighet rör sig om 30-års gratifikationer på SJ. Troligen i mitten av 40-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna