ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat i uniform (foto taget i Uppsala)  (läst 1798 gånger)

2002-08-15, 23:36
läst 1798 gånger

Magnus Friskytt


Denna bild har jag hittat i ett gammalt släktalbum. Tyvärr vet jag ej vem det föreställer men jag skulle gärna vilja veta mer om honom. Kan någon berätta vad han bär för uniform och vilket regemente han tillhörde? Kanske går det att spåra honom via fotografens namn/ort?

2002-08-16, 18:52
Svar #1

Lars Göran Larsson


2002-08-17, 14:24
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Hej Magnus
 
Uniformen verkar vara av m/1860 eller m/1872 som bars av det indelta infanteriet (meniga) och möjligen också av beväringar. Båda dessa typer hade två knapprader till skillnad från de som kom före och efter. Skillnaden mellan dessa typer låg i färgen på bla byxorna som ju inte kan ses på bilden. Med m/1886 fick uniformen åter en knapprad.   Mössan är av m/1865 med plåt och plym och inte den som ursprungligen utformades för m/1860. Två knapprader på uniformen och ärmarnas utseende pekar alltså på infanteri. Mössan verkar utesluta att mannen tillhör ngt gardes- eller grenadjärregemente.  
 
Om mannen var indelt soldat togs bilden sannolikt under perioden 1865-1885 eller möjligen ngt efter; det senare årtalet beror på hur snabb man var på att införa nya uniformstyper. Men han är ung och var han nybliven indelt soldat efter 1885 förväntar man sig att han borde blivit utrustad med den nya uniformstypen. Var han beväring är en senare datering fullt möjlig. Eftersom bilden är tagen i Uppsala kan man ju gissa på Upplands infanteriregmente; hade axelklaffarna synts hade regementets nummer kunnat ses där.  
 
Michael Lundholm
//Michael Lundholm

2003-01-16, 00:45
Svar #3

Kurt Karlsson

Hej Magnus o övriga!
 
Jag har lagt ut ett fotografi av en soldat på Porträttfynd (#8962). Denne soldat verkar ha liknande (likadan?) uniform som Magnus soldat. Jmfr hans mössa (kask) på bordet.
 
Min soldat kan möjligen vara Eric Sköld (Bengtsson), född 1835 i Björklinge, Uppland. Mfff till mina barn. Han var 1861-70 soldat nr 100, Jufvansbo Egor, Börklinge. Senare öden outforskade vilket naturligtvis kan innebära att han var soldat även efter 1870. Jag tycker att han verkar äldre än 35 år på fotografiet.  
 
Kan man få lite synpunkter om fotografiet verkligen kan vara från ca 1870? Ingen fotograf är angiven på fotot. Michael Lundholm har ju föredömligt utrett Magnus soldats militärtillhörighet och jag antar att det gäller även min soldat?
 
Kurt Karlsson

2003-02-09, 17:09
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Hej Kurt,
 
Din soldat på #8962 i porträttfynd verkar onekligen ha samma som Magnus soldat ovan dvs m/1860 eller m/1872; dubbla knapparader, plåt och plym på mössan etc. Utan att bedöma hans ålder så skulle jag säga uniformen inte talar mot att kortet är taget 1870.    Möjligen skulle byxorna kunna ge ytterligare vägledning men jag måste få återkomma om det eftersom jag inte just nu har tillgång till den handbok jag utgick ifrån i mitt förra svar.  
 
Mvh
Michael Lundholm
//Michael Lundholm

2003-02-09, 18:41
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Om fotografen, A. Larsson står det så här i Lennart Snabbs fotografregister:
 
A. Larsson (f. 21 jan. 1850) Etabl. 1870 (-72 ?) i Rättvik, flyttad 1893 till Upsala. Östra Ågatan 17 . Filialer: Polacksbacken, Dannemora.
 
(min kursivering)

2003-02-10, 02:49
Svar #6

Utloggad Roolaid Stein

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2008-06-19, 00:18
    • Visa profil
Hej
Filialen Polacksbacken måste ha varit i/i anslutning till Upplands regementes kaserner.
Jag gjorde min militära utbildning där och då var det Kungl. Upplands Signalregemente som var förlagt vid kasernerna vid Polacksbacken.
 
 
Roolaid

2003-02-15, 14:59
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Hej Kurt,
 
Jag har nu konsulterat E. Bellander, Dräkt och uniform. Den svenska arm?ns beklädnad från 1500-talets början till våra dagar, Norstedts, Stockholm 1973.
 
I likhet med Magnus Uppsala-soldat bär din soldat (#8962) uniform m/1860 med mössa m/1865 (på din bild dock utan paradtillbehören plåt och plym). Vad gäller byxorna var dem för m/1860 blåmellerade/mellanblå men rocken var mörkblå. När m/1872 infördes var förändringen främst att också byxorna blev mörkblå. På Bellanders svartvita bilder framträder de blåmellerade byxorn som ljusare än uniformen precis som hos din soldat. Bellander har just en beväring med samma uniform som din soldats men den är tagen så sent som 1881. Jag gissar att förklaringen är just att de som gör sin beväring fick slita på de uniformer som fanns även om det inte var senaste modell. Det anställda indelta infanteriet bör ha utrustats tidigare med modernare uniformer men fick kanske också slita på det gamla även när nyare modeller kom.  
 
Slutsats: Det finns inget i uniformen som talar emot dateringen 1861-70 men inte heller något som talar emot en senare datering.
 
Vad gäller Magnus soldat ovan så talar Bos upplysning för en datering till 1893 eller senare. I så fall är ganska säkert en beväringssoldat och inte indelt eftersom enradiga uniformen infördes med m/1886.
 
Michael
//Michael Lundholm

2003-02-16, 11:59
Svar #8

Kurt Karlsson

Hej Michael!
 
Tack för Din utomordentliga analys av min soldat. Uppskattar mycket Din upplysning om källan. Fast jag tycker ju förståss att hans mössa på bordet har både plåt och plym (i likhet med Magnus soldat ovan). Har jag kanske missat något i terminologin?
 
En fråga med kanske ett självklart svar: Fick indelta soldater omedelbart lämna tillbaka sina uniformer i samband med avslutad tjänstgöring? Dvs måste ett fotografi av en soldat som slutar 1870 var taget senast 1870?
 
Bilden #8962 (som saknar fotografens namn) har likheter med andra bilder jag har från Karl Ågren, Uppsala. Jag har mailat till Lennart Snabb en fråga om K. Ågren startade sin verksamhet så tidigt som 1870. Ser med intresse fram mot hans svar.
 
Hälsningar
 
Kurt

2003-02-16, 13:42
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Kurt,
 
Förlåt: Det är jag som inte har tittat ordentligt. Mössan har plåt och plym.
 
Vad gäller frågan om de fick behålla sin uniform efter avskedet så får jag gissa: jag tror inte det eftersom uniformen under anställningen inte fick användas till vardags utan bara under själva övningstiden.
 
Michael
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna