ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniform  (läst 4384 gånger)

2001-03-03, 16:15
läst 4384 gånger

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

Kan någon identifiera dessa två uniformer. Dessa foton är troligen tagna omkring 1890-1900. Soldaten till höger bär även en medalj, är detta svärdsordern?

2001-03-03, 18:13
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Rolf!
Kan du möjligen scanna in själva medaljen? Nu är det omöjligt att se några detaljer. Om det är Svärdsorden, så ska det runda fältet i mitten ha ett upprättstående svärd omgivet av tre kronor.
Bo Berndtsson

2001-03-03, 18:35
Svar #2

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Återkommer senare med en förhoppningsvis bättre bild på medaljen. /Rolf

2001-03-05, 20:41
Svar #3

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

2001-03-05, 20:49
Svar #4

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

Här är medaljen inscannad, men bättre skärpa än så går inte att få. Tyvärr ser man ju inte vad det runda fältet i mitten innehåller.

2001-03-05, 21:24
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Svärdsorden?
Synd att skärpan inte är bättre, men jag förstår att detta är en mycket liten del av bilden.
Trots suddigheten syns det att där finns två korslagda svärd under kronan.  
Med lite fantasi kan man också se svärdet och kronorna i rundel.  
Jag försöker bifoga en bild av Svärdsorden, tyvärr finns en viss missanpassning i färgtrycket.


,
 
Bo Berndtsson

2001-03-05, 22:27
Svar #6

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Ett stort tack. Det var intressant att även se en bild på svärdsorden.  
Någon som kan se vilka regementen uniformerna hör. Det sägs att den till vänster skulle vara Kungliga Livregementet och den till höger en korpral i Smålands Gredadier Bataljon.
Hälsningar
Rolf

2001-03-06, 22:41
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Rolf,
Med hopp att det finns de som verkligen kan det här med uniformer, så vill bidra till diskussionen med följande:
I boken Kungl. Första livgrenadjärregementets historia, del 5, finns en mängd foton på officerare. Vid jämförelse med dessa foton skulle jag vilja gissa på att mannen till höger är kapten, och att den dubbelknäppta uniformen bör vara från c:a 1890. Kaptensgraden tar jag på kringlorna på axlarna och de två banden på kragen.
Någon som har ett annat bud?
Vänligen,
Olle Elm

2001-03-07, 12:56
Svar #8

Janne Högdin

Hej Rolf!
Jag har jämfört ordern på bilden med en svärdsmedalj. Det finns en viss skillnad mellan en svärdsorden och en svärdsmedalj.
1.Svärdsorden tilldelades officerare och likställda, svärdsmedaljen underofficerare och likställda.  
2.Svärdsmedaljen är helt silverfärgad, utom mittplattan, som är i blått med silverfärgade tecken. Svärdsorden har vissa detaljer guld/blå färgade (se Bo Berntssons bild!) I övrigt är de helt lika.
Jag tycker mig se att officeren bär en svärdsorden, de mörkare partierna stämmer med medaljens guldfärgade. Han är troligen lägst kapten eftersom det krävdes ett antal tjänste/befordringsår för att få tecknet.
Mvh/Janne Högdin

2001-03-07, 14:05
Svar #9

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Hej Rolf och Janne
 
Svärdsorden och Svärdsmedaljen är inte helt lika.
Största likheten är väl motivet, svärdet med de tre kronorna.  
,
Framför allt saknar medaljen det åttauddiga andr?askorset (i vit emalj) med de fyra mellanliggande kronorna. Just korset visar, så vitt jag förstår, att detta är en orden och inte en medalj.
 
Mvh Bo Berndtsson

2001-03-07, 19:01
Svar #10

Janne Högdin

Bo! Finns det något som heter svärdstecken också?
Jag har i min ägo ett tecken/medalj med det utseende som jag beskrev ovan! Är det månne ett svärdstecken?
Mvh/Janne Högdin

2001-03-07, 20:45
Svar #11

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Hej Janne,
Jodå, det finns också ett Svärdstecken. Jag har ingen bild på det, men det beskrivs som ... liknar riddarkorset men är av silver;
Min bild föreställer riddarkorset. För högre grader är korset omgiven av fler svärd.
Svärdstecknet bärs av Svärdsmännen, en grad som ges åt underofficerare samt åt civilmilitär personal av underofficers grad. De civilmilitära ordnarna saknar de korslagda svärden under kronan.
Mvh Bo Berndtsson

2001-03-07, 21:52
Svar #12

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Bo och Janne
Det låter mest sannolikt om medaljen är en svärdsorden eftersom det är sagt att fotot kanske föreställer en korpral i Smålands Grenadiär Bataljon
Mvh Rolf

2001-03-08, 17:11
Svar #13

Utloggad Per Iko

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2019-03-03, 00:31
    • Visa profil
Hej!
Medaljen är utan tvekan Svärdsordens riddarkors av första klassen, normalt tilldelat officerare efter 20 års oförvitlig tjänst. Därmed är mannen till höger officer, vilket dessutom axelklaffarna tydligt utvisar. Det är, eftersom beläggningssnörena verkar vara av samma färg, troligt att mannen är regementsofficer, dvs major, överstelöjtnant eller överste. Han tillhör, med tanke på knapparna i uniformen, inte heller Smålands grenadjärkår. Eftersom det ser ut att vara en slags grop i knapparna, är det sannolikt att han tillhörde Kronobergs regemente.
Mannen till vänster, vars foto antagligen är spegelvänt (se knäppningen), kan däremot av knapparna att döma ha tillhört Smålands grenadjärkår. Hans krage ser också ut att vara lite högre än mannen till höger, vilket ytterligare talar för detta (just Smålands grenadjärkår, Livregementet till fot och Livgrenadjärregementena hade 5 cm höga kragar, övriga 4-4,5 cm). Det är tänkbart att detta är korpralen.
Vad de båda bär för uniform har jag svårare att avgöra. Den angivna tiden för fotografierna, 1890-1900, kan nog stämma, kanske ännu tidigare. Det fanns en tvåradig vapenrock, m/1854, men i vilken omfattning den användes av nämnda regementen akrtuell tid vet jag inte.
Med hälsningar
Per Iko

2001-03-08, 21:35
Svar #14

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

Strålande Per. Skulle det vara en regimentsofficer borde man ju kunna finna fotot på krigsarkivet. Här är en övre del av en etikett som finns på baksidan av det högra fotot, dvs det foto där soldaten bär medalj. Vad jag kunnat tyda står det 1876 på den högra stämpeln. Fotot är taget i Örebro. Kan det innebära att det rör sig om en officer i Livregementet?
Mvh Rolf

2001-03-08, 21:38
Svar #15

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

Här är den nedre delen av etiketten ovan.
/Rolf

2001-03-08, 23:33
Svar #16

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Rolf, den stämpeln du ser på baksidan har nog inte att göra med när foto är taget, utan snarare har fotografen blivit prisbelönt detta år och ville därmed att kunderna skulle få veta vilken hejare till fotograf han var. Fotografen Bernhard Hakelier etablerade för övrigt sin atelier 1868 och den övertogs senare av sonen Carl Ragnar Hakelier f. 1881.

2001-03-09, 11:17
Svar #17

Utloggad Per Iko

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2019-03-03, 00:31
    • Visa profil
Hej Rolf!
Texten på baksidan av fotot gjorde det enkelt. Där står ju officerens namn: Axel Laurell. Dessutom förklaras då knapp-problematiken. Varje regemente har alltså sin egen knapp. I Rullan (Svenska arm?ns rulla) finns i vissa årgångar avbildningar av uniformsdetaljer m m. Den enda knappen med grop i den årgången jag först tittade i var Kronobergs regemente. Men det var efter 1893, det året Närkes regemente slogs ihop med Livregementets grenadjärer! Axel Laurell är alltså på fotot iförd Närkes regementes uniform, och det förklarar också varför det är taget i Örebro.
Rullan kan ge ytterligare upplysningar om Axel Gustaf Laurell (jag har bara gjort stickprov i årgångarna). Han var född 28 maj 1839 och fick sin första officersfullmakt 26 oktober 1858 vid nämnda regemente. Där var han som kapten bl a chef över Visnums kompani, blev 6 maj 1886 major och 18 april 1890 överstelöjtnant. Den 15 maj 1893 utnämndes Laurell till överste och chef för Västernorrlands regemente. Från 7 juli 1899 tillhörde han kommendantsstaten i Stockholm, dvs i praktiken gick han då i pension.
Det innebär att fotot bör vara taget i intervallet 1886-1893, kanske till och med efter 1890 eftersom det kan vara två stjärnor som syns på axelklaffen. Naturligtvis bör också försök göras att hitta ett annat foto föreställande Axel Laurell för att vara riktigt säker.
Hälsningar
Per Iko

2001-03-09, 18:51
Svar #18

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Tack Lennart och Per för dessa upplysningar. Nu verkar vi ha identifierat ett av dessa foton. Dessutom har jag fått en mängd ny kunskap att använda för framtiden. Det som är sagt mig är att något av dessa foton skulle kunna föreställa Gustaf B. Lyning som tjänstgjort i Livgrenadjär Regementet men sedan emigrerat till U.S.A. Skulle det vara sannolikt att fotot till vänster är denna Lyning, född omkring 1868. I så fall har han väl tagit med sig sin regementschefs foto som minne när han emigrerade till Amerika.
Mvh Rolf

2001-03-10, 18:19
Svar #19

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Per!
Jag har idag checkat Krigsarkivets fotosamling och fann mycket riktigt att fotot ovan till höger föreställer Axel Gustaf Laurell. Han föddes i Ölme, Värmland. När han avgick 1899 utnämndes han till kommendant i Stockholm och kvarstod i denna befattning fram till 1909.
Hälsningar Rolf

2001-03-12, 13:52
Svar #20

Utloggad Per Iko

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2019-03-03, 00:31
    • Visa profil
Hej Rolf!
Jag tror inte mannen till vänster tillhörde något av Livgrenadjärregementena, och det är knapparna som talar mot det. Det ser ut som en s k kulknapp, och då inskränks de möjliga förbanden. Grenadjär torde stämma, men då Smålands grenadjärkår (och senare Karlskrona och Vaxholms grenadjärrregementen). Livgrenadjärregementenas knappar var större och hade tre kronor som motiv.
Hälsningar
Per Iko

2001-03-12, 20:49
Svar #21

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej alla med inlägg i diskussionen!
Bakgrunden till soldatporträtten ovan är att Stephen C Miller, USA, innehar dessa båda foton och bad mig om hjälp över identifieringen. Han är mycket tacksam över all hjälp ni kunnat ge. Här några ytterligare tankar: Stephens anfader, soldaten Carl Johan Rydin, vid Smålands Grenadjär Bataljon, rote 105 Tostarp emigrerade till USA 1890. Carl Johan föddes 1849 och rekryterades 1869. Skulle det vara sannolikt att det är han som fotot föreställer? Båda foton har dock förvarats tillsammans så det bör finnas en koppling dem emellan. Stephen hade ytterligare en anfader, Gustaf B Lynning, född 1868 i Växjö län, kanske Ryssby. Han emigrerade troligen 1888. Skulle han ha hunnit med att rekryteras som soldat och lämna yrket. Om han tjänstgjort i Vaxholm Grenadjärkår skulle en koppling då finnas till Axel Laurell?  
Mvh Rolf

2001-03-13, 13:53
Svar #22

Utloggad Per Iko

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2019-03-03, 00:31
    • Visa profil
Hej!
Vaxholms grenadjärrregemente bildades 1901 så det verkar uteslutet. Att Lynning skulle hunnit bli soldat förefaller osannolikt, men kan naturligtvis inte uteslutas. Det känns dock som det är mer troligt att fotot föreställer Rydin. Ger baksidan av detta någon ledtråd?
Mvh
Per Iko

2001-03-20, 22:20
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Rolf Ström,
Den uniformskunnige Rune Svensson i Malmö har sänt följande svar angående de båda bilderna ovan till mig.  Hoppas svaren kan vara till nytta!  
 
Högra bilden:
 
Personen på den högra bilden förekommer inte i uppställningen i Robert Södermark?s förteckning över Kungl. Svenska Riddarordnarna som är daterad 1897. Fotot måste följaktligen vara taget efter detta datum.
 
På bilden kan man inte avgöra om ordenstecknet är riddare av första klass eller ordenstecken för riddare.
 
Uniformen bär axelklaff för regementsofficer m/1878. Epålettsslejfen under axelklaffen bör vara silverkedja. Knappen på uniformsrocken liknar knappen vid Kronobergs Reg:s knapp m/1779. Det kan vara en fotografisk malör så att knappen i själva verket är knapp använd vid Smålands, senare Karlskrona grenadjärer.
 
Vänstra bilden:
 
Bilden tycks vara spegelvänd.
 
Bilden visar upp en sergeant som bär epålett med granat och låga. Runt epåletthalsen gick en metallist försedd med små knoppar. Epåletten användes av Smålands och Karlskrona grenadjärer.
 
Uniformsrockens knappar är av sergeantmodell, förmodligen refflade.
Vänligen,
Olle Elm

2001-03-31, 15:54
Svar #24

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
,  
Hej och tack Olle och Rune!
Här är ett jämförande foto, där det till vänster är det vänstra porträttet högst upp i denna diskussion, men spegelvänt. Det jämförande fotot, bilden till höger, föreställer troligen Carl J Rydin, vice corpral i Smålands Grenadjer Bataljon enligt generalmönsterrulla 1883. Om han senar steg i graderna är okänt. Carl föddes 1849, aproberades 1869. Han antecknades ha en kindskada i rullan 1879. 1901 emigrerade Carl Rydin till Amerika. Stephen C Miller som har alla dessa intressanta foton som han gärna vill ha identifierade har sänt mig det högra fotot. Jag tycker mig se att den porträtterade döljer en kindskada och mycket väl kan vara Carl Rydin. Dessutom tycker jag mig se en yngre Carl i det vänstra fotot. Enligt inlägget ovan anser dock Rune Johansson (som ju är ypperligt duktig uniformsexpert) att det vänstra fotot är ett porträtt av en sergeant som bär en epålett med granat och låga. Vad tycks om likheten mellan de porträtterade och är det omöjligt att det vänstra fotot föreställer en corpral i Smålands Grenadier Bataljon.  
Hälsningar
Rolf

2001-03-31, 15:58
Svar #25

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

Här är bilden till inlägget ovan.
Hälsningar
Rolf

2001-03-31, 20:22
Svar #26

Utloggad Lars Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2021-07-08, 21:37
    • Visa profil
    • www.lasselilja.se
Rolf Ström m fl diskussionsdeltagare
 
Axel Laurell är en av de officerare, som biograferas i den mot slutet av innevarande år utkommande första delen av Närkes krigsmannaminne.
 
Laurell föddes i Ölme sn i Värmland och dog 1/8 1927 i Stockholm. Tjänstedata meddelade av Per Iko 9/3 är riktiga, likaså Rolf Ströms uppgift om kommendantskapet i Stockholm.
 
Laurell är på fotot överstelöjtnant och bär Närkes regementes knappar i sin uniform. Han bär riddartecknet av svärdsorden, erhållet 1881 (när Södermarks bok utkom hade han blivit kommendör).
 
Laurell var som kompanichef en kärnkarl av första sort, kunnig, allvarlig och sträng men god och omtänksam för alla, skriver Viktor Balck i sina 1929 postumt utgivna minnen. Kollegan Carl August Bäckström omtalar 1923 i en minnesteckning, att Laurell var en man, som genom sina personliga egenskaper själf gjorde sin karriär, en ädel och fin typ, framsprungen från det gamla Nerikes regemente och en heder för det samma.
 
Lars Lilja, Örebro.

2001-03-31, 20:40
Svar #27

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Tack Lars!
Det verkar som porträttet föreställande Axel Laurell nu är utrett. Det är intressant hur ett foto kan göra en lång resa och sedan komma tillbaka i vår tid i elektronisk form för att bli utrett. Very well done!
mvh Rolf

2004-02-05, 22:43
Svar #28

Utloggad Sandra Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-10-17, 10:36
    • Visa profil
    • medlem.spray.se/stenhusettumba/
Är det någon som har uppgifter om en Alexander Magnus Dahlbergh han ska enligt uppgifter jag funnit varit riddare av Svärdsordern. Han levde mellan 1685 och dog 5/3 1772. Är det någon som vet vart jag kan finna emr uppgifter om honom. Våldigt intresserad av allt som kan finnas om just honom ev barn etc. Allt detta intresse för honom är att vad jag vet så är jag ättling i rakt ned stigande led utav honom.
MAila gärna till krg768s@tninet.se
MvH Sandra Dahlberg

2004-02-06, 19:19
Svar #29

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Sandra!
Jag gjorde en sökning i webben och fann följande webbsida där Alexander Magnus Dahleberg dagboksanteckningar redovisas, dvs i Svenska Familj Journalen i Rudberg projektet samt följande webbsida där det anges att han skrev En karolins lefnadslopp, dragon vid skånska ståndsdragonerna 1704-1708 Krigsmakt av Magnus Lindskog. Hoppas detta kan ge dig något av det du söker.  
Hälsningar  
Rolf Ström

2005-08-30, 21:35
Svar #30

Maria Grandert

hej !
Är det någon som vet något om major Adam Carlqvist  riddare af svärds orden född i Marbäck, småland  1767 , och senare bosatt i Botkyrka , Lovö och huddinge.
MVH Maria

2009-07-25, 13:01
Svar #31

Utloggad Bertil Alving

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2009-11-08, 01:18
    • Visa profil
Hej!
Av en händelse råkade jag se frågan om Adam Carlquist, major och riddare av Svärdsorden. Nu har det visserligen gått några år sedan frågan ställdes, men här är i alla fall ett svar:
 
Adam Carlquist är en anfader till mig! Han är min farmors mormors far!
 
Född 1766-10-19 i Varbäck(?) eller Marbäck(?) enligt hfl Botkyrka AI:15 1846-1850 sid 35 (GID: 2277.20.99000).
Död 1849-03-03 i Botkyrka, Stockholms län.
Marbäck finns både i Jönköpings län och Västergötlands län, jag har dock inte lyckats hitta hans födelse i någon av dessa församlingar. Förmodligen är det Marbäck i Jönköpings län som är rätt, där finns nämligen en Adam född 1767-10-12 (det blir ju ofta lite fel i kyrkböcker efterhand när det gäller födelsedatum).
 
Gift 1800-03-15 med Gustava Charlotta Pihlberg.
 
Det vore väldigt intressant om någon har mer information om denne Adam Carlquist, till exempel varför belönades han med Svärdsorden?
 
MVH
Bertil
 
(Meddelandet ändrat av Bang 2009-07-25 13:21)

2011-02-05, 11:15
Svar #32

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Rolf skrev om en kindskada.  På den tiden var det brukligt med retuschering, så en kindskada skulle troligen INTE synas på bild.
Iaf om den inte var så framträdande att det gick inte att dölja, eller om personen faktiskt ville/accepterade att det skulle synas.
Jag kan iofs tänka mig att mindre, kringresande fotografer brydde sig kanske inte om retuschering, tog dem säkert för mycket tid och bökigt ute i fält.
Men fasta fotografer gjorde ju det, många hade dessutom kopister/retuschörer/elever till hjälp.

2011-02-05, 11:21
Svar #33

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Fantastisk tråd.  Man lär sig mycket om svärdsorden och svärdsmedaljer.
 
Fast jag skulle gärna vilja ha ytterligare något lite på köttet, lite bekräftelser.
Var är skillnaden mellan
svärdsorden, svärdsmedaljen och svärdstecknet?
 
Rent optiskt på sämre bilder blir det den där korset med guld fält inuti (synligt som mörkt), korset med silver inuti (ljust), resp den helt runda medaljen?
 
Det känns som om det vore mera praktiskt: Är det guld (mörkt fält) så är det svärdsordern, dvs en officer,
och är det silver (ljust fält) så är det en svärdsmedalj, dvs en yrkesunderofficer, vanligen fanjunkare.
 
Men om jag uppfattat tråden rätt, så är det inte så enkelt; svärdsmedaljen för underofficerarna var den runda??

2011-07-24, 22:11
Svar #34

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
De olika versionerna.  Nu fick jag kläm på dem.  
Snedkors med guldkant = Svärdsordern, för officerare minst kapten; Tapperhet i fält eller 20+ välmeriterad tjänst.
(det fanns olika graderingar, men de är mest för hovmän och kalenderbitare).
Snedkors med silverkant = Svärdstecknet, för högre underofficerare (dvs fanjunkare och sergeant), och för civilmilitära officerare, tex militärpräster och militärläkare. De civilmilitäras saknar svärdet - men det ser man ju inte på avstånd eller på vanliga bilder.
Tapperhet i fält eller 16+ välmeriterade tjänsteår.
 Ärvda svärdstecken är vanligen svarta - oputsat silver svartnar.
På äldre bilder och oklar tjänsteställning är tumregeln:
 blänkande = silver = svärdstecknet.
Lite mörkare = guld = Svärdsordern...
Svärdsordern och svärdstecknet bars på vänster sida och i regel ensamt som enda utmärkelse: det var ju DEN högsta utmärkelsen man kan få.  
 På några få enstaka bilder ser man flera ordnar. Jag antar att de andra ordnarna är utländska höga ordnar.  
I alla händelser bar man aldrig lägre utmärkelser samtidigt till Svärdsorder och Svärdstecknet.
 
Rund = Svärdsmedaljen. På framsidan Tre kronor och svärd. På baksidan skrivet: För Krigsmanna Förtjänster. Den var för manskapet, dvs meniga och lägre underofficerare. Tapperhet eller 16+ välmeriterad tjänst. Många indelta knektar tjänstgjorde länge, så den var relativt vanlig.
Bestämmelserna för Svärdsmedaljen skiljer sig lite från Svärdsordern och Svärdstecknet iom att det var tillåtet att samtidigt bära andra höga svenska utmärkelser.
Tex Odlingsmedaljen eller Vasamedaljen.
Man ser sålunda inte sällan bilder på äldre knektar med både två och tre medaljer på sin bringa, därav alltså av av dem = Svärdsmedaljen.
 
Alla tre bärargrupper kallades för Svärdsman. Det var fint det!

2011-07-24, 22:29
Svar #35

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
De olika versionerna. Nu fick jag kläm på dem.
Snedkors med guldkant = Svärdsordern, för officerare minst kapten; Tapperhet i fält eller 20+ välmeriterad tjänst.
(det fanns olika graderingar, men de är mest för hovmän och kalenderbitare).
Snedkors med silverkant = Svärdstecknet, för högre underofficerare (dvs fanjunkare och sergeant), och för civilmilitära officerare, tex militärpräster och militärläkare. De civilmilitäras saknar svärdet - men det ser man ju inte på avstånd eller på vanliga bilder.
Tapperhet i fält eller 16+ välmeriterade tjänsteår.
Ärvda svärdstecken är vanligen svarta - oputsat silver svartnar.
På äldre bilder och oklar tjänsteställning är tumregeln:
blänkande = silver = svärdstecknet.
Lite mörkare = guld = Svärdsordern...
Svärdsordern och svärdstecknet bars på vänster sida och i regel ensamt som enda utmärkelse: det var ju DEN högsta utmärkelsen man kan få.
På några få enstaka bilder ser man flera ordnar. Jag antar att de andra ordnarna är utländska höga ordnar.
I alla händelser bar man aldrig lägre utmärkelser samtidigt till Svärdsorder och Svärdstecknet.
 
Rund = Svärdsmedaljen. På framsidan Tre kronor och svärd. På baksidan skrivet: För Krigsmanna Förtjänster. Den var för manskapet, dvs meniga och lägre underofficerare. Tapperhet eller 16+ välmeriterad tjänst.  
Bestämmelserna för Svärdsmedaljen skiljer sig lite från Svärdsordern och Svärdstecknet iom att det var tillåtet att samtidigt bära andra höga svenska utmärkelser.
Tex Odlingsmedaljen eller Vasamedaljen.
Man ser sålunda inte sällan bilder på äldre stolta knektar med både två och tre medaljer på sin bringa, därav alltså av av dem = Svärdsmedaljen.
 
Alla tre bärargrupper kallades för Svärdsman. Det var fint det!

2011-07-24, 22:32
Svar #36

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Moderatorn: Dublett?  Sorry för dubbelposten. Tar jag bort den ena försvinner bägge... Du får gärna ta bort ena dubletten samt detta meddelande.  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna