ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniformsknapp  (läst 1338 gånger)

2003-05-04, 11:42
läst 1338 gånger

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej!
Jag har fått bilder på en uniformsknapp av Diane Jacobson, USA. Enligt familjetraditionen skulle knappen härröra från Napoleontiden. Familjen Jacobson är ättlingar till soldaten Jonas Grip Landberg, (1780-1828), som var soldat på rote nr 35 Svenstorp, Kåkinds kompani, Skaraborgs regemente. Jonas Grip sägs ha varit ägare till knappen.
Är det någon som kan tyda ut något av bilderna på knappen och tidsbestämma den? Kan knappen suttit på Skaraborgs regementes uniform?
Tacksam för alla id?er till knappgåtan.
Rolf

2003-05-04, 11:44
Svar #1

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Här är ytterligare två bilder på knappen./Rolf

2003-07-03, 21:38
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Kulknapp? Det skulle kunna vara en kulknapp m/1758. Huruvida denna använts vid Skaraborgs regemente vet jag inte. Jag har dock sett i Braunstein, Sveriges arm?förband under 1900-talet, Statens försvarshistoriska museer, skrift nr 5, 2003, att officerare och underofficerare vid vissa kavelleriregementen använt denna knapp i modern tid medan officerare och underofficerare vid Skaraborgs regemente i modern tid använt förbandsknapp m/1779-1906 med ett upprest lejon (västgötalejon).
 
Michael
//Michael Lundholm

2003-07-04, 13:28
Svar #3

B Olsson

Kulknappar är, åtminstone som jag minns det från min tid på K3 på sjuttiotalet, klotrunda och bars av befäl på uniform m/60 medans vi vanliga dödliga fick hålla tillgodo med vanliga knappar med tre kronor på.
 
B Olsson
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-07-04, 15:26
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Mitt förslag baserades på en bild jag hade av en kulknapp sedd uppifrån och som överenstämde med den första bilden från Rolf. Om kulknappar är klotrunda faller den hyptesen.
 
Michael
//Michael Lundholm

2007-03-31, 20:07
Svar #5

jesper

Inte någon kulknapp men dock hellödd manskapsknapp. Svår att datera men då platta dito användes för manskap i början av 1800-talet skulle en gissning vara från ca 1840-1870-talet. Sporrong m.fl. tillverkade fr ca 1880 manskapsknappar av högre kvalit? än den avbildade.

2007-05-27, 21:06
Svar #6

Utloggad Tim Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 20:53
    • Visa profil
Rolf Ström,
 
jag köpte idag en tavla  med knappar som enkom verkar vara från Skaraborgs regemente. Där finns en eller ett par som liknar sin knapp mycket! Tyvärr har jag kvar dem i stugan, så jag får återkommer efter helgen med mer detaljer.
 
med vänliga hälsningar
Tim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna