ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad/vem är """"Tiger""""  (läst 1180 gånger)

2005-12-26, 20:05
läst 1180 gånger

Rolf Wirén

Vem är mannen på bilden och vad är det för slags uniform?
På baksidan av kortet står det skrivet ”Tiger”, kan detta vara namn eller öknamn på mannen?
 
Jag har hittat kortet i ett fotoalbum som tillhört en militär som gick ut volontärskolan i Karlsborg 1882 och sedan tjänstgjorde som underofficer inom Wästgöta Dals regemente i Grunnebohed och senare vid Hallands regemente (I16) i Halmstad tills han pensionerades 1914. Under 1904 tjänstgjorde han även i Karlsborg.  
 
Mvh
Rolf
 

2005-12-26, 21:28
Svar #1

Utloggad Jonta Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2009-01-19, 10:57
    • Visa profil
Hej Rolf. Tiger är säkert ett soldatnamn. Gör en sökning i soldatregistret så finner du flera Tiger. Man finner flera soldater från Wästgöta Dals regement, men däremot inte någon fom tjänstgjort i Grunnebohed. Detta kan kanske vara en början.
http://soldat.dis.se/soldater.php

2005-12-27, 15:46
Svar #2

R-M Lidberg

Hej!
 
Namnet Tiger förekommer mest som efternamn på min adoptivmormors sida och återfinns först hos hennes ff:  
Liesmedsmästaren  
(Gröt) Tiger-Anders (Persson-)Tiger f. 1844 o d. 1910. Hans släkt kom från Älvdalen, Dalarna.
Sedan har det efternamnet funnits i generationer neråt i familjen.
 
Men jag tror också att namnet är ett soldatnamn, helt klart, eftersom många Tigrar återfinns, som skrivet, i soldatregistret.
 
Mvh
 
Ros-Marie Lidberg

2005-12-27, 19:14
Svar #3

Rolf Wirén

Hej!
 
Tack för tipset. Jag har sökt i soldatregistret och den ende jag tycker möjligen passar in är:
 
Tiger, August [Johansson] Född: 1854-01-28 Död: 1917-11-29 Hustru: Johansdotter Hedda Född: 1851  
Regemente: Västgöta Dals regemente Kompani: LIV Socken: Vedum Rote: Orrås.  
 
Den som ägde albumet var placerad vid livkompaniet åren 1897 -1902.
 
Mvh
Rolf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna