ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad för slags uniform  (läst 1771 gånger)

2002-12-16, 21:10
läst 1771 gånger

Barbro Söderman

Kan någon tala om vad fär slags unifrom detta är. På kragen är det en liten stjärna på varje sida. Det ser ut som om axelklaffarna är gjorda av något slags .snören.
Mannen heter Löfman, vem av bröderna det är vet jag inte, hoppas få lite ledning av uniformen.  

2002-12-16, 22:30
Svar #1

Lars Göran Larsson

Stjärnan innebär så vitt jag vet att han är fänrik.
MVH/Elge

2002-12-16, 22:40
Svar #2

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Barbro! Uniformsfrågan är svår. Det är inte ens lätt att komma underfund med om det rör sig om en civil eller militär uniform.  
 
Skulle den vara militär borde mannen rimligen vid fototillfället ha varit underlöjtnant eller ha haft motsvarande civilmilitära grad.
 
Brandkåren i Stockholm hade befäl med militära titlar. Ett av brandbefälen var enligt 1897 års adresskalender brandunderlöjtnanten Th. Åsbrink, som då bodde på Malmskillnadsgatan, uppe vid Johannes.
 
Bengt Rur

2002-12-17, 18:44
Svar #3

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Jag tror att det är en kavalleriuniform.

2002-12-17, 21:52
Svar #4

Barbro Söderman

En fabror till mannen liksom en eller två bröder arbetade vid Statens Järnvägar. Men det här är knappast en järnvägsuniform, eller hur?
Om någon av bröderna var vid brandkåren har jag ingen aning om, har aldrig hört det. De jag känner till var tjäntemän, lärare, sidenfabrikör. Inget av detta stämmer ju.
När kan den vara ifrån? Det finns en bror som levde 1877-1907. Honom vet jag ingenting om.
Kavalleriet låter intressant. varför tror du det?
mvh
Barbro

2002-12-18, 09:50
Svar #5

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Barbro! Bilden är tydligen odaterad. I Stockholm fanns i äldre tid Borgerskapets kavalleri och infanteri.
 
Även officerarna i dessa kårer tjänstgjorde endast med ledighet från sina vanliga arbeten. De var fritidsmilitärer, ej yrkessoldater. De övade i fred och mobliserades för lokalförsvaret vid beredskap och krig. Jfr landstormen och senare hemvärnet.
 
I 1873 års adresskalender för Stockholm finns bataljons- och kompanicheferna med (många vakanser).
 
Enligt samma kalender var befattningen som befälhavare då vakant liksom också fyra av de fem tjänsterna som bataljonschef. Likadant med skvadrons- och kompanicheferna. Enligt organisationen skulle det finnas fyra ryttmästare, endast en fanns. Det skulle finnas nitton kaptener, nu hade man endast tio.    
 
Detta tyder på att man redan var inne i ett avveckklingsskede.  
 
I kalendern 1897 saknas Borgerskapets militärcorpser.
 
Bengt

2002-12-18, 12:37
Svar #6

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Hej Barbro,
det är ingen järnvägsuniform det kan jag intyga.
Vad hette han bröder som jobbade vid Statens Järnvägar? Kanske kan jag hitta något om dom i mitt porträttgalleri eller min matrikel

2002-12-18, 17:50
Svar #7

Barbro Söderman

Hej!
De jag känner till (dvs känner till yrken på)  det är Paul Löfman, äldste brodern och min mf, samt fabrodern Carl Petter Löfman som var överdirektör vid SJ bla.
Sen tycker jag mig ha hört att det var ytterligare någon bror, men vet inte vem av dem.
(Samt att två av Pauls döttrar också var vid SJ, min mamma några år, samt hennes syster Hervor Löfman hela sitt yrkesverksamma liv, tror jag.)
Jag vet ju inte ens vem av bröderna detta är, en jag undrar över är Isaac Carl August 1877-1907. Om honom vet jag ingenting. Har du möjligen honom?
 
Uniformen förblir en gåta, kragen ser i alla fall ruskigt obekväm ut!

2002-12-18, 18:49
Svar #8

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Barbro! Söderskivan innehåller uppgifter gällande många personer med namnet Löfman.  
 
Bengt

2002-12-18, 21:29
Svar #9

Barbro Söderman

Hej och tack Bengt!
Jo, släkten har funnits länge i Katarina församling. Jag tror att jag hade de flesta till namn mm, min fråga här gällde främst att försöka identifiera just denne man, dvs vem av bröderna han är. Jag tänkte att uniformen möjligen kunde vara en hjälp. Den verkar inte vara så lätt att identifiera som jag hoppades.
mvh
Barbro

2002-12-18, 21:45
Svar #10

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Varför kavalleri? Dubbelknäpt och gehäng (Koppel). Men han borde ha mer guldsnören. Borgerskapets kavalleri låter troligt.

2004-04-15, 17:17
Svar #11

Annsofi Sterner

Vilken militär titel hade mannen på bilden? I vilket kompani bar man denna uniform?  
 

2004-04-15, 21:59
Svar #12

Annsofi Sterner

Det här blev alldeles fel. Kan anbytarvärden flytta mitt inlägg till ett lämpligt forum? Då det finns flera alternativ med rubrik uniform kan jag inte avgöra vilket forum som är bäst för mitt inlägg med bild härovan.

2004-04-15, 23:52
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo - jag flyttar hit frågan nu, sedan ser jag att jag kan slå ihop många rubriker; det behövs ju inte en ny rubrik för varje ny uniform..

2006-04-30, 17:40
Svar #14

m32317

Det verkar vara en underlöjtnant eller fänrik från Livgardet till häst - K1 i Stockholm.
Uniformen som kallade Modell/ä användes som högtidsdräkt långt fram på 1900-talet.
Som fältuniform ersattes den med början 1910.
Vänliga hälsingar/John

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna