ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad för uniform är detta?  (läst 903 gånger)

2009-11-10, 21:18
läst 903 gånger

Utloggad Ingvar Lagerlöf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 00:31
    • Visa profil

Jag har skäl att tro att denna bild föreställer min mffff Adolf Eriksson, f 9/5 1838 i Tunaberg, d 3/2 1926 i Nyköping St Nikolai. Men jag tycker bilden ser lite för modern ut, särskilt uniformen. Vad är det för uniform, det känns lite andra världskriget över den. Är det alls en uniform eller är det bara en rock med mössa till?
 
Ingvar Lagerlöf

2009-11-11, 19:41
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingvar, detta är ett foto av modernare snitt. Jag tror min pappa hade en liknande mössa (båtmössa)i början av 1970-talet. Jag känner mig tveksam till att det är en uniform för militärer, men däremot klädsel kanske för busschaufförer eller liknande.
Ann-Mari Bäckman

2009-11-11, 20:42
Svar #2

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Knappast en militär uniform, även om mössan i snittet är mycket lik de båtmössor som hör till uniformerna. Det kan iofs vara en uniformsmössa med märket borttaget. Det verkar vara något slags bävernylonaktigt tyg i jackan, lite glansigt. Har själv arbetat inom försvaret och haft far och make i uniform men typen på jacka känns inte bekant.
Med hänsyn till Adolfs födelseår skulle fotot varit taget runt 1900-1910 och det är nog uteslutet. Sådana foton togs knappast då. Jag håller med Ann-Mari om att fotot inte är särskilt gammalt. Skulle tippa tidigast 1950-talet, troligen senare.  
 
Hälsningar
Marianne K

2009-11-12, 12:27
Svar #3

Utloggad Ingvar Lagerlöf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 00:31
    • Visa profil
Ann-Mari och Marianne!
Tack för era svar. Jag också trott att det var en alltför ny bild för att föreställa Adolf Eriksson. Men jag blev förvirrad av några omständigheter: 1. Han är fantastiskt lik en man på en garanterat mycket äldre bild som jag sedan tidigare antagit föreställer Adolf Eriksson. 2. Det står Adolf på baksidan. 3. Bilden har tillhört ett av Adolfs barnbarn (min mff). 4. Bilden sitter i en ram som verkar betydligt mycket äldre än själva bilden.
Vi får se, nån nutida släkting kanske känner igen honom.
Ingvar

2009-11-12, 15:44
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingvar!
 
Försök utreda om det finns någon i släkten med namnet Adolf född 1900-1910.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna