ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken uniform är detta?????  (läst 2387 gånger)

2007-02-06, 22:49
läst 2387 gånger

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Chris du är ju en pärla!!!!! Jag mailar dig.Hoppas att din mailadress stämmer. Äntligen vet jag mer om Gustav Adolf. Jag är inte så bra på utländska databaser. Har inte nog satt mig in i alla turerna tillräckligt. Har försökt men inte tillräckligt.
 
Vilket jobb du gjort Chris, jag blir så glad.Tänk att det finns människor som du!!!!  
Mail kommer.
 
Gun-Britt Lindblad

2007-02-06, 23:43
Svar #1

Patrik Larsson

Hejsan!
Vad gäller fotot av militären har med stor sannolikhet tjänstgjort i Indien eller Sydafrika.
Scoutgrundaren Baden-Powell var den som införde den bredbrättade hatten för att ge solskydd åt soldaterna. Bilden kan mycket väl vara från tiden i Sydafrika där den hatten blev standard både för militären och polisen där.
 
Jag tror det är samma jacka som kan ses på BP och hans stab på den här bilderna:
http://pinetreeweb.com/bp-pix40.htm
http://pinetreeweb.com/bp-pix48.htm
 
Du kan också fler bilder på hemsidan www.pinetreeweb.com
 
m v h
Patrik

2007-02-07, 00:06
Svar #2

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Isabella Spence Main avled 1932, 66 år gammal.Hon bör ju då vara född ca 1866. Gustav Adolf var född 1879. Alltså var Isabella 13 år äldre än Gustav Adolf. Och när de gifte sig 1901 var  Gustav Adolf 22 år och Isabella 35 år.
 
När Isabella gifte sig andra gången med Robert Main 1912, bör hon ju då ha varit 46 år.
 
Intressant är ju då nu om Gustav Adolf och Isabella fått några barn under de 8-9 år de hann vara gifta.Borde de ju ha fått om Gustav Adolf  hållit sig lite hemma från sin militärtjänstgöring.  
 
Jag hittade på nätet en fiskaffär i Edinburgh, som hade namnet Robert Main and sons! Kan ju kanske vara samme Robert Main(som Isabella gifte sig med andra gången) då med söner. Men vem är mamma till sönerna? Isabellas och Robert Mains söner tillsammans kan det ju knappast vara.
 
Kul o charmigt med släktforskning. Satte in en bild här på forumet med en man i uniform och nu har jag hamnat i en fiskaffär!!!!  
 
Länken till fiskaffären är denna: //www.edinburghdirectory.info/entry/robert-main-and-sons.html
]http://www.edinburghdirectory.info/entry/robert-main-and-sons.html
 
Chris, din mailadress som är uppgiven här på Anbytarforum funkar inte.
Gun-Britt

2007-02-07, 02:04
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns inga födda barn till Gustaf Adolf Fastrup i registret. Om det är fiskaffären så kan sons vara i Roberts första äktenskap. Har skickat dig mailadressen. Ska scanna originalen senare och skicka till dig. Det var en spännande fråga, jag har letat efter Fastrups förut här på AF.
I en tidigare fråga nämnde du att en Bella skrivit och meddelat hans död, det måste varit frun så de hade tydligen kontakt med släkten i Sverige.

2007-02-07, 02:10
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
PS Enligt vigselnotisen var det Isabella som hade speceriaffären när de gifte sig. Hon var spinster dvs ungmö och föräldrarna var döda 1901. Gustaf Adolf bodde då på 47 Admiralty Street i Leith. De gifte sig i United Free Church

2007-02-07, 05:25
Svar #5

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil

2007-02-07, 09:25
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Isabella Langskill var från Orkney-öarna, spännande det också! Hennes far, David Langskill, avled 1891 och modern Margaret Langskill, född Langskill (kusiner?) avled 1897 enligt Skottlands dödsregister.

2007-02-07, 17:53
Svar #7

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Thank you Thomas.
 
Now I have some more exiting to look in.  
 
Many thanks
Gun-Britt Lindblad

2007-02-07, 18:03
Svar #8

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Klart spännande med Orkneyöarna!!!! Får ta fram kartan igen tror jag.
 
Kan man se  om Isabella hade några syskon? I så fall , bodde de kvar på Orkneyöarna eller bodde de också i Edinburgh? Och när kom Isabella till Edingburgh tro?
 
Undrar också om Isabellas föräldrar kom med till Edingburgh eller stannade kvar på Orkneyöarna.
 
Jag hade en teori att Isabella ärvt speceriaffären av sina föräldrar när de dog. Kanske var hon yngst av en syskonskara och fick bli kvar att sköta sina åldrande föräldrar?
Gun-Britt Lindblad

2007-02-07, 18:21
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag tittade på folkräkningen 1891, då bodde hon med modern på Orkney (fadern dog där 1891 och modern på Orkney 1897 ). Ev var det ett par syskon, men det var slut på mina poäng. Hon är dock inte född i Skottland och föräldrarna verkar inte gift sig där. Det bor folk ur familjen Langskill i Leith också, sedan tidigt 1800-tal. Så hon fixade nog affären själv eller också ärvde hon den av släktingar i Leith. Det dör en Robert Langskill i Leith 1885, enligt register över testamenten.

2007-02-07, 18:32
Svar #10

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Tack Chris
 
Isabella kan ju tidigast kommit till Edingburg under 1891 då. Isabella bör vara 25 år då. Någon släkting hade kanske där i alla fall. Kanske kom hon senare också.  
 
Tack för så mycket hjälp.Värdesätter det höht.
Gun-Britt Lindblad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna