ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brev  (läst 611 gånger)

2004-10-12, 17:34
läst 611 gånger

Emelie Hermansson

Hej!
Kanske borde man ha en kategori som tar upp och diskuterar gamla brev, kanske Brevgåtan?
 
MVH Emelie

2004-10-13, 12:01
Svar #1

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Jag tycker det är en bra id?. Kanske om man har intressanta brev även om de inte är en gåta?
Sådant man kan dela med sig av som inte finns på annat håll. Ett familje brev som innehåller uppgifter som kan vara mycket intressanta för andra. Funderar på ett brev som jag har om ni andra tycker det vore en bra id?.
MVH
Lena-Maria

2004-10-13, 15:21
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Är inte riktigt säker på att jag förstår Emelie Hermanssons id?. Eftersom frågan ligger under Bildgåtan gissar jag att diskussionen om brev i så fall skulle ha något med en bild av brevet att göra. Självklart är gamla brev ofta vackra och kan vara spännande att se- och läsa, men är detta nog för att ha en egen rubrik?
Skriften och orden kan lika gärna behandlas under Läshjälp, Övrigt. Frågor om innehållet sker väl - förutom uttydandet av skriften -  oftast i förhållande till något genealogiskt problem, och då är det väl oftast bäst att lägga brevet där också ....
Obs! Är inte emot id?n, men förstår den inte.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-10-13, 15:47
Svar #3

Anders Andersson

Om det är själva innehållet i brevet man vill dela med sig av (jag tolkar Lena-Maries funderingar så), och innehållet är av genealogiskt intresse, så låter det som något för Tillfällighetsfynd. Ett brev i någons gömmor är ju definitivt inte den uppenbara källan att söka en borttappad släkting i, och avdelningen Tillfällighetsfynd underlättar sökning efter identifierade orter.
 
Problemet är möjligen att Tillfällighetsfynd i första hand är avsett för källor som andra kan kontrollera själva, såsom arkivhandlingar och tryckta skrifter. Ett brev i privat ägo är ju svårare att få tag på, och man skulle behöva scanna in hela brevet (eller skriva av det) för offentliggörande någonstans. Är det kanske vad som efterlyses här?

2004-10-13, 15:58
Svar #4

Anders Andersson

Jag tänkte föreslå att denna diskussion flyttas till Källor: Övrigt om källor, men så upptäckte jag att det redan finns en snarlik diskussion där... De kanske kan slås ihop?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna