ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bro utanför Lidköping  (läst 1804 gånger)

2010-10-25, 23:31
läst 1804 gånger

Utloggad Göte Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-09-19, 17:24
    • Visa profil
Jag har ett gammalt foto, taget i början av 1900 talet. Min morfars moster med make, var på besök i Sverige, och uppsökte sin födelsetrakt och denna stenvalvsbro,utanför Lidköping, som enl uppgift hennes far murarmästare Johan Anderberg hade byggt. Platsen skall enl text på baksidan heta Ahle utanför Lidköping. Kan någon ge klarhet i var detta Ahle ligger. Har varit i trakten och letat själv. Hittade en liknande bro, på vägen mellan Truve och Vinninga. Men är osäker om det är rätt bro.
Baksidans text:  
 
(Meddelandet ändrat av Gotand 2010-10-26 00:05)
 
(Meddelandet ändrat av Gotand 2010-10-26 12:55)

2010-10-26, 14:50
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Har du några biografiska uppgifter om Johan Anderberg och hans syster? Det låter som att Ahle är where Aunt Hanna was born (såvida inte formuleringen syftar på Lidköping).
 
Edit: värt att nämna är att en diskussion om bilden, med en en rad inlägg, redan startats på  
http://www.lidkopingsnytt.nu/2010/10/21/slaktforskare-fragar-finns-bron-vid-ahle-kvar/
 
(Meddelandet ändrat av acb 2010-10-26 14:54)

2010-10-26, 17:51
Svar #2

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej, Göte!
Är kanske helt fel ute, men jag nämner ändå min tanke. Bodde i Husaby utanför Lidköping till början av 70-talet. I Broby, en liten församling som, i alla fall då, hörde ihop med Källby och Skeby, låg en tämligen stor gård som hette Ähle. Gården finns fortfarande kvar men det är, som sagt, över 35 år se´n jag senast var där på besök så jag kan inte med säkerthet säga om denna bro fanns inom Ähles ägor.
Mvh, Birgitta.

2010-10-27, 00:35
Svar #3

Utloggad Göte Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-09-19, 17:24
    • Visa profil
Hej
Jag har en hel del uppgifter på Johan Anderberg. Han var min morfars morfar. Han var född 1819-06-19 i Sallerup har jag tolkat det till, men har inte funnit honom i kyrkböckerna (ännu). Damen på bilden var min morfars moster Johanna född 1867 i Lidköping, hon emigrerade till Amerika ca 1895. Hon gifte sig med Herman Glas, som tagit bilden samt skrivit texten. Vilket år de var i Lidköping vet jag inte, men kanske var det samma år de hälsade på morfars mor på Gotland 1911. De bodde i Kalifornien i en stad som heter Madera. Min morfars syster flyttade över till dom med sin dotter. Dottern född 1918 hälsade jag på 1998 i Modesto CA.  
(Bitti) Ähle skulle det ju kunna heta, engelskan har ju inga Ä. Men kan man säga att det ligger just outside of Lidköping som uncle Herman skriver? Dom verkar ha bott i Lidköping.(Husförhör AI:34 (1873-1881)sid 829)

2010-10-27, 17:44
Svar #4

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej igen, Göte!
Har precis talat med min syster Monica i Malmö som 1964-1973 var gift med Lars Helgo Gunnar Sahlberg (ägare till Ähle. Död 1977). Det stämde precis, som jag kom ihåg det, att det fanns en fin gammal stenvalvsbro på gården. Min syster ska ha ett kort på denna, taget runt 1970. På baksidan av Ditt kort nämns också Helgo Andersson. Helgo och hans hustru ägde Ähle, var barnlösa men tog en fosterdotter, Lisa Lindell (f. omkring 1890-95). Lisa gifte sig med arrendatorn på Ähle, Viktor Sahlberg, och övertog gården. Detta par fick en enda son, Gunnar, född 1935. Så nog tror jag att vi är på rätt spår. Ähle ligger c:a 12 km fr. Lidköping.
Mvh, Birgitta.

2010-10-27, 21:32
Svar #5

Utloggad Göte Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-09-19, 17:24
    • Visa profil
Hej Birgitta.
 Det var verkligen intressanta uppgifter du kommer med. Det står ju visserligen att det är på John Anderssons place. Men det är ju en Helgo Andersson, på bilden. (Jag trodde det stod Helge.)  
En bild av bron tagen från samma håll som min gamla bild, skulle kunna bevisa om det är rätt ställe.
Jag var förbi Lidköpng i förra veckan, men hade tyvär inte förberett mig tillräckligt. Men det går fler tåg  
Jag sökte på Ähle Broby och hittade i en diskusionsgrupp här på forumet om Ahlenius, detta: Husaby-pastorn Petrus Ahlenius vilken skall ha tagit namnet från gården Ahle (idag Ähle) där han föddes.
Så det verkar ju vara rätt ställe. Många tack! Hör gärna av dig om du kommer på mer. Eller om du kan få en kopia på bilden av bron.
Mvh Göte

2010-10-27, 22:33
Svar #6

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej!
Min syster har lovat leta upp kortet så ska vi se om jag lyckas få över det!!
Det stämmer precis att det, för länge sedan, fanns en präst Ahlenius i Husaby med ursprung på Ähle. Min egen far var kh i Husaby under 50-60- och 70-talet, så man hörde ju talas om föregångarna.
Helgo Andersson var född 1854-05-13 och hans hustru Maria Lovisa Lind 1859.
Hälsningar, i kvällningen, från Bohuslän/Birgitta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna