ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlysning gamla foton på katter  (läst 1655 gånger)

2003-10-17, 20:22
läst 1655 gånger

Sylvia Lindberg

Mitt namn är Sylvia Lindberg och jag efterlyser fotografier runt sekelskiftet som föreställer korthåriga katter!
Som uppfödare av kattrasen Europé är jag intresserad av hur rasen såg ut då och få en aning om hur rasen förändrats genom tiderna och om vi måste ändra rasstandarden så katten då och Europén nu blir mer lika.
 
Jag ber samtidigt om ursäkt för jag tar upp tid med en fråga som inte har med släktforskning att göra :-)
 
Kanske det förekommer någon katt på något av alla era foton därute?

2003-10-17, 23:17
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nej, frågan gäller ju inte mänskliga antavlor.. -Men om du går in på Porträttfynd här i Rötter och i sökrutan där skriver katt så får du upp åtminstone åtta fyrbeningar som inte skäller. (Hundbilder finns det fler av.. :-)
Söker du på ordet katter kommer det visst upp två bilder till såg jag.

2003-10-17, 23:22
Svar #2

Eivor Andersson (Ema)

Sylvia,
 
Om Du klickar på min profil, så får Du en bild av en katt - var så god !!!
 
Eivor

2003-10-17, 23:24
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
En idé är att följa vykortsmarknaden på www.tradera.com. Där förekommer ibland äldre vykort på de mest oväntade motiv. Jag fann ett kattfoto från 1907:
http://www.tradera.com/auction/aid_3449551
 
samt ytterligare avbildningar, men dessa är ej fotografier:
http://www.tradera.com/auction/aid_3449556
http://www.tradera.com/auction/aid_3352665
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-18, 18:58
Svar #4

Sylvia Lindberg

Tack och tack åter för all hjälp!
Vad många foton det verkar finnas i alla fall därute med katt på om man vet hur och var man letar.
 
Någon som vet något om copyright på sådana fotografier om man vill visa dem på en hemsida eller i något kompendium?
 
Eivor, jag hittade ingen katt när jag klickade på ditt namn tyvärr.
 
Tack igen och om någon råkar på fler katter och har tid och lust att maila mig så vore jag överlycklig!
 
Sylvia Lindberg (som nu njuter av bilderna)

2003-10-18, 21:59
Svar #5

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Sylvia
I Porträttfynd er der også en kat på #9218. Den drikker af en flødekande og kan søges under husdjur. - Du må hermed bruge fotografiet lige så meget som du har lyst til.
Venlig hilsen
Gudrun

2003-10-18, 23:47
Svar #6

Sylvia Lindberg

Tack så mycket Gudrun!
Vilka vänliga människor det finns.
 
Sylvia

2010-02-16, 23:18
Svar #7

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Hej!
Det var länge sedan du ville se bilder på gamla huskattor. Den här bilden är från ca 1905-1910.

2010-02-17, 15:26
Svar #8

Moderator Gamla bilder

Göran jag har raderat ditt inlägg och flyttat Britt-Marie Åkervalls och Martin Bergmans inägg om släkten Hofverberg till Släkter; Hofverberg
 
Ann-Mari Bäckman
Moderator Gamla Bilder

2010-02-17, 15:59
Svar #9

Moderator Gamla bilder

Britt-Marie Åkervalls önskan om fotografier på Oscar Schlyter har flyttats till Bildgåtan, Geografiskt indelade; Skåne, människor: Schlyter Oscar- Fotografier önskas.
 
Mvh
Ann-Mari Bäckman
Moderator Gamla Bilder

2010-02-17, 16:25
Svar #10

Moderator Gamla bilder

Ebbe Stjernströms inlägg från 23/12-05 om Sundhammars barnkoloni är flyttat till Bildgåtan; geografiskt indelade, Bohuslän, byggnader och miljöer.
 
Mvh
Ann-mari Bäckman
Moderator Gamla Bilder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna