ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fler behövs som identifierar kort i Porträttfynd.  (läst 491 gånger)

2008-12-05, 11:02
läst 491 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Det finns över 80000 kort inlagda i Porträttfynd. Jag tror att vi är tre-fyra, som för närvarande identifierar kort i Porträttfynd. Det är alldeles för litet. Själv koncentrerar jag mig mest till album, som kommer från Västernorrland och Västerbotten.
 
Det skulle behövas någon som koncenterar sig på södra delen av Sverige också.
 
Det lättaste är att med hjälp av folkräkningarna och dödböckerna fylla på med uppgifter till de namn, som presenteras till korten. Jobbigaste är att kolla om korten finns som dubbletter hos samma fotograf, för att kanske hitta ett namn på en kopia.
 
Allra roligaste är när man med knapphändiga uppgifter kan lista ut vem personen är. Då underlättar det om man vet vem som var tidigare ägare eller varifrån albumet kommer.
 
Nu senast så stod det under ett foto, något i stil med från Agda och Carl. Hälsa pappa och moster och så ett datum. albumet kommer från Själevad i Ångermanland och paret var fotograferad i Stockholm. Jag kunde ungefär säga när Agda var född med hjälp av årtalet och hur gammal hon verkade.
 
Jag började med att kolla i Rotemansarkivet efter en Agda från Ångermanland och född kring 1880. Jag fann då en Agda Violina Nordström född 1881 från Arnäs, Ångermanland. I samma hushåll bodde en Carl (minns ej efternamnet) och de gifte sig samma datum, som det datum, som var skrivet på kortet! Alltså förstod jag att detta måste vara rätt. Dessutom var fadern änkling år 1900, så det stämde med att Agda hälsade till fadern. vem mostern var har jag inte hittat. Sedan föll allt på plats, då även ett kort av den utvandrade brodern Tycko Lambert Nordström dök upp!
 
Det är sådana slutsatser, som gör det hela så roligt och spännande!
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 05 december, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-12-05, 22:18
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ett tillägg bara, behovet är störst att ta sig an de redan arkiverade korten. Det gör man lättast genom att välja ut det landskap som man är intresserad av och kolla bland korten som finns arkiverade under rubriken för varje fotograf.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna