ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gruppbilder  (läst 1638 gånger)

2006-02-07, 08:37
läst 1638 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
I samband med att städningen av Porträttfynd inleddes förra året utlovades en eventuell utvidgning. Det gällde klass- konfirmations- arbetsplatsfoton och liknande gruppfoton. Hur gick det? Själv skulle jag tycka det vore utmärkt med en sådan möjlighet.

2006-02-07, 08:56
Svar #1

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

På sammanträdet i januari tillsatte förbundsstyrelsen en arbetsgrupp för Porträttfynd som bl a ska ta upp den här frågan.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2006-02-08, 08:53
Svar #2

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Tack för svaret. Väntar otåligt och hoppas att det blir ett postivit beslut

2006-05-05, 11:45
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Nu har det gått fyra månaders sedan arbetsgruppen tillsattes så jag är nyfiken på vad som kommit fram i frågan
Stig

2006-05-05, 14:26
Svar #4

Crister Lindström (Redaktor)

Hej Stig och alla andra!
 
Kan upplysa alla om att det ännu inte har tillsatts någon arbetsgrupp. Det styrelsen fattade beslut om, var att så småningom bilda en sådan. Det finns många id?er kring detta med bilder. Vi har inte riktigt orkat med uppgiften just nu. Det har varit så mycket annat att ta i tu med först.

2008-02-26, 20:56
Svar #5

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Nu har det gått mer än två år sedan styrelsen fattade beslut om att så småningom bilda en arbetsgrupp. för porträttfynd. Vad min fråga gällde framgår här ovan i mitt inlägg från 7 februari 2006. Jag tycker det skulle vara ett utmärkt komplement till porträttfynd om vi kunde få lägga in klass- konfirmations- och arbetsplatsgruppfoton. Har något hänt eller har frågan dött?

2008-02-27, 08:22
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stig!
 
Jag tror inte det finns så stor chans att någon, som har med detta att göra läser din begäran här.
 
prova att lägga frågan i FF under rubriken Porträttfynd istället. Inte för att jag har märkt att någon från styrelsen läser där heller, men det finns dock en större möjlighet till det.
 
Det är inte bara dessa kort du nämner, som bör läggas under en sådan rubrik, utan de visitkort och kabinettskort, som refuserats, därför att det är för många personer på dem.Tyvärr har jag inte fått klart för mig var gränsen går för att ett sådant kort ska accepteras, vid 8, 10 eller vad?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-04-07, 09:29
Svar #7

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Vid flera tillfällen - senast för dryga tre år sedan - har jag väckt frågan om att skapa möjligheten att lägga in gruppfoton, liknande porträttfynd. Jag har fått vänliga svar från de som har makten men inget har hänt. Själv har jag ett antal skolfoton, arbetsplatsbilder, konfirmationsfoton etc etc. Allt från slutet av 1800/början av 1900 och många även med namn på personerna. Säkerligen har många med mig motsvarnade skatt i skivbordslådan och det vore ett stort lyft för släktforskningen om dessa foton kunde bevaras.
Så nu undrar jag: Är det bara jag som tycker detta vore en väsentligt förbättring av anbytarforum och varför händer inget?
Stig

2009-04-07, 09:39
Svar #8

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Google har ett utmärkt alternativ som heter Picasa. Dessutom är det gratis.
Martin B

2009-04-07, 10:45
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Visst finns det många ställen där man kan publicera sina bilder på nätet gratis. Håller med Stig om att det är en vits med att samla sådana bilder på ett ställe lätt åtkomligt, överskådligt och sökbart.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-04-07, 10:53
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Martin!
 
Det är gott och väl att det finns andra ställen att lägga in gruppfoton på, men även jag sällar mig till dem som önskar, att det kunde finnas här på Rötter. Vi har ju ett Porträttfynd och det skulle vara utmärkt med ett komplement till detta, där gruppbilder skulle platsa. När folk ändå har skaffat eller har egna gamla album med bilder, som läggs in i Porträttfynd, så följer ofta andra gruppfoton med, som inte får läggas in i Porträttfynd. Då faller det sig naturligt att lägga in dem i en särskild bas (heter det så?)
 
Porträttfynd är ju gratis att använda sig av.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-07, 11:01
Svar #11

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Trevligt att fler tycker som jag. Picasa är ett bildredigeringsprogram som man inte kan lagra bilder i för allmän åtkomst
Stig

2009-04-07, 12:05
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det vore inte dumt att lägga in dessa önskemål i Förbundsforum. Visserligen fanns det förr en redaktör ansvarig för Porträttfynd, som inte gick in där och kommenterade och än sämre är det nu då vi inte har någon ansvarig för Porträttfynd alls, men det ska väl bli. Om det är/var dåligt med någon respons på tips om förbättringar för Porträtttfynd i Fb, så är det än sämre här i Af = 0.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-08, 08:25
Svar #13

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ann-Mari
Jag har skrivit en blänkare till moderatorn. Få se om det kan vara till någon hjälp
Stig

2009-04-21, 09:19
Svar #14

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Det är foton, som det som ligger under rubriken barn i Dunge skola jag efterlyst möjlighet till att lägga in på motsvarande sätt som vi gör under porträttfynd. Samma gäller den bild som just nu ligger under rallare. Vid flera tillfällen, senast för några veckor sedan, har jag efterlyst den möjligheten men något svar från de som har makten har ej kommit. För mig känns det fel att sådana här bilder, som har stor betydelse i släktforskningssammanhang, inte utnyttjas och bevaras. Jag skulle var någorlunda nöjd med svaret det går inte därför att, men en total tystnad känns fel.
Stig

2009-04-21, 12:49
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det är väldigt trist när man inte vet vem man ska vända sig till eller när man inte får svar. Någon redaktör har vi ännu inte, som kan ta itu med Porträttfynd, för man kan ju tänka sig att dessa gruppbilder, skulle platsa där.
 
Om de skulle ligga här under Gamla bilder, kanske det är moderator, som kan fixa till en särskild rubrik för det. Om du inte får svar av moderator, kan du kanske vända dig till anbytarvärden eller till ordförande.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-04-21, 17:24
Svar #16

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Kanske www.flickr.com skulle kunna fungera som ett alternativ för att dela bilder(?) Visserligen ännu en inloggning/medlemskap, men en bra fungerande är det. Finns funktioner för att styra över vilka som ska kunna se bilder, lämna kommentarer, bilda grupper etc.
 
Inte optimalt, för visst vore det önskvärt att det fanns här. Men som en tillfällig lösning kanske.
 
//Peppe

2009-04-21, 19:24
Svar #17

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Tänk om man kunde få samma funktion på en eventuell grupp-porträttssida som facebook använder. Med facebook kan man tagga varje person och ge den en slags länk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna