ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jordbruksmaskin, när och var kan bilden vara tagen?  (läst 1709 gånger)

2004-08-15, 23:40
läst 1709 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, kanske kan någon här på forumet ge ledtrådar som närmare tidsbestämmer bilden. Något jag även undrar över är om bilden är tagen i Sverige eller möjligen USA. Vet inte mycket om jordbruksmaskiner men misstänker att det är någon slags skördetröska. På vagnen står namnet Cyklone.
Har någon några id?er?
 
Med vänliga hälsningar Sari

2004-08-15, 23:41
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil

2004-08-15, 23:57
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Till höger står en lokomobil som via en bred platt rem driver ett tröskverk.
Sådana tröskverk var vanliga från 1800-talets senare hälft till början-mitten av 1900-talet.
Lokomobilerna ersattes av traktorer och tröskverken av skördetröskor.
Bilden kan vara tagen när som helst under en ganska lång period.

2004-08-16, 07:32
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej
Min första tanke tröskning under bar himmel på 1800-talet. Verkar otroligt att det ska vara Sverige. Bönderna i Sverige skulle väl ha in skörden på logen, det handlade ju om gudslånet. Dom gick ju och plocka opp de ax som fanns efter slåttern.
 
Så lite fantasi om bilden.  
Senare halvan av 1800-talet när det gick fotografera.
En farmare som kört ihop skörden mitt på sitt skifte på prärien och tröskar ute, för han har inte hunnit få till ett tak att lägga det under. Han måste ha varit van att uppehållsväder räcker en längre tid. För kornet måste vara tort när det tröskas. Vad som stör bilden av att det skulle vara nybyggare är mannen i bakgrunden, som ser på, med händerna i byxfickorna, som tyder på ett patronmaner, och att han inte deltar i arbetet. Nyfiken granne som väntar på sin  tur?
 
Transportörn för halmen kan ju inte vara lika gammalt påhitt som tröskverket, men kan väl vara från 1800-talet. Annars verkar det ganska modernt med högafflar i händerna på allihop.
Vad som styrker Mellanvästern är att det måste vara åtskilliga hektar (acres) som tröskats redan, då halmhopen har vuxit till den här ansenliga storleken och höjden.
 
Sen om det vore Sverige tror jag inte att dom nere på slätterna i Sydsverige, där det här skulle vara i så fall, lagrade kornet på åkern, utan det kördes in på logen. Det är gammal jordbruksbygd så där fanns logar byggda.  
mvh
rune

2004-08-16, 08:52
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej och tack för hjälpen, jag hade mina tankar på att det skulle vara taget i USA det såg så stort ut och allt i USA är ju stort, sedan tidpunkten har jag varit inne på 1890-tal. Några funderingar dock, lokomotivet drevs det av ånga? Var den en föregångare till traktorn eller har traktorn varit samtida? Sedan står det på vagnen Cyclone och inte Cyklone som jag skrev.  
Tycker att den tjoka mannen i mitten skulle kunna vara själva patronen. Eller vad tycks?  
 
MvH Sari

2004-08-16, 09:36
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Lokomobilen -inte lokomotivet-  drevs med ånga. Det var en föregångare till den förbränningsmotordrivna traktorn. Vid transport drev ångmaskinen lokomobilen, som då var dragfordon, därav stavelsen -mobil. Maskinen kopplades sedan bort från drivhjulen och via en rem runt det stora svänghjulet drev den sedan -i det här fallet- tröskverket. Locus = plats  gav upphov till stavelsen loko-.
Släpvagnen rymmer förmodligen vattentanken och bränslet till ångmaskinen.

2004-08-16, 11:27
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, slant visst lite med tangenterna, lokomobil skulle det ju vara. Har iallafall funnit en verklig guldgruva vad gäller gamla fotografier(ligger nu under länktips), gjorde en sökning där med tröskning(thresching) och fann en massa bilder med just dom här stora högarna av halm. Många av bilderna påminner om min.
Visual resources Database
 
MvH Sari

2005-03-12, 09:51
Svar #7

nils

Tack Sari för tipset om Visual resources Database! Alldeles fantastiskt. Vilken guldgruva för oss som gillar det mesta av det bästa!
MVH Nils Dacke

2005-03-12, 09:57
Svar #8

nils

Lokomobil som drog och drev tröska(inte skördetröska för guds skull) fanns kvar i mina hemtrakter i sydöstra Småland (Nybrotrakten)ända in påå 1950-talet. De tidigaste ångmaskinerna fick dras med hästar, hade ingen egen drivning. Det var fest när Tröskan kom tuffande längs landsvägen. Med en fart på ungefär 5-7 km/tim.Lokomobilerna avlöstes senare av traktorer. Oftast Bolinder Munktell 20.
Underbar nostalgitripp! Tack!
Nils Dacke.

2005-03-12, 22:38
Svar #9

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Jag har en samling av bilder på stationära tröskscener, och enligt min erfarenhet ligger denna bild omkring 1905-15. Högst sannolikt är den från Amerika, även om jag har en likartad bild från Skåne I USA och Kanada förekom kringresande företag som som ställde upp detta maskineri hos farmare som ville ha hjälp med tröskningen. De for från söder till norr och flyttade allteftersom spannmålen mognade. Vissa yrkesfotografer hade upptäckt att det fanns en marknad för att fotografera dessa tröskningar. Det var sin tids tekniska frontlinje och många som bemannade dessa var invandrare från ställen där deras föräldrar kanske fortfarande tröskade med slaga och det var intressant att få en bild att sända hem.

2012-04-26, 22:13
Svar #10

Utloggad Tore Blom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-01-31, 13:16
    • Visa profil
Det blir väl lite inaktuellt men maskinen är en Peerless (Geiser Mfg co)
Den är med största sannolikhet tillverkad under 1890 talet, troligtvis dess första hälft.  
Bildern måste vara från USA för vi har aldrig hört att de var representerade i Sverige eller Scandinavien över huvud taget. Enligt vad som kom fram vid min studie en gång så står lokomobil för Lokomo rörelsen (dvs ångaskinen) bil från bilis att den är flyttbar. En allmän uppfattning är att Lokomobil är synonymt med självgående men faktum är att de allra flesta var för bogsering helt utan drift. En annan allmän uppfattning är att Lokomobilen var en föregångare till traktorn, vilket generellt sett inte stämmer egentligen. Lokomobilens arbetsuppgifter övertogs till störstadelen av elmotorn, fotogen och råoljemotorn. Utvecklingen av traktorn har nog mer att göra med Automobilens utveckling. Lokomobilerna finns idag främst vid Rubens Maskinhistoriska Samlingar i Götene

2012-04-29, 13:04
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jaha där ser man, ett inlägg år 2004, kan få ytterligare ett svar 2012. Tack Tore för svaret.. USA låter som en trolig plats. Årtal skulle jag själv kunna tänka mig är ca. 1890-1900. Detta med tanke på Tores svar, bildtyp och kläderna.
 
MvH Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna