ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kanada eller Sverige?  (läst 1665 gånger)

2011-12-14, 10:16
läst 1665 gånger

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Hej, detta är ett fotografi på min farfar Erik Hansson f 1908 och hans syster Astrid f 1906.
Deras familj utvandrade 1911 till Kanada men barnen sändes hem tillbaka till Sverige 1913.
Frågan är om kortet är taget i Kanada eller Sverige, kan någon hjälpa mig att bedöma deras ålder?
 
Mvh / Niklas

2011-12-14, 20:30
Svar #1

Utloggad Petra Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 20:40
    • Visa profil
Tänk om man kunde läsa vad som står på affischen på väggen! Jag har kollat in gamla första världskrig posters men tyvärr är det ingen som ser ut att passa
mvh Petra :)

2011-12-14, 20:35
Svar #2

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Jag tror att pojken är runt 5-6 år och flickan 7-8 år. Det hjälper förstås inte din fråga. Jag tror att kortet togs ungefär 1913. Kanske lite tidigare, kanske lite senare.  
/Elin

2011-12-14, 21:45
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag gissar på att flickan är ca 5 år och pojken ca 3-4 år. Om fotot var taget 1913 skulle flickan vara kring sju och pojken kring 5 år, vilket jag inte tycker stämmer. Det är ändå så små avvikelser på åldern, så det går ändå inte att avgöra om det är 1913 och efter det eller inte.
 
Ann-Mari Bäckman

2011-12-14, 22:25
Svar #4

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Här är en annan bild att jämföra med.
Här är barnen med sin mor, (och vad jag tror är hennes nästa man), i Kanada.
 
Ursäktar den urusla kvalitén...
 
Och stort tack för era intressanta synpunkter / Mvh Niklas

2011-12-14, 22:32
Svar #5

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
På den senare bilden ser barnen yngre ut, där tror jag att de är 3 resp 5 år ungefär. På den första bilden ser de äldre ut. Jag jämför deras längd med pianot och min egen son som är i den åldern, därav min första gissning.

2011-12-15, 08:16
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Levde de i ett sådant här vildmarksliv eller var modern bara och hälsade på? Man kan ställa sig frågan, om barnen hade bott i ett vanligt hem, innan flytten till Sverige? Detta med tanke på att de fotograferats vid ett piano.
Ann-Mari Bäckman

2011-12-15, 09:08
Svar #7

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
M.a.a. Ann-Maris fråga tar mig friheten att klippa in ett längre inlägg om Huldas Liv, (farfars mor - kvinnan på bilden). Kanske kan det första fotografiet vara taget i Missionkyrkan i Malmberget? (Se nedan).
 
Hulda föddes i Bränna, Överkalix , där hennes far uppförde ett litet hus. När hon var ca 4 år flyttade familjen till Gällivare där fadern inom kort dog. Hulda och hennes mor flyttade tillbaka till Bränna och Hulda tvingades arbeta från tidig ålder då hennes mor var lite rörelsehindrad och mest satt med ena benet på en stol och ojade sig om hur det skulle gå när pengarna tog slut...
Inom kort dog även modern och Hulda blev satt under förmyndarskap och en förvaltare hade hand om arvet efter modern.
 
Hulda återvände till Malmberget och jobbade bla i Kung Oskars gruvstuga och serverade gruvjobbarna kaffe
För att komma åt sina pengarna så gifte sig Hulda 17 år gammal med Gustaf som då var 21 år.  De fick så småning om Astrid. Gustaf visade sig vara en kortspelare av den sämre sorten och spenderade Huldas pengar och fick ofta hämtas från kortbacken av sin mor. För att komma ifrån Gustafs leverne flyttade de till Kiruna där min farfar föddes. Gustafs föräldrar gav honom pengar som skulle räcka till en resa för Gustaf till Canada och till Hulda, Erik och Astrids uppehälle som blev kvar i Jukkasjärvi. Gustaf reste 1910 och tog alla pengar själv, men Hulda gnetade ihop pengar till en resa åt henne och barnen och reste efter sin man 1911. Den 17 maj lämnade de Göteborg och den 25 maj anlände de med Empress of Ireland till Quebec. (Googla på fartyget så får du mer spännande läsning).
 
Efter att rest med Canadian Pacific Railway hamnade de i den lilla staden Cochrane, Ontario, Canada. Där togs de emot av en svensk kvinna som inhyste dem i tält i skogen. De levde mycket fattigt och hade knappt mat för dagen. Gustaf jobbade långt ifrån familjen under lång tid och när han väl kom tillbaka hade han inte tjänat ihop en dollar. Hulda fick nog och ville skiljas och efter tre månader fick hon igenom separationen. Julen 1912 samlade lokalbefolkningen ihop mat och pengar åt Hulda så att hon skulle kunna lämna staden för ett bättre liv. Hon flyttade till Sudbury och i samma veva lät hon gustaf skicka hem deras barn till Sverige igen. De åkte med en dansk familj och Gustafs mor mötte dem i Göteborg. De bodde sedan i Malmberget i Missionskyrkans lokaler under ganska många år.
Astrid flyttade till Stockholm och började jobba som köksa.
 
En göteborgare som flyttar tillbaka till Sverige tar rätt på farmor och farfars adress och där upptar den brevkorrespondans som jag har kommit över.
Hulda skriver ofta och beklagar sig över att Astrid aldrig hör av sig. Hon får två brev med exakt 25 års mellanrum på dagen från Astrid.
 
Hulda träffar en ny man i Canada, Gottfrid/Godfrey Anderson, och de får två döttrar- Ruby och Sandra. Ruby gifter sig med Robert Moore och får fyra barn. Sandra gifter sig med Ken och får minst två.
 
Det sista brevet jag har efter Hulda är från 1965, vad som sedan händer med henne och hennes barn är ännu höljt i dunkel.
 
Hulda och Ruby är begravda med sina respektive män i Toronto.
 
/Niklas

2011-12-15, 10:04
Svar #8

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Din historia tycker jag talar ännu mer för att den första bilden är tagen i Sverige, i missionskyrkans lokal. De har något sorgset och sviket i sina ansiktsuttryck. De ser så övergivna ut. Kanske är bilden tagen just strax efter att de återvänt till Sverige. Det är ju bara gissningar, men om de var så fattiga i USA, bodde i tält, varför är de då fotograferade framför ett piano. Då känns det rimligare att bilden är tagen i Sverige. /Elin

2011-12-17, 22:34
Svar #9

Utloggad Katarina Stenman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:53
    • Visa profil
MAn kanske kan kolla på Missionskyrkans affischer för att få en ledtråd?

2011-12-18, 17:56
Svar #10

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Bra idé Katarina! Frågan är ju bara hur tusan man ska få tag i dessa ???
Alla förslag mottages tacksamt
 
/ Mvh Niklas

2011-12-19, 12:30
Svar #11

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Inte kan det här ge något bidrag? Det finns en photoeditor online där man kan göra restitution mm.


2011-12-20, 07:49
Svar #12

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Gunhild - tack för det! Tyvärr har jag själv inga färdigheter avseende bildredigering o. dyl. Om någon kunda ge en hjälpande hand vore jag mycket tacksam.
 
Mvh / Niklas

2011-12-20, 22:22
Svar #13

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Hej Niklas!
Kan du inte göra en ny scanning av ditt foto och sända mej på e-mail? Jag förmodar att du har tvingats minska kvaliteten för att kunna publicera här på Rötter. Scanna med så många pixlar du kan! Det är en väldig utmaning att kunna läsa fler detaljer!

2011-12-21, 20:36
Svar #14

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Gunhild - tack så mycket för erbjudandet! Bild kommer inom kort.
 
Mvh / Niklas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna