ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lånekläder hos fotografen, förekom det?  (läst 1532 gånger)

2011-11-06, 20:51
läst 1532 gånger

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se
Jag har en fråga som rör fotografering på 1880-talet.
 
Förekom det att fotografen hade lånekläder till dem som blev fotograferade? T.ex. klänningar och smycken (halsband + halssmycke)?
 
Anledningen till att jag frågar är att vi hittat två foto-par, tagna i samma ateljé, identisk interiör, och kortens utformning likaså. Det ena paret är identifierat med namn som en man och hans hustru, hemmahörande på en gård i Ås härad, Älvsborgs län. I och för sig tycker jag att kvinnan (till höger) ser yngre ut än de 22 år hon var när hon gifte sig, men ålder är ju så svår att bedöma. Hon verkar ha ett stöd på bordet för att nå ned med armen... tyder det på att hon sitter på en kudde?
 
Det andra paret är strikt sett okänt (gissning finns).  
Det som förvånade mig var upptäckten att den okända kvinnan (kvinnan till vänster i fotot nedan) har samma klänning, halsband och halsspänne som den identifierade unga kvinnan.
 
Om det är samma kvinna på de två fotona skulle hon ha förändrats en del, och det måste ha gått flera år vilket även borde gjort att korten inte tagits exakt likadant i ateljén.
 


 
 
En gissning är då att det fanns låneklänningar hos fotografen, som båda kvinnorna lånat. Kan man inte ana att ärmarna är något för korta för kvinnan till vänster?
Vet någon om det förekom lånekläder på detta sätt? Jag skulle vilja få det belagt.
 
Ateljén är C. A. Leverins fotografiska atelier, Borås
 
M.v.h. Andreas
 
(Meddelandet ändrat av andreas1974 2011-11-06 21:04)
 
(Meddelandet ändrat av andreas1974 2011-11-06 21:09)

2011-11-06, 23:24
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Det förekom vissa standardutklädningar. Tex. man ser inte sällan fiskarkläder med sydväst och allt, eller sjömansmössor. Folkdräkter har också förekommit.
Jag har inte träffat tidigare på säkra belägg för lånade vardagskläder, men det låter inte orimligt.
Andra möjligheter är att bägge kvinnorna fick tag i samma mönster. Eller om de var släkt/bekanta, lånade finklänningen av varandra.
Här kan man kanske försöka kolla upp Leverin på Porträttfynd, om det syns att flera har exakt samma kläder.
Om det är fotografens lånekläder skulle det antyda att kvinnorna egentligen var av enklare stånd - och klädde då upp sig in i bättre stånd.
 
Annars hade ALLA människor snygga kläder när de skulle ut. Även enkla arbetare.
Nästan de enda som inte hade snygga kläder var originalen.
Eller om mans så vill, de blev utnämnda till originalen när de inte längre brydde sig om snygga gå-ut kläder...

2011-11-07, 20:06
Svar #2

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se
Jag tittade igenom Leverins bilder av kvinnor på Porträttfynd. De var bara 17 stycken (inte stort fler än jag har själv - antalet män är tiofalt) men jag hittade inga kvinnor i likadana klänningar.
 
Vi tror att kvinnorna står varandra nära på något sätt. Gissningen som finns är att kvinnorna på korten är svägerskor, så troligen skulle de ha kunnat låna av varandra, om den möjligheten fanns hos fotografen. Med tanke på ärmlängden tror jag att det är en och samma klänning (innan jag såg det hade även jag den funderingen att de kunde fått likadana uppsydda åt sig).  
 
Finns det inga fotografers dagböcker som kan berätta om hur det verkligen gick till bakom kulisserna? Eller någon gammal ateljéfotograf eller kanske klädintresserad som kan ge sin syn på saken?  
 
Jag har nog föreställt mig att de flesta kvinnor som inte var utfattiga ändå hade en klänning eller dräkt, som de hade till kyrkan och när de åkte till stan e.d. Inte nödvändigtvis så utsmyckad och snygg som exemplet ovan, men hel och ren. Många kvinnor har ju också mer alldagliga kläder på sina fotografier, i stil med denna: http://www.genealogi.se/portratt/comment.php?id=112207 eller denna http://www.genealogi.se/portratt/comment.php?id=112374. De fattigaste lade knappast egna pengar på ett fotografi över huvud taget och originalen har fotograferats i egenskap av just sådana (original).
 
När finkläderna blivit tillräckligt slitna övergick de till att bli vardags/arbetskläder och nya finkläder införskaffades (jag tror det var vanligt på landsbygden, åtminstone till och med första halvan av 1900-talet).
 
Lustigt med standardutklädningarna du beskriver! Men är det säkra belägg? D.v.s. att det inte verkligen är fiskare etc, som ville att deras yrke skulle framgå och lät sig fotograferas som de var?
 
Om jag förstått rätt fanns det dessutom ett sjömansmode på 1800-talet, och sjömansmössor/krage på barn var inte ovanligt. Det behöver alltså inte ha varit fotografens, ej heller utklädning.
 
M.v.h. Andreas

2011-11-07, 20:57
Svar #3

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!  
Är det ändå inte mest troligt att det är samma kvinna med samma smycken och en klänning som krympt lite efter ett antal tvättar? Första bilden tagen vid konfirmationen och den andra ett antal år senare.
Alternativt att det är två släktingar /väninnor med samma sömmerska som låtit sy upp klänningar samtidigt (t.ex. tärnor till samma bröllop).
Mvh Harriet

2018-04-16, 10:09
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ett sent svar med anledning av mitt intresse för fotografer, som ev lånade ut kläder.


Halskedjorna kvinnorna har kring halsen förekom kring 1872-1878, alltså inte alls ovanliga. Jag har god hjälp att datera ett foto när jag ser den typen av halsband, likaså klänningsdekorationen. Klädedräkten med den speciella detaljen på klänningslivet, var också modern vid den tiden.


Egentligen inget konstigt att kvinnor vid den här tiden bar den typen av klänning. Vad beträffar halskedjorna, kan det ju vara kvinnornas egna eller så kan fotografen haft sådana att låna ut, men det måste i så fall bevisas. Detta mode förekom i hela Sverige.
Ann-Mari Bäckman

2018-07-10, 21:03
Svar #5

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se

Det var intressant Ann-Mari!
Sena svar är lika bra som omedelbara (en del blir nästan arga om man svarar på gamla "trådar" men det är ett beteende som måste bort(!); det är som att de inte förstår att internet kommer att bestå och vara en kunskapsbank för framtiden).

Jag läste nu även om mitt eget originalinlägg och vill tillägga följande: Jag vet inte varför jag skrivit just 1880-tal. Det borde nog stå 1870-tal, eftersom kvinnan på bilden till höger ska vara Augusta Sofia Pehrsdotter (f. 1849-05-14 i Södra Ving), som gifte sig 1871-07-08. Maken finns på ett snarlikt foto, samma ateljé, fotot insatt bredvid hennes i ett album och namn inskrivna under dem.
Därför har vi även tänkt att de var gifta eller skulle gifta sig, när fotografierna togs.
Hon fick sitt första barn 1872-02-12.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna