ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När kan detta vara taget ?  (läst 890 gånger)

2004-03-06, 11:02
läst 890 gånger

Leif Mörkfors

Fick härom dagen en bild överscannad från USA som ska vara taget i Stockholm.
Frågan är:
* vad har den bakre personen på sig ?
* är det en man eller kvinna\?
* vad tror ni om åldern på personerna ?
* när kan kortet vara taget ?
 

2004-03-06, 15:00
Svar #1

Leif Mörkfors


2004-03-06, 15:35
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Mor och dotter tycker jag det ser ut som, 50-60 respektive 20-30 år gamla? Det är en klänning dottern har på sig, håret stramt i knut i nacken och med hatt. Men när detta var modern stil ...
 
Ofta tror jag modet från utlandet och städerna nådde landsbygden med en ganska stor eftersläpning, kanske helt upp till tio år. Jag tror det är en ateljebild tagen före sekelskiftet, men kanske andra har säkrare id?er om tidpunkten.

2004-03-06, 16:26
Svar #3

Leif Mörkfors

Det två på bilden är från norra Dalarna. Kan det vara en folkdräkt den yngre kvinnan bär ? Förklädet på den äldre, är det någon slags dräll ?

2004-03-06, 18:03
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det intressanta är att detta sannolikt är en bild från Stockholm - jämför med bilderna #7408 och #28448 i Porträttfynd som har identisk inredning (av ett slag som man heller knappast tog med sig om man reste runt i landet, vilket ju en del tidiga Stockholmsfotografer gjorde).
-Jag har svårt tro att de är tagna på annat håll än i Stockholm, dock har vi inte identifierat atelj?n/fotografen ännu, men det är nog bara en tidsfråga..
 
De bilderna som jag länkar till här är nog 1860-tal, men denna bild med röd inramning tar oss in på 1870-talet. Alltså en rätt tidig bild ändå. (Röd ram utan text har jag nog sett alltifrån 1871 till 1877, men då möblemanget är så oförändrat skulle jag gissa att det rör sig om tidigt 1870-tal.)
 
Jag ser ju förstås gärna att vi får in den i Porträttfynd också - och den bör ju då in under den rubrik där de andra ligger (Stockholm, okänd fotograf) - placeringen ger sig väl med tiden.
 
(Såg ju först nu att du skriver att den skall vara tagen i just Stockholm - så då är det nog ingen tvekan om det!)

2004-03-06, 18:50
Svar #5

Leif Mörkfors

Hej där ! Spännande! Kvinnan som står bakom ska vara Catharina Danielsdotter g Wetterstrom som flyttade till Stockholm från Venjan år 1869 och vidare till USA på 1880-talet där hon har MÅNGA efterlevande.
Framför sitter förhoppningsvis hennes mor Thor Mait Olsdotter 1804-1893 som enligt ett brev som finns bevarat i Amerika (genom en kontakt som Jan Ek har hittat)ofta besökte sin dotter i Stockholm. Hon är min mormors morfars mor !!!

2008-02-14, 00:48
Svar #6

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
jag har kopierat en bild ur en bok om Byske , som föreställer telegrafföreståndaren Louise (Lova) Svenonius. Hon var född 1845, och är väl högst 30 år på denna bild? Personen som sände fotokopian till mig hade för sig att den var tagen i Köpenhamn? Verkligen originell dräkt i alla fall! Någon som kan berätta om det är en krinolin eller någon sorts resdräkt?
Vore mycket tacksam, det är släktingar som undrar...
Få nu se om jag lyckas ladda upp bilden!

2008-02-14, 01:22
Svar #7

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
Förmodligen fotografen som ställt utstyrseln till förfogande.
Se draperiet i högre övre delen, liknande mönster!

2008-02-14, 02:33
Svar #8

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Var det inte så att fotografen hade diverse attiraljer för att framhäva personen på bilden. Jag har sett exempel på ynglingar som poserat vid samma cykel trots att de aldrig ägt någon cykel och enligt barn till dessa ynglingar aldrig kunnat cyklat.

2008-02-14, 08:49
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gunhild!
 
I min bok Kropp och Kläder av Broby-Johanssen, finns en kvinna med liknande utstyrsel. Det skulle då vara en promenaddräkt. Fotot är då taget kring 1865. Den tecknade bilden säger 1860, men eftersom fotograferingen blev aktuell först kring 1865, så säger jag det året.
 
Visst kan det vara så att det är som Göran säger, att det är utlånekläder.
 
Lite utanför ämnet, men i min stad på 50-talet fanns det en affär Svenonius och jag har för mig att man sålde garner där. Kanske släkt?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna