ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträttfynd - Allmänt  (läst 1272 gånger)

2005-10-19, 08:53
läst 1272 gånger

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag tror att det skulle vara bra om Porträttfynd blev mera känt för en större krets. Lämpligare tillfälle kan det väl knappast vara nu när det passerat 50000. Varför inte försöka få till stånd ett repotage i en rikstäckande dagstidning för denna händelse.
Mvh Martin B
 
(Detta inlägg, och 14 till härunder är flyttade hit från tråden 50000 bilder i Porträttfynd)

2005-10-19, 09:37
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag själv brukar göra reklam för Porträttfynd, bara för att få folk att inse värdet med de gamla korten. Dessutom vill jag ha in så många som möjligt som kan försöka identifiera korten. Vitsen är ju inte att endast pumpa in så mycket kort som möjligt utan även att få så många som möjligt identifierade.
 
Risken med att göra Porträttfynd ännu mer känd är ju att det matas in ännu mer kort och hur ska det sluta, om det inte finns resurser att ta hand om den här bildskatten?
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-10-19, 10:04
Svar #2

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Jag brukar också göra reklam av samma anledning som dig Ann-Mari. Det är ju så otroligt populärt att forma visioner och målsättningar med allt man företar sig idag. Skulle det inte vara läge att försöka forma något sådant avseende Porträttfynd. Risker finns med allt man företar sig och då kanske det vore bra med ett ramverk kring det hela.
Mvh Martin B

2005-10-19, 10:42
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Martin, du har helt rätt! Antingen ska Porträttfynd finnas eller försvinna. Ska den vara kvar är det ju lika bra att man, som du säger, kanske genom ett reportage i en tidning berättar om att den finns och framför allt det viktigaste, upplysa om, Släng inte bort era gamla album med porträttfotografier!
Ann-Mari Bäckman

2005-10-23, 19:22
Svar #4

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Porträttfynd är ju en helt unik databas!
Nog vore det väl möjligt att få något kulturbidrag för underhållet av densamma. Kanske borde den kunna K-märkas(!)
 
Vad som saknas är baksidorna på fotografierna, vilket härmed efterlyses!

2005-10-24, 08:58
Svar #5

Lena Persson

Någon kanske skulle titta över strukturen? Jag var inne och tittade på Västergötland. Där fanns t.ex. rubrikerna Karlsborg & Skövde, Karlsborg&Skövde och Karlsborg/Skövde resp. Alingsås & Mösseberg och Alingsås Mösseberg (samma fotograf).

2006-02-10, 09:37
Svar #6

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Jag scannar in baksidorna också så jag kan detaljgranska dem . En del som jag inte ser med blotta ögat ser jag om jag förstorar den scannade bilden.Både fram och baksidans detaljer kan jag notera och jämföra med  andra bilder.Baksidorna kan se väldigt lika ut och så tar jag fram och jämför så är det något som skiljer i alla fall.Kan undra hur ofta vissa fotografer bytte text och utseende på sina både fram och baksidor? Det verkar som att ju längre fram i tiden man kommer desto pråligare utseende. Iallafall i slutet av 1800-talet.
Mvh Kjersti

2006-02-10, 10:54
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det har ju varit på förslag att man skulle även ha scannade baksidor med.
 
Jag fann till min glädje ett militär kort av min svärfar. Det har jag nyligen lagt in. Kortet var blankt på baksidan, men där har ett barn ritat en katt och skrivit Kise på varje sida om katten. Misstänker att det är maken som ritat katten. Jag blev så full i skratt då jag tänkte på om det var krav på att även visa baksidan av korten :-)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-02-10, 18:56
Svar #8

Utloggad Dan Lorén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2013-02-27, 16:40
    • Visa profil
    • www.loren.se
Många visitkortbaksidor rymmer ju synnerligen intressant information: vilka utställningar fotografen fått pris vid, vilka filialer atelj?n hade vid en viss tid, adress och telefon till atelj?n m m.
 
En information som man kanske inte så ofta tänker på är de pyttesmå bokstäverna längst ner på vissa kartongbaksidor, Nerlien eller S&S (Stölten & son). Detta är fotofirmor (båda grundade 1884) som levererade kartongen - och mycket annat fotografiskt material - till atelj?erna. Litteraturtips: Sjuttiofem år i fotografins tjänst av Karl Sandels (1959).
 
Kanske att man skulle kunna införa särskilda kategorier för skannande baksidor, exv tryckta illustrationer av atelj?n (t ex det sk Tomtehuset vid Vasagatan i Göteborg där Torsten Hedlund och Axel Larsson m fl haft atelj?).  
 
En annan spännande kategori skulle kunna vara tryckta kartskisser med atelj?ns läge markerat. Jag känner bara till några stycken, exv Lindman Fotografisk Atelier vid Berzelii park i Stockholm. Men det måste finnas fler; någon i detta forum som har andra exempel?

2006-02-11, 01:12
Svar #9

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Fotografen Steen-Möller i Göteborg Centralen har en bild av Centralen Kungsportsplatsen på baksidan.  
Fotografen i Fredrikshald har turistinformation i form av bild på Karl XII-monumentet.  
Halmstadfotografen Eva Knutsson har också turistinformation i form av Halmstads slott på baksidan.
Nerlien och S&S måste ha gjort sig ganska stora  förtjänster iallafall om man ser till den stora mängd varianter i baksidor och skyddspappersmotiv som det tycks ha funnits.  
Jag skall gå igenom mina baksidor och se hur många varianter jag har på en och samma fotograf.  
Utan att veta gissar jag att bland mina kort har nog Selma Angel Halmstad de flesta varianterna av baksidor.
Mvh Kjersti

2008-03-04, 17:53
Svar #10

Utloggad Anne Engelbrektsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2012-11-17, 21:51
    • Visa profil
Vad Spännande att det är de som lagt in gamla foto, Själv söker jag gamla foto på bla, Nikolaus August Engelbrektsson, han var skräddare, Bodde på Slottsskogsgatan nr ? Han var även ägare av en liten Eka, Där han han rodde, från Klippan, Till Färgenäs, med folk,10öre tog han för det,ibland i mörkret blev han lurad fick en ettöring istället för 10öre.Tänk om någon hade något foto på honom, (Det är min man,s Farfar)Min gammelmormor Alma född Hallengren, i Kinna , den släkten , skulle vara roligt att få se gamla foton, De som har ngt hör av er.min mail anneochsven@hotmail.com

2008-07-25, 15:23
Svar #11

Utloggad Lars Fremle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2009-08-16, 10:28
    • Visa profil
Mycket intressant att gamla foton  samlas och sparas och dessutom görs tillgängliga!
 
Vi söker foto på soldaten Anders Petter Rahm eller Ramm f 15 oktober 1845 i Dunkers församlig D län. Han var soldat vid Ramsbäck i Mellösa och senare i L:a Malma socken båda i D län. Han bodde vid soldattorpet Källartorp.
Lars och Susanne Fremle

2009-01-21, 10:19
Svar #12

Utloggad Mats Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:30
    • Visa profil
    • www.släktforsking.se
Jag har ett mindre antal (10-20) foton som jag räddat från loppmarknader och Tradera., De är från Småland o Östergötland. Om det finns någon som vill ta sig an besväret att lägga upp dem i Porträttfynd ger jag gärna bort dem. Maila mig om intresse finns!
 
vänligen
 
Mats Lundell
mats.lundell@telia.com

2009-01-23, 17:08
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Meddela om du fått svar! Annars kan jag eller så har jag förslag på vem, som kan lägga in dem.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-01-23, 18:02
Svar #14

Utloggad Mats Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:30
    • Visa profil
    • www.släktforsking.se
Korten är nu bortlovade. De kommer att dyka upp i porträttfynd.
 
vänligen
 
Mats

2011-10-23, 13:47
Svar #15

Moderator Gamla bilder

Hit flyttas Inlägg som inte har direkt anknytning till övriga Rubriker om Porträttfynd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna