ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträttfynd - var är fotot taget?  (läst 1792 gånger)

2005-01-15, 18:35
läst 1792 gånger

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Förekommer det att ett fotografi  - som är monterat ett visst år på en pappbit märkt med en viss fotografs namn - i själva verket kan vara taget ett helt annat år, och av en annan fotograf.
 
Det jag specifikt funderar över är om en porträttbild, monterad och märkt med en New York-fotograf, måste innebära att personen som är fotograferad verkligen har varit hos den namngivne fotografen, eller ens i Amerika?
 
Formulerat annorlunda; Hur vanligt var det att man gick till fotografen med medhavt foto/negativ och fick gjort nya bilder, monterade som porträttfotografi...?

2005-01-16, 10:14
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Jag har under veckan som gått sett här på Anbytarforum (Bildgåtan) eller Porträttfynd ett underligt foto. Fotot har en ram med fotografens namn och i det verkar fotot vara nedstucket, för det skymtar ett namn längst ned till höger på fotot. Tyvärr kan jag inte hitta det. Jag har letat febrilt.  
 
Har man gjort, som du beskriver, gått med ett foto till fotografen, för att få en snygg ram runtomkring? Fast det var inte proffsigt gjort, genom att den gamla texten syntes.
 
Hittar jag fotot, ska jag meddela vilket det är.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-16, 10:18
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tror också att jag sett bilder på Porträttfynd där det i kommentaren sägs att plats och fotograf inte stämmer, dvs att det är ett kopierat foto. Svårt att hitta dem nu... ;-)

2005-01-16, 13:45
Svar #3

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Det var under 1800-talet inte helt ovanligt att man gick till fotografen och gjorde reprofoto, precis som vi gör än idag! Säg tex att ett foto ursprungligen var taget på 1860-talet och att man gjorde omfotograferingen på 1890-talet så satte fotograf nr två sitt namn på den nya produkten. Detta gjorde han/hon alltså på samma sätt som nbär hon fotograferade andra personer i sin atelj? och levererade resultatet till kunden. Detta måste man absolut ta med i beräkningen när man daterar en del äldre och något tveksamma portfättfotografier.

2005-01-16, 13:53
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack LarsOlof, det är väl ungefär så jag tänkt mig det.
 
Då borde man kunna tänka sig att en kvinna som emigrerar till Amerika har med sig ett foto av sin mor, går till fotografen och får gjort nya som sedan skickas hem till Sverige? Och vips har man ett Amerika-foto av någon som aldrig varit där...!?

2005-01-16, 14:59
Svar #5

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Ja, precis - det kan ju bli konsekvensen!

2005-01-16, 17:32
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Samma sak med de många fotografier som sorterats under Hurup, Danmark. På Expres repro- och förstoringsanstalt där är det nog bara personernas foton som varit, inte de själva.

2005-01-16, 17:59
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja repro är nog vanligare än man tror..
-För ett ställe som just Hurup - Expres är det därför extra viktigt att man får med uppgifter om varifrån bilden/albumet kommer (om man vet); på så vis kan de 'komma rätt' fast de alla ligger under en vilt främmande ort..
 
-Detta gäller ju alla bilder och ett bra exempel är de tidiga bilder från framförallt 1860-talet som togs av kringresande stockholmsfotografer. Ett stort antal avbildade jämtar och andra hade säkert aldrig satt sin fot i Stockholm vid den tiden..  
 
Värt att nämna är att för sorteringens skull skall bilderna alltså alltid in under den atelj?/fotograf som anges oavsett hur galet det kan verka, men var noga med extra textinformation då som sagt.
 
 
-Apropå att jag nämner detta med sortering kan jag nämna att det var mycket länge sedan jag fick tid med Porträttfynd - så det är oerhört mycket rubriker och indelningar som inte är optimala, eller ens i närheten av korrekta. Jag skall se till att vaska fram en lösning på detta på något vis..

2005-01-16, 18:23
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Peter, tror du inte du skulle behöva hjälp? Det finns säkert både kunniga och frivilliga krafter här!?

2005-01-16, 18:59
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, det är säkert ingen dum id?; jag har haft några frivilliga på kroken, men det gäller framförallt att  lösa det tekniskt då admin-åtkomsten ger åtkomst till hela Rötter bl.a.
 
Jag skall försöka ta tag i detta; allt går ju att lösa

2005-01-23, 00:46
Svar #10

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
#12369 är ett sådant foto som tagits med till Nordamerika och kopierats där och sedan skickats hem till Sverige. Amanda ivrade för att hennes yngsta bror skulle bege sig till Amerika, så det är troligen han som beställt kopiorna där. Själv var Amanda aldrig utanför Sveriges gränser, trots att hon bodde där nu Midlanda flygplats ligger.

2005-01-23, 11:38
Svar #11

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack Anders! Precis det jag har tänkt mig!

2005-01-23, 16:37
Svar #12

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Hej
Med kort #27226 förhåller det sig troligtvis så som ni beskrivit ovan. Charlotta Medelberg har aldrig varit i Amerika, däremot emeigrerade hennes man Nils Medelberg 1888. Charlotta är född 21/2-1848 och jag tycker nog att hon ser betydligt yngre ut än de dryga 40 år som hon måste ha varit om hon följt med sin man över till Amerika. Mycket tyder på att det är ett ungdomsfoto som mannen tagit med sig, alternativt fått överskickat till Amerika, kopierat det och sedan skickat tillbaka det till Charlotta i Vrå socken.

2010-10-30, 12:09
Svar #13

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Som det har sagts, omkopieringar var ganska vanliga. Tips. Ett extra tydligt skvallrande tecken är om det syns rundlar på fotot. Det avfotograferade visitkortsporträttet (det var i allmänhet såna) brukade rent fysiskt inför omfotograferingen placeras mellan två knappar, som höll det på plats. - Har man tillgång till repronegativet syns det ibland att det VAR knappar!  :=)
 
Det är ingen tillfällighet att originalfotografen brukade skriva på baksidan: Plåten förvaras för efterbeställning. Det gjorde nästan alla fasta fotografer.
Därmed kan man oftast anta, att ett reprofoto med knappar och allt, INTE har gjorts hos originalfotografen, fastän både fotografen och uppdragsgivaren var verksamma på orten under tidsperioden.  Förekom faktiskt.
 
En vanlig orsak för omkopiering var som minne efter avlidna. Man hade kanske inga färska foton, eller ville ha ett foto av den avlidne i hans/hennes krafts dagar. Då tog man nåt bra foto som man faktiskt hade. Och kopierade om, eller lät avfotografera.
Jag gissar att detta är i många fall bakgrunden till de amerikanska foton nämnda i tråden, som kommer tillbaka. Man ber nyamerikanen om foton av nära och kära som ju denne givetvis har tagit med sig, om en kopia av fotot - säkerligen ofta just efter det att de avlidit...
 
Ett annat tips är att
Ofta trycktes det in årtal på bilden när fotot tagits. Har man turen att ha bilden rent fysiskt framför sig, kan man känna av det taktilt.  På reprofotot syns årtalet fortfarande, men kan givetvis inte längre kännas av. Så på det sättet kan man också se om det är originalkopia eller reprokopia.
Med Internetbilder är det givetvis svårare, så det gäller att se upp. Ofta kan man iaf ana att det är nåt som inte stämmer - och då skall man alltså INTE stirra sig blind på det uppgivna årtalet.
Däremot vet man när originalfotot tagits, det brukar stämma.
 
Jag såg t.ex. häromdagen en bild på en äldre farbror, med årtalet 1903 intryckt. Men på visitkortets baksida fanns en förteckning över de medaljer som fotografen tagit. Och en av dem togs 1913. Således var fotot uppenbarligen ett repro, gjort 1913 eller senare.
Originalbilden togs bevisligen 1903. Och farbrorn har antagligen avlidit nånstans däremellan, troligen närmare 1913 än 1903.
Vilket fö bekräftades av andra uppgifter jag lyckades få tag i.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna