ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Segl = kvitto??  (läst 912 gånger)

2002-03-22, 20:34
läst 912 gånger

Nina M.Nordby

På gården min tippoldemor kom fra står det en gammel jordkjeller. Jeg fant ut at restene etter denne inneholdt mange klenodier, et funn for en slektsforsker. Iallefall fant jeg restene av noe som kan ha vært en (låve)dør e.l. Låsen var en smeds verk og av eldre dato. På trestammen ved låsen fant jeg et stempel/segl som ser slik ut; 
               
På toppen en krone, og under to tall.Seglet er på størrelse med en liten lillefingernegl og kittgrå. Hva er dette, en form for kvittering for betalt skatt kanskje? Kan noen tidfeste dette? Har det noen verdi?

2002-03-23, 14:13
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Kan det ha med pollett att göra. Sådana brukade ju användas som kvitto på utförda kolleveranser till bruken. Eller är det låstillverkarens bomärke?

2002-03-23, 21:48
Svar #2

Nina M. Nordby

Godt spørsmål!! Har tatt et bilde som jeg fremkaller til uka så kanskje det kan gi noen flere innspill.
 
Men dersom det var en pollett, ble de banket inn i treverket?? Er det logisk at den hadde avbildning av en krone?

2002-03-27, 19:02
Svar #3

Nina M. Nordby

Her er bildet. Jeg husket feil for merket sitter på låsdelen og ikke på treverket. Noen forslag til hva det betyr?

2002-11-12, 17:44
Svar #4

Utloggad Gunnar Trond

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-06-19, 13:01
    • Visa profil
Fotot föreställer delar till en balansvåg som har ett kröningsmärke av bly, detta märke har instämplat en krona och två årtal. 80 står antagligen för tillverkningsåret 1880 av vågen, det andra bör vara när vågen kontrolljusterades andra gången 1926!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna