ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Småland, men när kan det vara taget?  (läst 2026 gånger)

2011-01-09, 01:09
läst 2026 gånger

Utloggad Helena Werne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-01-15, 23:39
    • Visa profil
Det här fotot har jag fått från min mormor som var född på 1910-talet i Växjö.  
 
 
Jag har svårt att avgöra om det kan vara hon som är med på bilden eller inte, och försöker givetvis försöka luska ut vilka de andra personerna kan vara med ledtråd från när fotot togs. Detta  torde ha tagits samtidigt om det kan vara till någon hjälp.
 
Hoppas någon kan lite mer om detta och har lust att hjälpa mig.
Vänliga hälsningar

2011-01-09, 08:42
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Helena!
 
Fotot bör vara taget före 1920, men mer exakt när, måste jag vänta med att ge svar på. Boken om kropp och kläder, som anger längden på kjolarna vid olika tider, har jag inte här, där jag nu befinner mig.
 
Kvinnorna har otroligt långa kjolar, så därför skulle jag gissa ca 1910, men har inte kvinnan till vänster ev bobbat hår? Det tror jag blev aktuellt kring 1920, men då hade de inte så här långa kjolar.
Ann-Mari Bäckman

2011-01-09, 10:00
Svar #2

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Detta foto som är taget omkring 1920 visar på kvinnornas något kortare kjolar.
Från höger Gustaf Wilander med sin blivande hustru Sara Röstlund född 1900, mannen i mitten okänd, bredvid honom Gustaf Wilanders syster Anna född 1899.
 
 
Så säkerligen är det som Ann-Mari skriver, Helenas bilder är nog från cirka 1910. Sen kanske man undra om alla kvinnor trivdes i kortare kjolar, eller om det fanns kvinnor som fortsatte med fotsida kjolar trots att modet föreskrev något annat.
 
/Gun

2011-01-09, 10:09
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lägg märke till axelkullen på kvinnornas kappor. De är inte lika. Den övre bilden visar en axel med ett bulligare utseende.
 
Jag kan nog tänka mig att äldre kvinnor kanske tyckte det var bekvämare med längre kjolar, men se hur stolt och lite fotogeniqe kvinnan med bredbrättade hatten verkar vara. Jag kan nog tänka mig att hon gärna bar det modernaste i klädväg.
Ann-Mari Bäckman

2011-01-09, 10:34
Svar #4

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Ang klädseln i målfotot.  Ja, det är gammaldags kläder. Men jag har en bestämd känsla att ungdomarna är utklädda för att se gammaldags ut. Eller vuxna om man så vill.
 
De något för stora hattarna, t.ex.
Titta på skorna. De verkar inte passa; ljusa pumps till mörka kläder?. Titta speciellt på den unge mannen till höger.  Är det inte typiska tjej-lågskor?? Så han till höger torde rent av vara en hon - med ett pojkaktigt ansikte.
 
 
Således, bilderna kan i princip vara tagna nästan när som helst under 1900-talet.
Bilderna kan möjligen avfotografera din släkting.

2011-01-09, 10:59
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog är detta taget i rätt tidsålder, men jag håller med om att mannens skor ser lite väl feminina ut, såvida han inte har någon sorts damasker på sig.  
 
Det kan ju hellre vara så att en kvinna klätt ut sig till man, för att spela fästman åt kvinnan i mitten (översta fotot), kanske i avsikt att skämta med kamrater eller en f d fästman.
Ann-Mari Bäckman

2011-01-09, 12:16
Svar #6

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Stefan, du tog orden ur munnen på mig. Mitt första intryck av bilden är att de showar för kameran, utklädda på nåt vis. Det skulle i så fall förklara varför tidsbestämningen blir blandad. Det är många detaljer som skär sig sinsemellan. Ljust parasoll till mörka kläder exempelvis, så skulle man aldrig klanta sig om det var på rikigt.
Det är nåt upptåg av nåt slag.

2011-01-09, 12:30
Svar #7

Utloggad Helena Werne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-01-15, 23:39
    • Visa profil
Hej igen! Vad kul att så många vill hjälpa till! Tack till er alla! Jo, jag själv har svårt att bli klok på de här fotona, min första tanke var att det var mormor, men det stämmer inte med tiden, som ni säger. Det skulle då kunna vara hennes mor, men då blir hon troligen för ung på bilden, då hon var 43 år 1913 när min mormor föddes. Så då är det väl några andra personer helt enkelt. Spännande...
Här är det sista fotot jag har i serien, enbart mannen, om det eventuellt kan klargöra något ytterligare.  

2011-01-09, 12:41
Svar #8

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Vad har mannen på fötterna ?
 
Räckte inte tyget till 2 lika långa byxben ?

2011-01-09, 12:49
Svar #9

Utloggad Helena Werne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-01-15, 23:39
    • Visa profil
Ja Kjell det med byxorna undrade jag också! ;)) Fast jag tycker händerna ser maskulina ut, så att det skulle vara en kvinna är jag tveksam till.  
Kom på att det fanns ett fjärde kort där man ser hans skor lite bättre, så här kommer det också:

2011-01-09, 14:22
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hattarna som sitter rätt, inte snett på kvinnorna och kjollängden, skulle peka på ca 1922, men det finns bilder från den tiden (t ex Guns foto), som visar kortare klänningar.
 
Kan mannen ha svarta skor med någon slags vit plös, fast det syns som en slejf?
Ann-Mari Bäckman

2011-01-14, 12:30
Svar #11

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Men visst är mannen en kvinna! Jag tror de dokumenterat sin klädsel på väg till någon form av tillställning där de spelade ett par.

2011-01-14, 16:03
Svar #12

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Intressant! Numera kallad detta för crossdressing. Enligt Wikipedia: när en person är utklädd (eller uppklädd/sminkad) till motsatt kön, oavsett ändamål.
Hälsar Mats

2011-01-14, 17:49
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det verkar som om man även klädde ut sig när man skulle uppvakta någon. Kanske man är på väg till en sådan uppvakting eller kan man ha klätt ut sig för en möhippa, om det nu förekom på den tiden.
Ann-Mari Bäckman

2011-01-14, 19:10
Svar #14

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
På tal om att klä ut sig, ytterligare en bild från Hamrånge. Jag gissar att den är tagen någon gång mellan 1915 till 1920. Den unga sittande flickan i randig kjol är Anna Wilander.
 
Den sittande mannen till höger är väl en kvinna? Skorna verkar tillhöra en kvinna tycker jag det verkar som.
 
/Gun
 

2011-01-14, 19:42
Svar #15

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Ja just det! Inte minst är det nu aktuellt såhär idag och igår när vi här i Skåne firar Knut och Felix. August Ehrenberg skriver i boken om allmogeseder på Österlen: Manfolken klädde sig som kvinnor och kvinnorna som män. Detta underlättade förklädnaden, det var nämligen viktigt att inte bli igenkänd.
Mats

2011-01-14, 21:30
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag kan inte erinra mig, att jag sett någon bild här eller i Porträttfynd, där en man klätt sig som kvinna. Nu behöver detta inte betyda att det inte var så, utan det är mer ett konstaterande. När och varför klädde kvinnorna ut sig?
Ann-Mari Bäckman

2011-01-14, 21:52
Svar #17

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Jag får gå till mina gamla etnologiska kunskaper. Det handlar antagligen om seden med Kryckeståt. Som syns finns en krycka eller käpp med på bilderna. Kryckeståt kallas en lokal tradition från Bergslagen och som sedan fått ökad spridning. Wikipedia nämner detta: Byns ungdomar samlas på en bestämd plats uppklädda i gammeldags kläder, höga hattar, långa klänningar, väst och skjorta, sjaletter mm. vissa personer får ett hedersuppdrag att vara präst och prästfru, landsfiskal, barnmorska vilka ska hålla tal till det blivande brudparet. Talen ska handla om de två som tänker gifta sig, det kommande äktenskapet och kanske främst förutsättningen för tillökning i den kommande familjen. I versform kan de olika talen bli mycket tillspetsade och roliga till åhörarnas förtjusning med skratt och fniss.  
Hälsar Mats

2011-01-14, 22:50
Svar #18

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Gun! Jag tror ALLA på ditt foto är tjejer. Vissa i tjejkläder, andra i manskläder. Någon av de senare med påmålade mustascher.  
 
 
Mats! Apropå crossdressing: PÅ Västarvets stora bildbank (ett antal västsvenska museer i samarbete) brukar de kalla dylikt utklädda tjejgrupper för könsformering.  Där är det oftast amatörteatergrupper, nån gång danskurser där de försöker hjälpa sig så gott det går när inga killar är med, men iaf.
 
Varifrån uttrycket könsformering kommer vet jag ej, ej heller varför de envisas med att använda det. Men de använder det.
 
Grupper med enbart män kallas där fö ofta för homosocietet (eller var det homosocialitet?).

2011-01-15, 00:26
Svar #19

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag har gamla kort på min mamma där hon och hennes väninnor klädde ut sig på motsvarande sätt. Det var i slutet av 20-talet eller början av 30-talet. De gjorde det bara på skoj och hade fest där några fick spela kavaljerer. De kanske tyckte det var enklare så, utan karlar som bara stökar till det...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna