ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tvätteri i Handen  (läst 1896 gånger)

2006-02-23, 14:57
läst 1896 gånger

Anna Dilworth (Andi)

Här är diskussionen från Övrigt/Stockholm. Detta är fotografierna på tvätteriet i Handen. På baksidan av ena fotot finns en underskrift av en herr Andersson. Är det någon som känner igen personerna och/eller tvätteriet? Tacksam för svar!
 

2006-02-24, 02:34
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ligger tvätteriet verkligen i Handen? Ej i t ex Vendelsö (närliggande)? Din tidsbestämning verkar aningen fel. Jag tror knappast att man nybyggde sådana här tvätterier så sent som 1956-61, då hade de redan börjat gå ur tiden. Bilen är av förkrigsmodell, ej från 1956-61. Jag gissar att bilden är tagen strax efter andra världskriget. Byggnaden ser ej ut att vara under uppbyggnad, jag tycker att den verkar vara färdig. Övervåningen är en s k torklada. Där hängde man tvätten på tork, därav den luftiga byggstilen med spjälväggar. Sådana här tvätterier fanns det i bl a Trollbäcken (Tyresö kommun), Vendelsö och Handen (Haninge kommun). För vattenförsörjningens skull byggde man dem i kanten av vattendrag, t ex vid Gudöån eller sjön Drevviken. Nämnda kommuner var på den tiden i total avsaknad av kommunal vattenförsörjning, det var brunnar som gällde för dricksvatten. Större vattenförbrukare, såsom tvätterier var man tvungen att anlägga vid sjöar/åar, där förslog inte brunnsvattnet. Svårt att se på bilden vilka männen kan vara, men mannen med vegamössa påminner lite om tvättare Magnusson i Vendelsö. Tror dock knappast att det är han. Byggnaden påminner om Ringströms Tvätt i Trollbäcken, men behöver ej vara den. Dessa byggnader var ofta snarlika. Hembygdsföreningen i Haninge (och/eller ev i Tyresö)skulle kanske kunna hjälpa till med dessa bilder. De borde känna till traktens stadstvättare.

2006-02-24, 07:08
Svar #2

Anna Dilworth (Andi)

Jag hade tidsmässigt fel, men tvätteriet torde varit kvar ett tag? Personen som besökt platsen var barn runt 1940.
På baksidan av fotografiet på tvätteriet står ett tack för hjälp av uppbyggnad av grunden till en Gunnar K (avliden släkting till mig) och sedan en hälsning från oss i Handen, fam Andersson.
Ägarna måste ha hetat Andersson, men du kan ha rätt i att tvätteriet inte låg direkt i Handen. Men det torde dock ha legat i närheten!?
Jag skall uppsöka Hembygdsföreningen vid tillfälle och se om vi kan finna några svar. Tack för informationen!

2006-02-24, 09:44
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Har du möjlighet att titta i telefonkatalogen för tiden runt 1940, Yrkesregistret (Gula Sidornas föregångare), kan du kanske hitta Anderssons Tvätteri i t ex Vendelsö, Handen, Gudö eller Hanviken. (Namnet Trollbäcken fanns ej före ca 1946-48, platsen hette Hanviken). Telefonkataloger hittar du på KB, finns som vanliga papperskataloger eller mikrofilmade.

2006-02-25, 18:58
Svar #4

Anna Dilworth (Andi)

Jag skall titta då jag får möjlighet nästa vecka.
Tack för hjälpen så här långt!!

2006-02-25, 20:04
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Vore trevligt om du redovisar här vad du (förhoppningsvis) hittar. Lycka till!

2007-07-29, 09:47
Svar #6

Johan Kragsterman

Hej! Kanske ett sent inlägg, men jag upptäckte det inte förrän nu: Min moster Anna Andersson bedrev tillsammans med sin man Hjalmar och deras barn ett tvätteri i Gudö. Jag minns från femtiotalet när någon av sönerna kom med ren tvätt till oss i stan, och hämtade den smutsiga. Jag minns också några besök hemma hos dem ute i Gudö. Vi i vår familj utnyttjade deras tjänster, och likaså gjorde flera andra i släkten. De samarbetade med ett mangleri som innehades av Annas broder Gunnar Sjöberg i Trollbäcken. Familjen Sjöberg var stor, mormor(min mormor) Anna födde 21 barn ute i stugan på Årsta Näs vid lännåkersviken, där hon och morfar Albert och alla barnen hade fiskeri & jordbruk. Anna & Hjalmar är bort nu, men deras söner lever. Jag kan säkert ordna kontakt ned dem om ni så önskar, maila mig bara på johan (at) capvert punkt se . Mvh Johan Kragsterman

2007-07-29, 12:31
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Johan!
 
Om du inte får kontakt med Anna Dilworth, så kan du klicka på hennes namn, så får du upp hennes e-post-adress. Det är ju inte säkert att hon ser detta.
 
Det är aldrig för sent att ta sig an Gamla Bilder-frågor.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna