ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad kostade det att fotografera sig?  (läst 684 gånger)

2012-07-06, 12:59
läst 684 gånger

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej. Gamla fotografier på personer fascinerar ju många, inklusive mig själv. Jag undrar därför om någon vet hur mycket det kostade (ungefär) att fotografera sig hos en fotoateljé i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet? Det lär ju inte ha varit gratis i alla fall.
 
Tacksam för svar.
 
/Anton

2012-07-06, 17:36
Svar #1

Utloggad Annika Norrby

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2013-12-13, 16:12
    • Visa profil
1863
Carl Anton Mathias Söderberg öppnar stadens första fotoateljé, först i byggmästare Hydréns gård, senare i källarmästare Fréeses gård på Köpmangatan 50, i Stadskällarens lokaler. Han föddes 1841 i Lund och kom närmast från Ängelholm. Denna sommar gjorde han först en utrikes studieresa och anställde sedan inför vintersäsongen 1863-1864 två biträden. Hans prissättning var följande: Visitkort, 6 riksdaler banco för 6 st. 10 riksdaler för ett dussin. Gruppbilder, 20 riksdaler dussinet. Vill man ha ram runt sitt fotografi blir priset ända upp till 25 riksdaler styck.
 
(Ovanstående citat hittade jag på nätet, handlade om Eskilstuna.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna