ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad står det?  (läst 1487 gånger)

2004-10-10, 21:43
läst 1487 gånger

Andreas Wikstöm

Hejsan,
 
Jag undrar om någon kan tala om för mig vad det står på väggen. Texten är målad på vinden i ett hus som är byggd någon gång på 1700-talet.
Är det J eller I eller ska det föreställa något annat. Finns det någon som på stilen ser ungeför hur gammal texten kan vara?

/Andreas
www.viggesidan.com

2004-10-10, 22:04
Svar #1

Ingrid Wikberg (Inkan)

Det ser ut som JJ 92
 
 
gissar gör
Ingrid

2004-10-10, 23:13
Svar #2

Emma Hofmeijer

jag gissar som Ingrid.

2004-10-11, 10:41
Svar #3

Andreas Wikström Key

Om man antar att det står JJ och att det är initialer, och att 92 står för ett årtal. Då kanske man med hjälp av skrivstilen kunde avslöja när texten skrevs.
Är det någon som har ett förslag på detta?
/Andreas

2004-10-11, 11:17
Svar #4

Ingrid Wikberg (Inkan)

Man skulle kunna gissa:
 
JJ= Jöns Jönsson, Jon Jonsson,Johan Jonsson etc
92 : bör kunna stå för år 1792 eller 1892.
 
MEN jag vet inte säkert om det var vanligt att man förkortade årtal på den tiden?  
 
Det är nog mycket svårt att fastslå betydelsen: det kan ju vara husägare, byggare eller arbetare som varit anställd under byggtiden.  
Och hur vet man åldern på det som är målat?  
Finns det dokumenterat av någon att det fanns före år 1892?

2004-10-11, 11:25
Svar #5

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Är det helt uteslutet att det är skrivet i modern tid dvs 1992?
Mvh Martin B

2004-10-11, 12:51
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

Martin: bra fråga!

2004-10-11, 13:43
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Åtminstone HFL har ofta årtal förkortade till 2 eller 3 siffror, så det kan nog ha förekommit i profana sammanhang också. Någon som har Läsebok för släktforskare till hands kanske kan tidsbestämma stilen?  
 
Man kan ju också undra vad det är målat med för färg. Om den löses upp när man fuktar med en våt svamp (prova bara på ett litet hörn!) så är det troligen limfärg och då är det knappast 1992... Återfinns förresten samma färg på några inredningsdetaljer som dörrfoder eller så, som kan hjälpa till med dateringen? Man hade nog inte skaffat färgen bara för att klottra!

2004-10-11, 14:10
Svar #8

Andreas Wikström Key

Texten är skriven på ena kortsidan av vinden och det finns en likadan fast utan bokstäverna JJ på motsatta sidan av vinden (på andra kortsidan).
Vad jag vet så finns det inte dokumenterat att det fanns före 1892. Även om man inte kan utesluta det så känns det inte som om det skulle vara skrivet 1992.
 
Jag har inte tillgång till huset mer en någon gång per år, men jag ska kolla på mina fotografier om jag ser färgen någonannanstans i huset.
 
Det finns ett register över alla som bott i byn där huset ligger:
http://www.viggesidan.com/nyttregister/vigge.html
Man kan även se alla som bott i huset (Vigge nr 2) mellan åren 1500-1800 (men det är inte säkert alla pigor och drängar är med där):
http://www.viggesidan.com/1500_1800.htm
Kanske man kunde hitta rätt person där...
 
/Andreas

2005-03-20, 16:28
Svar #9

Bengt-Å Johansson

När man ser gamla initialer på föremål, t ex i Antikrundan på TV, brukar de alltid bestå av tre bokstäver, där den sista är S (=son) eller D (=dotter). Att den delen saknas tyder snarare på 1992, eller möjligen 1892, men knappast tidigare. Kan vara skrivet av en äldre person 1992. Skrivstilen tyder på det, men prickarna över stor bokstav pekar på att personen kommer från ett annat land än Sverige. Här fick man nogsamt lära sig att aldrig sätta prickar över versalt I eller J.

2005-03-21, 10:31
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tror inte att det är skrivet 1992, eftersom bokstäverna och siffrorna inte verkar i modern form.
 
Man kan ju tänka sig att det är en äldre herre?, som skrivit dit sina initialer på 1900-talet och att årtalet avser hans födelseår eller året för husets tillkomst eller det år han köpte det.
 
Jag undrar om man inte hade slutat med att skriva sin initialer med s=son eller d=dotter 1892. Så då skulle målningen kunna vara utförd 1892.
 
Med stavningen kunde det nog vara lite si och så med förr, då skolgången inte var så lång. Så det kunde nog bli prickar över stora I och stora J, om textaren inte kände till något annat.
Ann-Mari Bäckman

2005-03-21, 17:11
Svar #11

Karin Bergström

Jag tittade i boken Ordbok för släktforskare sid 176.
 
De stora bokstäverna I och J i den tyska skrivstilen kunde enligt boken ha en punkt ovanför.
De här varianterna användes från 1600-talets början till 1700-talets slut.
 
mvh Karin

2005-03-21, 17:31
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Karin!
 
Jag såg det samma i Henrik Anderös ordbok för släktforskare. Det är bara det att jag inte tror att man på slutet av 1700-talet skrev t ex Jonas Jonsson med bara JJ eller II utan IIS. Jag har då aldrig sett några gamla föremål med bara två initialer.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna