ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad symboliserar detta sigill från 1612?  (läst 730 gånger)

2004-02-25, 15:14
läst 730 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
I Johan Johansson:s skrift Noraskogs Arkiv, bd III, s. 81, fann jag detta sigill: Lindes Bergs Signete 1612.
 

 
Jag undrar nu vad det symboliserar? Kan personen vara en tidtypisk bergsman? Eller är det en rådman? Med utgångspunkt i klädedräkten, kanske frågan finner en lösning.
 
Ser att mannen bär en yxa eller hacka (i en hållare vid midjan). Det kan syfta på skogs- eller bergsbruket (bearbetningen av skogen alt.  berget) i Lindes Bergslag. Kan mitt antagande vara riktigt?
 
Han håller sedan i en armborst. I John Granlunds kommentarer till Olaus Magnus Historia om de nordiska folken (1976), andra delen, s. 282, kan man läsa något om allmogebeväpningen. Där nämns att [..]Dalpilen var dessutom på O. M:s tid ett i Sverige väkänt vapen. Härtill kommer att bergsmännen voro beridna. Man kan kanske tänka sig att denna armborst och pil symboliserar bergsmannen/rådmannens värnande om bergets rätt?
 
Kanske någon beskrivning finns om just detta sigill? Finns det någon expert på sigill som jag skulle kunna vända mig till? Någon på RA?
 
Tacksam för svar!
 
/Leif G:son Nygård

2004-02-25, 15:59
Svar #1

Ingrid Wikberg

På Riksarkivet i Stockholm finns sakkunniga! Kanske ska du mejla bilden dit och fråga.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna