ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad är det för symbol?  (läst 900 gånger)

2014-08-19, 20:56
läst 900 gånger

Utloggad Tomas Nelsing

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-08-21, 11:19
    • Visa profil
http://i.imgur.com/iHkHQWW.jpg
 
Hej, jag har en vän som hittat ett foto som gissningsvis är taget mellan 1935-45 gissningsvis då hennes farfars far är med på fotot. Vi är båda nyfikna på om någon vet vad det är för symbol och vad den kan tänkas stå för. Ingen bland dom levande i släkten har någon aning, förutom att han ska ha varit aktiv i några olika orden och även en manskör. Har suttit o sökt runt massor på google utan att finna något av intresse. Så om någon vet hur man går väga till att ta reda på detta kan hjälpa oss i vårat sökande eller kanske rakt av vet vad det är så vore det mycket tacksamt.

2014-08-20, 07:55
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En grupp med 22 män och två kvinnor. Har fått för mig att frimurare enbart var manliga sammanslutningar. Kanske någon politisk grupp som under tiden för andra världskriget använder en stiliserad swastika som symbol!? Var i landet är den ifrån?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-08-20, 12:37
Svar #2

Utloggad Tomas Nelsing

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-08-21, 11:19
    • Visa profil
Förlåt mig, glödmde den detalijen, bildern är tagen i sverige eller i finnland. Det är ingen inom släkten som vet var någonstans den blev tagen eller vart han bodde när fotot togs.
 
(Meddelandet ändrat av elsingo 2014-08-20 15:02)

2014-08-20, 17:10
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
OM bilden nu är tagen i Finland, skulle jag säga att första mannen från vänster påminner mycket om blivande ärkebiskopen Mikko Juva (googla Mikko Juva +kuva): Andra mannen från höger tycker jag liknar blivande akademikern Eino Jutikkala (google namnet för bilden). Vag sägs?
 
Symbolen liknar ett karelskt ornament. Kan det vara fråga om ett AKS-möte?

2014-08-20, 21:00
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2014-08-20, 22:41
Svar #5

Utloggad Tomas Nelsing

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-08-21, 11:19
    • Visa profil
Kommit fram lite mer info, bilden skall vara tagen i Tammerfors, Finland.
 
http://i.imgur.com/Du3nuix.jpg
en närmare titt så kan man se en text på askoppen, RAF eller RAK eller något liknande om det kan vara till hjälp.
 
AKS tycks inte heller vara troligt då alla barnen sattes i svensk skola av släktingen som är med på bilden.
 
(Meddelandet ändrat av elsingo 2014-08-21 11:19)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna