ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är männen på bilden densamme?  (läst 1621 gånger)

2009-01-27, 05:14
läst 1621 gånger

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Mannen till höger hette Johan August Andersson och var född 1879. Bilden är tagen ca 1901 i Stockholm på Atelier Skandia, Brännkyrkagatan 3. Johan August utvandrade till Minnesota 1907.  
 
Mannen till vänster kommer från samma album och hör troligen till släkten. På baksidan står POST CARD, correspondence here och for address only, så jag antar att det med all säkerhet är taget i Amerika. Det finns inget annat skrivet i bak, så det har troligen skickats i ett kuvert.
 
Korten i albumet går bara tillbaka till min farfars morföräldrar. I de generationerna finns bara två utvandrare, och det är Johan August och hans bror Isak Edwin.
 
Tror ni att det kan vara samme man?
 
(Meddelandet ändrat av Fredrik_ den 27 januari, 2009)

2009-01-27, 07:48
Svar #1

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Hej Fredrik.
 
Om man tittar på öronen så tycker nog jag att de är alltför olika för att detta skulle vara samma man, men jag är absolut ingen expert på området.
 
Mvh Annika.

2009-01-27, 09:31
Svar #2

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Hej Annika,
 
Tack för din synpunkt. Jag tycker dock att öronen är mycket lika. Om du tänker dig att du vrider den vänstra mannen så blir hans öra lika utstående. Upptill är de mycket lika. Men jag säger som dig, jag är ingen expert. Dessutom vill jag ju se likheten.

2009-01-27, 10:14
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag känner mig lite tveksam till om öronen överenstämmer eller inte. På det ena fotot är han mer kortklippt och då kan örat, synas stå ut mer. öronvindlingen verkar vara densamma. Öronsnibbarna är svåra att jämföra.
 
Hårfästet syns likna varandra.
 
Kindkotorna står ut mer på mannen till höger. Likaså verkar han ha en kraftigare näsa.
 
Svar: Tveksam
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-01-27, 11:13
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag skulle säga att det inte är samme man. Helt olika näsor. Mannen till höger har mörka drag med mörka ögon. Mannen till vänster har ljusa drag med ljusa ögon.  
 
Helene

2009-01-27, 13:42
Svar #5

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Instämmer med de tveksamma. Mannen till vänster har ring på fingret, troligen gift. Kan det vara brodern Isak Edwin?
 
Lisbeth

2009-01-27, 19:34
Svar #6

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Personligen så tycker jag nästan de ser ut att tillhöra 2 olika generationer. Inte bara klädseln, mannen till höger är så stram medans mannen till vänster känns avslappnad. Inte tror jag att bara flytten skulle ändra personligheten så.

2009-01-28, 17:12
Svar #7

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Det är svårt att se likheten, måste jag erkänna. Men jag tycker ändå att de har samma drag. Om man zoomar in så kan man se att varenda form i det högra öret är likadant på båda bilderna. Håret ligger likadant och dessutom håller han sin högerhand ihopknipt på samma sätt.
 
Man måste också bortse från de olika nyanserna i färg. Först och främst är de antagligen av olika kvalitet, men troligen har Johan August fått lite färg i ansiktet på Amerikakortet. Det kort som är taget i Sverige togs kring februari 1901.
 
Vad gäller den högra mannens stelhet så tror jag inte att den går att jämföra. Alla på det kortet är nämligen väldigt stela i sättet de står eller sitter.  
 
(Meddelandet ändrat av Fredrik_ den 28 januari, 2009)

2009-01-28, 22:41
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Om man gör en förstoring av bilderna, går det lättare att jämföra:
 

 
Jag har sedan delat upp ansiktena i sex (6) olika partier:
 
1. Haka.
2. Mun.
3. Näsa.
4. Öga.
5. Öra.
6. Hårfäste (vid örat).
 
Och då är likheterna slående. Så för mig är det ingen tvekan om att det är samma person. Om det vore så att det i något parti av ansiktet skulle finnas avvikelser mellan de två avbildade männen, infann sig ett mått av osäkerhet. Men här kan jag inte på någon punkt se någon sådan avvikelse vid jämförelse.
 
F ö håller jag med Fredrik vad det gäller färgnyanserna.

2009-01-29, 09:55
Svar #9

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Jag skulle också -- spontant -- säga att det är samma person, men att fotografierna är tagna med några års mellanrum. På den högra bilden (den utan hatt) ser mannen ut att vara magrare än på den vänstra. Det, samt ljussättningen, kan förklara att hans drag (framförallt näsan ock kindbenen) framträder skarpare på den bilden än på den vänstra. Men dragen i sig är identiska. Jämför också händerna.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2009-01-29, 10:47
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kikar man på örat, så verkar det identiskt.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna