ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: öron-identifiering  (läst 2367 gånger)

2007-01-26, 14:17
läst 2367 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Numera om man inte ändrat på det, så ska man visa örat när man tar foto till pass.
 
Jag använder gärna denna typ av identifiering av person, om jag jämför två olika kort, som jag tror visar samma person. Det sägs ju att örat inte förändras (ja, kanske örsnibben, då)
 
Nu undrar jag om någon vet om varje människa har sin egen öronform, med egna öronvindlingar, precis som det gäller fingeravtryck? Och kan man jämföra ett foto av ett högeröra med ett foto av ett vänsteröra?
 
Det enda jag hittade på internet om saken var från Europeiska kommissionen; kriminalteknik. Där står om kriminalteknisk identifiering av öron, bl a att hämta information från örat, ett så kallat öronavtryck, är ett intressant alternativ, eftersom det är billigare än DNA-bevis och mer pålitligt, som bevis i domstol. Detta eftersom det inte går att manipulera eller föra in på en brottsplats av misstag.
 
Det här sista handlar ju om öronavtryck, men vad gäller för ett foto av en människas öra? Någon som vet?
Ann-Mari Bäckman

2007-01-26, 14:37
Svar #1

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Om man tar en bild av sitt ansikte och kopierar och sedan spegelvänder och sätter ihop en högersida med en spegelvänd högersida  kan man se att vi inte är liksidiga.Öronen kan säker vara likartade men inte liksidiga. Krumelurerna som Lina hade så svårt att förstå hur vår Skapare hade fått till, är nog likartade men inte likadana. Fingeravtrycken är ju olika på höger och vänster hand.Som identifieringshjälp är örat jättebra. Mvh Kjersti

2007-01-26, 15:29
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Man har bytt åsikt inom passvärlden. Numera är det passfoton tagna exakt rakt framifrån som gäller igen:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=33374&pageversion=1.jsp
 
De nya passen har ett mikrochip lagrat i sig, och mikrochipet har en kopia av passfotot; i passkontrollen kan man ta ett kort och via dator jämföra om man är den person som visas på kortet i passet (och om det synliga kortet matchar kortet i chipet). Man jämför ansiktskonturen.
 
Ingela

2007-01-26, 15:49
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det låter bra det, för jag tycker inte det var så snyggt att blotta hela örat :-).
 
Jag skulle i alla fall vilja ha hjälp med att få två kort jämförda.
 
Den som har lagt in korten #65377 och #65376 i Porträttfynd, har funderingar om det kan vara samma person. Javisst, säger jag, öronen är ju identisk lika, men alla håller inte med. Kan till synes två personer, som liknar varandra bara lite, men med överensstämmande öron vara samma person?
 
Är det någon som orkar titta på korten, jag har inte lärt mig länka, och ha synpunkter på detta.
Ann-Mari Bäckman

2007-01-30, 09:13
Svar #4

Lisbeth Petersson (Beth)

De är mycket lika men jag tror inte att det är samma person då huvudformen är olika. Kan de vara bröder?

2007-01-30, 10:24
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lisbeth!
 
Tack för att du tittade på fotot. Ja, allt stämmer utom huvudformen, tycker jag. Jag hade väl mina funderingar om ljuset hade någon betydelse för det, att ett huvud ser smalare ut än det andra. Fast jag hävdar fortfarande att öronen är identiskt lika. Det är det som är så mystiskt.
Ann-Mari Bäckman

2007-01-30, 23:25
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Öronen förefaller mycket lika, ja. Men är det möjligen inte som vad man kommit underfund med när det gäller passbilderna - öron kan förefalla identiska beroende på skuggor och vinkel. Jag tror faktiskt att man måste ha ett riktigt avtryck för att verkligen kunna avgöra det.
Sedan tycker jag nog inte att öronen är identiska - på den ljusare unge mannen tycker jag den främre, övre bågen på örat är en aning rundare än på den något mörkare unge mannen.
Näsa och ögonbryn stämmer också - men inte vad dagens passfotoexperter är ute efter, ansiktsformen (och inte mun, haka, ögon och hår).
Men de måste absolut vara bröder.
 
Ingela

2007-01-31, 11:16
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, kanske t o m tvillingar! Den tanken föll mig aldrig in. Naturligtvis, måste det även förekomma tvillingar i Porträttfynd, fast jag har aldrig stött på några identifierade sådana. Och då har jag gått igenom mängder av kort genom åren.
 
Ingela, tror du inte också, när det gäller pass, att hålla på och jämföra öronen mellan pass och person är ju ganska föråldrat sätt att fasställa äktheten. Det är väl därför man har gått in för det nya mer tidsenliga systemet, som tar hjälp av datorn.
Ann-Mari Bäckman

2007-01-31, 19:19
Svar #8

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Jo, och dessutom är man så beroende av kvalit?n på fotona. Det var också en massa olika åsikter om vad som var OK och inte. Jag tog t.ex. ett kort som genast öronmässigt godkändes av passmyndigheten men som ett antal månader senare inte godkändes av Vägverket då jag skulle förnya mitt körkort.
Att kolla ansiktsformen är tydligen mycket säkert; men det är väl också en av anledningarna till varför pass numera bara är femåriga.
 
Javisst kan pojkarna vara tvillingar, det ser ju ut som bilderna är tagna samtidigt och de verkar ju ungefär jämnåriga. Men t.o.m. kusiner kan vara otroligt lika varandra: se bara på Nikolaj II av Ryssland och kusinen George V av Storbritannien (deras mödrar var systrar, de danska prinsessorna Alexandra och Dagmar) - dessa båda herrar förväxlades av vana hovfunktionärer vid ett antal tillfällen även om man inte tog fel när man såg dem bredvid varandra.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna