ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alltiett-Maskin  (läst 1845 gånger)

2004-02-22, 22:04
läst 1845 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej! Jag har tänkt att köpa en kombinerad skrivare,scanner och kopiator i prisklasser runt 2000 - 3000 kr. Men eftersom jag absolut inte kan någotting om prestanda och utskriftskvalit? behöver jag hjälp. Vad finns det som är bra? Någon har rekommenderad HP-produkterna,eftersom den personen kan hjälpa mig om det bli problem. En affär jag var inne i rekommenderade stark Epson RX500. Det jag läst om den låter ju bra, men det gör det även om de många HP-modeller det verkar finnas. Snälla någon , hjälp mig!
 
MVH
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2004-02-23, 00:02
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Problemet är bara att du får halvmessyrer i allt. Ska du ha bra grejor så ska du köpa dem var för sig.

2004-02-23, 08:16
Svar #2

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en Cannon MultiPass C70.
Som skrivare och mottagare av fax fungerar den utmärkt, dessutom är den svarta färgen billig.
Däremot trasslar den när man ska skicka fax eller kopiera, papper fastnar och hamnar snett.
(Denna modell är ingen flatscanner)
 
Jag rekommenderar att köpa var och en sak för sig.
 
Hälsningar
Berith

2004-02-23, 12:52
Svar #3

Utloggad Anna Bergek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-08-10, 15:18
    • Visa profil
Hej!
 
Att köpa var sak för sig är säkert bäst om man behöver absolut bästa kvalitet och har mycket pengar och plats. Behöver/har man inte det är en multifunktionsmaskin ett bra val tycker jag.  
 
Själv har jag en Epson (tror att den heter CX3200) med skrivar-, kopiator- och skannerfunktion som fungerar alldeles utmärkt -- den kopierar bra (om än något långsamt), skriver ut mycket snabbt och bra och skannar också helt godkänt. Inget trassel och enkla funktioner. Dessutom har den separata färgbehållare (svart+tre färger) som alltså kan bytas en i taget, vilket ju inte är fallet med alla vanliga skrivare. En nackdel är att den inte har något egentligt pappersmagasin utan ett stående fack där man inte får in så väldigt många papper, men det vet jag å andra sidan inte om någon multifunktionsmaskin har.
 
Hälsningar
Anna

2004-02-23, 14:32
Svar #4

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Hej
 
Efter mycket funderande när vi skulle byta ut vår skrivare i julas blev det en multifunktions maskin en Canon MP730. Den är något dyrare än prisintervallet du hade tänkt dig men skrivarhuvudet i maskinen har fått mycket bra kritik. Den var lätt att installera (USB) och hittills har vi inte sett några nackdelar med den. Den skriver snabbt kopierar hyfsat och scanningen är enkel. Jag har dock inte riktigt hårdkört med scanningen än. Den har dessutom funktioner för att skriva ut digitalbilder direkt från korten (samt spara de på datorns hårddisk) vilket gjorde att vi blev av med en liten kortläsare på skrivbordet:-)
 
/Anna

2004-02-23, 15:10
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Kan bara bekräfta vad Anna Bergek (Anjo) framför ovan:
 
Epson CX 3200 är en bra maskin. Jag har en själv och den fungerar utmärkt. Har scannat rätt mycket och resultatet är förträffligt. Att det inte finns något stort pappersmagasin ser jag inte som något problem. Den tar ändå ca 75 ark (kollade precis). Multifunktionsmaskiner i den prisklass du efterfrågar har knappast magasin för 500 ark eller mer.
 
När jag köpte den för 1 år sedan låg priset på 2400. Idag får du samma maskin för 1800 kr.
 
Bläck- och färgpatronerna kan dock bli i dyraste laget, om man köper originalprodukter. Men det finns betydligt billigare komparativa patroner att köpa (på nätet). Och jag ser ingen skillnad mellan dessa och originalet.
 
Mvh /Leif

2004-02-23, 18:48
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag gissar att samma sak gäller vid köp av multimaskiner som vid köp av skrivare;
 
Kolla vad bläck o skrivhuvuden kostar!!!
 
Ofta är kostnaden för skrivaren ointressant i jämförelse. Då jag för andra gången fick byta skrivarhuvud på min första skrivare - Canon - och upptäckte att det blev billigare med en ny skrivare lärde jag mig läxan...

2004-02-23, 20:44
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

Canon och Epson är att föredra framför HP om man ser till utskriftskostnader; kanske har HP börjat skärpa till sig, men när jag sonderade under förra året så gällde det att undvika HP.. Såväl Canon som Epson erbjöd separata patroner i sina maskiner (såväl multi som vanliga skrivare). Här talar jag väl om originaltillbehör när jag jämfört priser, men detta med att få fördelen av separata patroner gäller förstås oavsett vem som gör patronerna.
 
Vad jag förstått när det gäller papper så är det något i tekniken som gör att HP:s papper går lika bra till Canon, medan Epson tydligen behöver 'sitt eget' i större utsträckning.. Jag är absolut inte insatt, men kan bara bekräfta att resultatet blir lysande även med (det p.g.a stora volymer) ofta något billigare papperet från HP. (Menar alltså att jag ofta funnit HP-papper väsentligt billigare än motsvarande från Canon - blev lite rörigt det här.. :-)
Men valet mellan Canon/Epson är nog rätt fritt; har du inte nytta av alla finesser som Epson RX500 förmodligen bjuder på (för ca 3.500) så lär CX5400 - som verkar vara dagens efterföljare till 3200/5200 - förmodligen fungera alldeles utmärkt.. Och priset för en CX5400 är väl lite drygt hälften av en RX500 tror jag. Men det beror förstås på vilka behov man verkligen har - jag är då mycket positivt överraskad över vad Canon åstadkommer med fyra färger. En sexfärgsskrivare (som jag tror RX500:an är) kostar mer, men blir då än proffisgare i färgåtergivningen kanske..
 
Har man inte mycket gott om plats så finns det ju väldiga fördelar med dessa kombimaskiner; jag tror man skall upp i rätt stora volymer för att tycka att de inte räcker till.. Tidigare var väl framförallt skannern det svaga i kombimaskinerna, men jag tror även detta är historia numera.
 
-Kikade just lite på RX500 - och den verkar ju ha fått till just det gällande skannerdelen som tidigare varit bristen i kombimaskiner.. -Så den skulle man väl inte säga nej till om man vill punga ut lite mer.

2004-02-23, 21:24
Svar #8

Alf Helin

Hej!
 
HP fick förra året högsta betyg för sin multimaskin i en datortidning. Framförallt färgåtergivningen lär vara den bästa. En maskin jag själv köpte för ett par månader sedan. Det var jubileum i affären och jag gav bar 990:-. Ungefär vad mina två patroner skulle kostat till min gamla skrivare. Har i 10 års tid använt mig av HP:s skrivare även om utskriftspriset ibland kan anses högt men det tycker jag man får igen i kvalitet. Allt till och med färgkopieringen fungerar väldigt bra.
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin

2004-02-24, 00:06
Svar #9

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Hej!
Jag har haft min HP 890C i fem år, och den har hela tiden fungerat helt problemfritt. En mycket stor fördel är att HP:s färgpatroner även innehåller skrivhuvud, så här blir det aldrig några problem.
 
Vid någon test häromåret fick HP högsta betyg för färgåtergivning och livstid på färgpatronerna. Själv behöver jag byta dem ungefär en gång om året, och jag skriver ut rätt så mycket, det mesta visserligen med draft inställning på skrivaren.
 
Den enda nackdelen är patronernas pris, man får idag ge lite över 300 kr st, och det är två patroner som behövs, en för svart och en för färgerna. Det finns påfyllningssatser, men de är svåra (och kladdiga) att använda.
 
Å andra sidan, jag hade tidigare en Canon till vilken man kunde köpa patroner (pirat) för 35 kr/st, det gick åt fyra, en för varje färg. Allt var gott och väl tills skrivhuvudet beckade ihop när skrivaren stått oanvänd en tid. Det var bara att byta ut det! Kostnaden minns jag inte, men väl allt besvär... Dessutom tror jag lösningsmedlet i patronerna avdunstade, patronerna brukade räcka i tre månader, oberoende av hur mycket jag använt skrivaren!
 
Vänligen
bernhard

2004-02-24, 19:35
Svar #10

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Tack alla för era svar! Jag ska ta och grunna på dem lite. Det är dock troligast att det blir en multifunktionsmaskin i alla fall, detta pga platsbrist (och så måste jag köpa en ny köksfläkt också).  
MVH
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2005-03-12, 10:09
Svar #11

nils

Hej Gerd. Jag har avverkat en heldel maskiner. Nu har jag en Epson CX5200 sen 3 år. Suveränt bra. Kostade dåförtiden över 3000:-. Idag omkring 2000:-. Dessutom köpte jag en BrotherDCP-110C för några månader sedan för 1500:-. Också mycket bra multimaskin. Den senare har också minneskortläsning för de flesta format. Både färg och bläckpatroner finns idag av piratmärken, med fullt ut lika bra kvalitet som original. Men till halva priset.
Lycka till
NilsDacke

2010-09-09, 15:06
Svar #12

Utloggad Anki Nordin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2014-08-10, 11:02
    • Visa profil
Scanner??
Min gamla scanner går inte att installera på min nya dator. Alltså måste jag köpa en ny. Jag behöver få lite råd om vad jag ska tänka på ex då det gäller prestanda. Jag har många gamla foton jag vill scanna in för att sedan använda en del av dem i den släktbok jag håller på med.
Tacksam för alla tips.
Anki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna