ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Analog fotografering  (läst 766 gånger)

2010-01-22, 10:58
läst 766 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Finns det någon som fotograferar med film(rulle)idag?
 
Själv använder jag både digitalt och analogt. Jag tycker att det känns tryggare med ett fotonegativ om något händer med det digitala (som självfallet skall ligga på en backup). Självklart får man hoppas att det finns en fungerande läsare om det skulle behövas eller då om det finns någon handlare kvar som kan lösa det, ex om det digitala rasar. Jag tycker att färgerna håller sig rätt så bra på negativet också.
 
 
Vänligen Patrick (med en fot i framtiden och en stabil i dåtid)
Vänligen Patrick : )

2010-01-22, 11:17
Svar #1

Utloggad Evert Strandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 17:18
    • Visa profil
    • Backapojkarna.n.nu
Jag har en gammal kamera som jag tar APS-bilder med. Bilderna blir jättebra och det går att ta låga breda bilder också.
 
 
 
 
 
 
 
 
Mvh:evan

2010-01-22, 12:01
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här är en till som går till fotohandlaren med filmrullar för framkallning. Jag fotar med makens digitala kamera också, men litar mest på min gamla kamera.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-01-23, 01:56
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Om man använder APS är det mest kostnadseffektivt att ta den största bilden. Om man vill ha den låg, kan man ju klippa av den själv, i stället för att låta kameran göra det. Negativet är ju detsamma.
 
Om man fotat digitalt är det inte dumt att (låta) skriva ut åtminstone de bästa bilderna på papper.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna