ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkivbeständiga fotoalbum  (läst 2399 gånger)

2007-09-27, 14:35
läst 2399 gånger

Utloggad Joakim Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2015-09-07, 11:46
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har en liten funderare och undrar om jag är på rätt väg.
Det jag har är en hel bunt med gamla bilder (positiv) samt ett gammalt album. Nu skulle jag vilja arkivera dessa bilder enligt konstens alla regler.
För de lösa bilderna tänkte jag använda syrafria fotohörn med transparent polyester (utan mjukgörare). Dessa monteras sedan på bomullspapper typ Munktell 180g eller 240g.
Vad jag sedan skall sätta in mina färdiga A4 ark i vet jag inte än, har letat (men ej funnit) efter snygga men ändå arkivvänliga album som kan förvaras liggande.
 
När det gäller albumet är jag lite osäker, albumet är i dåligt skick med trasig pärm etc. Sidorna är helt fulla med bilder, och tyvärr utan kommentarer. Albumet är välbläddrat och bilderna har slitit hårt på varandra. Ibland ramlar det ut bilder när man bläddrar. Från början satt alla med fotohörn och när de ramlat ur har de sonika limmats fast. På en del har plasten (från 1935 så det kan ju vara cellulosanitrat kanske) i fotohörnen klibbat fast i bilden så de går inte att få ut av den anledningen.
 
Frågan är om jag skall plocka ut de bilder som sitter löst och försöka bygga upp ett nytt album med arkivbeständighet i tankarna. (och givetvis skanna in dem när jag ända har fotona lösa)
Och vad göra med foton som har fastklibbade fotohörn ?
 
När man gör ett album vad använder man för att motstående bilder ej skall nöta på varandra?
 
Om någon känner till inköpsställen för arkivmaterial i Göteborg så tipsa gärna.
 
Några tankar?
/Joakim

2007-09-27, 20:00
Svar #1

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Joakim!
 
Jag föreslår att du mailar Lennart Andersson på Regionmuseum Västra Götaland: lennart.andersson@vgregion.se
Han föreläste på släktforskardagarna i Göteborg för ett par år sedan och han har säkert svar på dina frågor.
Har för mig att Arkivet på Lilla Kyrkogatan har syrafritt papper bland annat.
 
Hälsningar
Marianne K

2007-09-27, 22:21
Svar #2

Utloggad Joakim Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2015-09-07, 11:46
    • Visa profil
Tack Marianne,
 
Jag skall kolla Arkivet Papper & Design, antar att det är den du syftar på.
Och Lennart kommer få ett mail, skall bli intressant   att höra vad han tycker i frågan.
 
/Joakim

2010-11-13, 11:34
Svar #3

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2023-09-17, 19:50
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Hittade denna gamla tråd och eftersom jag går lite i samma tankar fortsätter jag här i hopp om att några nya rön kommit fram de sista åren.
Även jag har en del lösa gamla kort och skulle vilja hitta ett nytt album med arkivbeständigt material.
Också min farmors gamla album har genom åren fått sina kort utbytta och flyttade så den inbördes ordningen korten har idag saknar historisk betydelse. Hennes albums största värde är att jag vet att det är äldre än 1910 då hon gifte sig och att jag får veta hur hon själv stavade sitt namn vid den tiden som ogift.
Är det helt fel att använda plastfickor?
Finns det kanske plastfickor som är speciellt framtagna med tanke på visit- och kabinettsfoton?

2010-11-13, 16:45
Svar #4

Sten Magnusson

Plastfickor är definitivt inte rekommendabelt.
 
Det finns något som kallas Museiservice och där kan man få mer info om sådana här saker.
 
http://www.museiservice.se/
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-14, 00:09
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Fast läser man Museiservice katalog så går det mycket bra att använda deras plastprodukter till långtidslagring av fotografier, dock gäller att fotomaterial som inte skall förvaras i plastfickor är filmmaterial som innehåller acetat, cellulosanitrat samt kollodiumnegativ. Inte heller fuktiga eller vattenskadade bilder ska förvaras i plast.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna