ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borttagna kort fotokatalog  (läst 1186 gånger)

2008-09-29, 11:00
läst 1186 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Eftersom det finns så många datakunniga, hoppas jag kan få hjälp med ett problem, som inte direkt har med släktforskning att göra, men indirekt.
 
Jag brukar samla mina kort från digitalkameran i Adope Photoshop. Kort som jag inte vill ha kvar, tar jag bort med deleteknappen, men har tyvärr glömt att markera rutan som gör att det även tas bort från hårddisken.
 
Som skärmsläckare (heter det så?) har vi valt att låta kort avlösa varandra och visa sig på skärmen.
 
Nu så har jag sett att åtminstone två kort, som jag absolut inte vill ha kvar på hårddisken dök upp i full skärmstorlek för ett tag sedan.
 
Hur jag än letar hittar jag inte dessa kort. Jag vill inte ha dem kvar. Var letar jag någonstans? Någon som har ett tips?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-29, 12:32
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Har du tittat i Papperskorgen, som finns på skrivbordet? Högerklicka på den, så kan du titta i den och tömma den.

2008-09-29, 12:45
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Vilken skärmsläckare använder du? Om du använder Windows ... Högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper och gå till fliken Skärmsläckare. Det finns ex. en som heter Bildspel för Mina bilder. Har inte testat den själv, men tror den hämtar bilderna från katalogen Mina bilder som ligger under din profil. Enklast att hitta till den katalogen är nog att gå in i Mina dokument där du torde finna mappen Mina bilder. Annars finner du den här ... C:`Documents and Settings`Användarnamn`Mina dokument`Mina bilder
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-29, 12:50
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Ja, jag har kollat där. Bara för att testa tog jag bort två kort. Det ena valde jag att ta bort från hårddisken och den andra från katalogen. Nu finns det ena fotot i papperskorgen, men om det var den som inte togs bort från hårddisken vet jag inte. Jag ska prova igen.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-29, 12:54
Svar #4

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Ett annat sätt är att via sök söka på alla bilder (till exempel .jpg som sökkriterium)på hela datorn. Visa träfflistan som ikoner, leta reda på bilden och högerklicka och ta reda på dess sökväg så får du veta var den ligger.
 
Mvh
 
Jonas

2008-09-29, 14:59
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jonas!
 
Jag ska pröva det!
 
När jag testade med att ta bort ett foto och klicka på att det även skulle tas bort från hårddisken, så hamnade det i papperskorgen. Det andra, som jag valde att ta bort endast från Adobe-katalogen, den finns inte i papperskorgen.
 
Så var tar de vägen? Jag får testa ditt förslag, Jonas.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-30, 08:15
Svar #6

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Ann-Marie
Dina kort ligger inte i Photoshop. Inga kort ligger någonsin lagrade i något program. De ligger endast under mina bilder. Har du Windows Xp eller Vista i din dator?
Stig

2008-09-30, 10:01
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stig!
 
Jag har windows xp. Så när jag plockar bort kort från Adobe Photoshop katalogen, så hamnar de i Mina bilder? Jag förstår att jag inte raderat dem från hårddisken, att de ligger lagrade någonstans.
 
Jag har gått igenom mina bilder och där finns inga kort från Adope Photoshop, utan bara dem, som jag själv har har valt att spara där, som scannade bilder och kort skickade via e-post. D v s jag har då själv valt att spara dem där.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 30 september, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av ines den 30 september, 2008)
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna