ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-02  (läst 2337 gånger)

2002-04-25, 10:28
läst 2337 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Som jag har nämnt flera gånger, så har åtminstone jag inte sett någon lyckad inskanning av mikrokort (=mikrofiche). Däremot så blir det utmärkta resultat vid skanning av mikrofilmer med denna skanner.  
Problemet är, som du nämner, att bilden aldrig blir bättre än originalet. Varje överföring till annat medium innebär en försämring. För att minimera försämringen vid elektronisk inskanning kan man spara så mycket information som möjligt om bilden, men det medför att filen blir stor. Det är en avvägning man måste göra.

2002-04-26, 10:09
Svar #1

Sten Kumlin

Jag har även en digital kamera Olympus Camedia Zoom 3,2 Mp med vilken jag brukar ta utmärkta foton av läsapparatens skärm och förstora hemma i datorn. Det är problem att få med allt på skärmen då enbart det som finns i en cirkel i centrum blir så ljust att det blir läsbart. Om man fångar ljusstyrkan mer i periferin (knappen till hälften nertryckt)och sedan går in mot centrum igen och tar fotot så blir periferin bra men centrum bländande och texten svag. Är det någon som har en lösning på problemet och är det någon som har provat att använda en over-head apparat för att projicera på en duk för fotografering?

2002-05-10, 09:49
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Är det möjligen någon av er därute som innehar digitalkamera med macro, som besöker Härnösands landsarkiv, och som skulle kunna hjälpa till med att fota ett objekt?  (Själv har jag 2 mil till landsarklivet i Göteborg, men det råkar vara fel arkiv för mig.)
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-16, 00:31
Svar #3

Utloggad Jan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 13:24
    • Visa profil
Hej.
Jag vet att det är lite sent att ge ett tips angående Roland Ek's inlägg den 25 mars 2002. Men det finns ett bra filmformat(codec) som heter Divx, som är bland det bästa som finns i dagens läget och det är gratis.  
 
www.divx.com

2002-11-10, 19:38
Svar #4

Utloggad Lars Masseck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2009-08-02, 10:54
    • Visa profil
Fine Pix  
Känner någon till om det finns en svensk manual för Fujifilms FinePix EX2.0  
Lars Masseck

2002-11-11, 16:05
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Fråga på http://www.fujifilm.se/fujifilm/.. (digitalfoto@fujifilm.se) - åtminstone bör det gå att få på CD tycker man..

2003-01-22, 11:53
Svar #6

Patrick Lindblom

Hej alla fotointresserade!
 
Intressanta exempel på vilka resultat ni åstadkommer med era kameror. Själv har jag nyligen köpt en Olympus C-50Z med 5M pixlar och hoppas att jag kan ha nytta av den på de sätt ni beskriver. Jag har också en bra DV-kamera (Sony TRV-50) och jag skall prova att ta lite stillbilder med båda dessa för att kunna jämföra lite grann. Skulle tro att DV-kameran kanske räcker till i kvalitet, men att digitalkamerans upplösning är så överlägsen att det syns.
 
Nackdelen med min Olympus är att den inte har makroläge. Jag tittade på C-5050Z-modellen, men min högsta prioritet var att få en så kompakt kamera som möjligt med hög upplösning och och då fick jag offra makrot. Skall bli intressant att se vilka resultat man kan få med närgränsen 20 cm.
 
Hälsningar
Patrick

2003-02-05, 09:05
Svar #7

Anita Hieturi

Hej, igår var jag på landsarkivet i Uppsala och fotograferade en bouppteckning med min digitalkamera Olympus Camedia C-3020 Zoom.  
Fotograferingen gick bra men när jag skulle lämna forskarsalen utlöstes ett tjuvlarm. Pinsamt minst sagt innan man kom fram till att kameran var boven.
Det känns inte roligt att komma tillbaka och fotografera vidare när man vet att samma sak förmodligen kommer att hända igen.
Vad kan det vara i kameran som ställde till det?
 
Med vänliga hälsningar
Anita Hieturi

2003-02-05, 09:27
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det är vissa elektroniska kretsar som kan ge utslag i äldre typer av tjuvlarm. Råkade själv ut för det på OK en gång när jag köpt ett elektronisk blinkersrelä.

2003-02-21, 15:03
Svar #9

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Usch...  
Det här var svårt...  
Jag har läst era inlägg och blir bara mer och mer förvirrad...  
Har tänkt skaffa mig en digitalkamera inom en snar framtid.  
Har inte alls gott om pengar, så det får bli absolut MAX 3000:- Helst billigare.  
Jag släktforskar ofta (mest dygnet runt, tycker jag) och vill kunna knäppa kort på mikrokortläsarens skärm för att sedan skriva av texterna hemma. Att kunna knäppa kort av notiser i gamla tidningar och att fotografera gamla handlingar i arkivet vill jag också kunna göra.  
 
Dessutom målar jag tavlor i olja och vill kunna knäppa kort på mina tavlor och publicera på min hemsida. Med den gamla kameran jag har nu blir bilderna grådaskiga och tar inte alls upp färgerna bra...  
Naturligtvis vill jag även kunna knäppa vanliga kort, både inne och ute.  
Vad behöver jag för kamera??? Kollade pricerunner, men det var svårt att välja.  
 
Kan någon tipsa mig om vad jag behöver?
 
Tacksam för hjälp!
 
Mvh, Elenor

2003-02-21, 15:27
Svar #10

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det finns tyvärr inga genvägar när det gäller datorer. Vill man ha kvalitet och prestanda får man betala. Några tusenlappar extra är väl investerade pengar. Man slipper att bli irriterad över dåligt resultat. Jag har sedan länge den första modellen av Canon Digital Ixus (2,1 Megapixels) en trogen kamrat som ger hyfsade bilder. Om jag skulle köpa nytt i dag skulle det inte bli under 4 Megapixels. Helst skulle det vara 5. Lägg därtill ett extra batteri och stort minneskort (t ex 128 MB) av aktull sort eftersom kameratillverna bara leverar typ 8 MB med kameran. Man behöver mer minne och extra batteri om det ska vara nån glädje med kameran.  
 
Här är några länkar för den som är intresserad av digital fotografi. Lycka till!
 
www.cyberphoto.se
www.dpreview.com
www.foto.no/bildekritikk/vis_kamerabilder.html
www.scandinavianphoto.se

2003-02-22, 15:12
Svar #11

Jan Wallander

Elenor;
 
Du skriver att du vill kunna knäppa kort på mikrokortläsarens skärm för att sedan skriva av texterna hemma. Du är väl medveten om att många bibliotek har läsapparater med kopieringsfunktion? Onekligen billigare...
Mvh
Jan W

2003-02-22, 20:30
Svar #12

Mikael karlsson

Kan man ta kort med en digitakamera och sen  
köra ett OCR program på bilderna?
Någon som har tips i så fall på hur man skall bära sig åt?
Hälsningar
Micke

2003-02-22, 22:08
Svar #13

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej Jan.  
Mitt bibliotek har tyvärr inte kopieringsmöjligheter. Jag har heltidsarbete och tre barn, så jag hinner sällan in på biblioteket mer än vissa luncher, och tiden räcker inte riktigt till att sitta och skriva av sidorna på plats... Man hinner inte mycket på en halvtimme...  
Dessutom ska jag ju använda kameran till annat också, så jag vill nog ha en i alla fall!  
 
Crister - tack för dina länkar. Jag ska undersöka dem närmare. Visst vill jag ha en bra kamera, men jag har inte särskilt hög lön, karln pluggar och pengarna ska räcka till annat också... Kanske det är lättare att köpa en bättre kamera när barnen vuxit upp? Om tio år??? ;)  
Räcker kanske en kamera med 2.1 Megapixels till det jag behöver den till just nu?  
 
Mvh, Elenor

2003-02-23, 19:14
Svar #14

Utloggad Sven Olof Färnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2011-11-08, 16:42
    • Visa profil
2,1 Megapixel duger bra för att fota av en läsarskärm. Jag har praktiserat det många gånger. Själv har jag använt några olika Olympuskameror. De fungerar bra och har ett bra närområde. Dessutom passar vanliga batterier, inga specialare behövs. Kom ihåg att spara undan orginalfilen, som är i jpeg-format, helst på en CD. Använd alltid en kopia när du bearbetar bilden. Ett problem som jag har haft är att mikroläsarens skärm är mycket ljusare i mitten än mot kanterna. Ögat kompenserar för detta när man tittar på skärmen. Det gör inte kameran utan fotot blir ljust i mitten och mörkt utåt kanterna. Det behövs ofta lite trix för att få en någorlunda bra bild att skriva ut. Har nå'n nå't bra tips på hur man fixar till detta?
/Olle
olle.12868@telia.com

2003-02-26, 08:27
Svar #15

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Tack Olle.  
Att det går att använda vanliga batterier är ju en stor fördel!  
 
Är det någon som vet svaret på Mikael Karlssons fråga? Det borde gå, eller???

2003-02-26, 09:28
Svar #16

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Jovisst fungerar det! I teorin!
 
Bara man uppfyller de krav, som OCR programmet har på raster-(= bild-)filen. Oftast svarvit .tif-fil i en viss upplösning (300dpi).
 
Men det finns bara ett fåtal OCR program, som man kan lära upp till att känna igen handskriven text och symboler! Och dessa är DYRA! 10 000:-tals kronor! Oftast fungerar det inte ändå, eftersom bokstäverna inte ser likadana ut hela tiden! Alltså tar det längre tid, att lära upp programmet än att direkt renskriva texten! ;o(

2003-02-26, 16:29
Svar #17

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Jag har för länge sedan försökt att använda OCR-program på avfotograferade maskinskrivna sidor. Om jag kommer ihåg rätt så fungerade det inte speciellt bra. Jag tror upplösningen var för låg och skärpan inte tillräcklig för att OCR-programmet skulle vara till särskilt stor nytta.

2003-02-26, 17:08
Svar #18

Mikael karlsson

Hej Karl Henrik ja det var väll det i första hand min tanke syftade på maskinskriven text ifrån böcker...
Då man kanske ibland vill ha med ett större stycke eller några sidor.
Jag har försökt men får inget resultat alls...
Tråkigt nog
Men tekniken kommer väll att gå framåt ...
Hälsningar
Micke

2003-12-01, 15:09
Svar #19

Annsofi Sterner

Jag vill fotografera ett dokument från 1700-talet. Villkoret från arkivet är att jag inte får använda blixt. Nu undrar jag vad man måste tänka på vi köp av digitalkamera. Pixlar, makro, autofokus, vilka finesser som behövs på kameran för att fotografera mitt dokument utan blixt (A4 och kanske folieformat)?

2003-12-01, 18:21
Svar #20

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det första du ska skaffa (näst kameran då!) är ett stativ. I läsesalen blir det svårt att fotografera på fri hand utan att bilderna blir suddiga.
 
Du ska alltså tänka på att kameran ska ha fäste för en vanlig stativskruv. Kameran måste också ha någon slags inställning för närbildsfotografering, men det har de allra flesta. Antalet megapixlar är ett vanligt säljargument därför att det är enkelt, men du kommer långt med 2-3 MP. Du kan också undvika zoomobjektiv med långt omfång (t ex 10x optisk zoom) och istället välja ett med kortare omfång eftersom det troligen har högre optisk kvalitet.
 
Kameran bör vara försedd med en LCD-skärm som visar motivet. Det har de flesta. Saknas detta, och du måste använda en genomsiktssökare istället, blir det svårare att rikta in kameran så du får med hela motivet.
 
Autofokus har alla kameror och den brukar fungera bra. Manuellt fokus finns ibland men är rätt onödigt.  
 
Någon form av halvmanuell exponeringskontroll är bra, eftersom du troligen vill blända ner objektivet en bit för att få bättre bildkvalitet och bättre skärpedjup.
 
Ett tillbehör till: en glasskiva av lämplig storlek kan hjälpa till att platta ut volymen. Den fixar en glasmästare på nolltid.

2003-12-01, 18:56
Svar #21

Alf Helin

Hej alla!
 
Annsofi Daniel ger Dig många bra tips ovan. Har själv köpt en digitalkamera i augusti i år. För att avfotografera dokument.  
 
Har innan jag köpte kameran läst en del datalitteratur och de rekommenderar minimum 3 megapixlar. Den jag köpte är på 3,2 megapixlar och fungerar förträffligt. Dock ett par saker att tänka på förutom de som tidigare nämts. Om det inte ingår köp en laddare och flera omgångar laddningsbara batterier. Minneskortet som medföljer är oftast för litet. Själv köpte jag till ett på 128 MB och det räcker skapligt.
 
Det är när Du köper kameran Du har störst möjlighet att pruta och göra en bra affär. T.ex. Fick jag stativ, extra batterier och minneskort utan extra kostnad. Sade försäljaren i alla fall.
 
Vill Du veta mer om min kamera Annsofi kan Du e-posta till mig.
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin

2003-12-01, 19:27
Svar #22

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Annsofi
En sak till som inte har nämnts tidigare, men som jag vanilg amatör vill ta upp är antalet pixlar resp storlek på bilden. Själv har jag 4.1 milj pixlar på min kamera, men det går lika bra med 3 milj på upplösningen. Det gäller att få skärpa vid uppförstoring. Sedan använder jag mig av 1200x1600 i bildformat för att få maximal möjlighet till zoomning, samt vid urklipp av orginalbild (endast dokumet) bibehålla skärpa och zoomkvalitet. Slutbilden bör inte understiga 250-300 kb för att motsvara dessa krav samt för att få god utskriftkvalitet.
Jan-Christer

2003-12-02, 10:34
Svar #23

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej,  
 
Min digitalkamera (Nikon Coolpix) har ibland lite problem att fokusera om ljuset är dåligt och man inte använder blixt. Detta upplever jag som ett större problem än antalet pixlar i just sådana här situationer. Det är dessutom svårt att se hur resultatet blev på den lilla displayen på kameran.  
Därför kan det vara bra att göra en test av att ta bilder utan blixten inkopplad med den kamera du tänker skaffa innan du köper.
Å andra sidan kan du ju ta många bilder av samma motiv och hoppas att något blir bra. Och de bilder som lyckas brukar vara överlägsna dem med blixt eftersom man slipper blänk i pappret.  
Ett annat alternativ är att ställa in avståndet manuellt.
/Karl-Henrik

2003-12-21, 13:11
Svar #24

Lennart Lindström

Söker digitalkamera för mikrokort, eller tillsatser för digitalkameror, som direkt fotograferar mikrokort.
 
Om jag förstått allt rätt av sökningar på Internet finns dessa, men jag hittar inga enskilda produkter. Page images from microfiche, digitized with Nikon 990 digital camera ...
 
Var finns denna utrustning, hur fungerar det och har någon erfarenheter av dem ?

2003-12-21, 15:49
Svar #25

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Jag vet inte om Coolpix 990 finns i Europa, men det är en kamera av liknande typ som Coolpix 4500.

2003-12-25, 23:55
Svar #26

Lasse Nilsson

Coolpix 990 utgick för snart tre år sedan. Den följdes av Coolpix 995 som i sin tur följdes av Coolpix 4500 hösten 2002.
 
För mer information om modellerna se:
 
DPREVIEW

2004-01-02, 19:40
Svar #27

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Har just fått en Nikon Coolpix 3100 och tänkte installera medföljande CD-skivor. Där står att man måste stänga av ev antivirusprogram under installationen. Vad betyder det? Har inte kunnat hitta en enda rad om att man kan stänga av, bara avinstallera. Men det kan väl inte vara meningen?
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur jag gör. Jag har Normans antivirus och brandvägg från Tele2. Tack på förhand i så fall.
Berit

2004-01-02, 21:52
Svar #28

Birgitta Ohlsson

Pröva att högerklicka på antivirusprogrammets ikon längst ned till höger på din skärm där skall finnas ett val som gör att du tillfälligt kan avaktivera ditt antivirusprogram. När så datorn startar om efter installationen skall antivirusprogrammet vara aktivt igen.
 
Hoppas detta hjälper dig.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-01-02, 23:18
Svar #29

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Tack snälla du! Hade inte tänkt på att klicka på ikonen eftersom den ligger i aktivitetsfältet.
Jättebra sätt att stänga av tillfälligt. Bra att jag frågade. Tack, tack Bigitta!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna